Etäasiantuntijapalvelun haasteet

Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Asiantuntijapalvelun kehittäminen kannattavaksi toiminnaksi on yksi keskeinen haaste teollisuudessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa etäasiantuntijapalveluun liittyviä haasteita sekä pohtia VTT:llä kehitetyn työn vaatimusten mallintamismenetelmän soveltuvuutta osaamisvaatimusten määrittelyyn. Tutkimus kohdistui yhteen asiantuntijapalveluja tarjoavaan organisaatioon sekä sen asiakkaaseen. Tutkimuksen aineiston muodostivat 11 henkilön haastattelut sekä TechMedia-hankkeen työpajat. Tutkimuksessa eriteltiin etäasiantuntijan työn keskeisiä tavoitteita ja vaatimuksia, arvioitiin vaatimusten täyttymistä tällä hetkellä sekä tunnistettiin asiantuntijapalvelun nykyisiin kulmakiviin liittyviä riippuvuuksia ja haasteita. Nämä olivat luottamus-, paikallistuntemus-, asiantuntijuus- ja tekniikkariippuvuus. Lisäksi määriteltiin erityisesti osaamiseen ja sen tunnistamiseen liittyviä haasteita. Asiantuntijapalvelun haasteita voidaan kiteyttää kuvaamalla ne seitsemänä jännitteenä: 1) palvelun tuotteistus tehokkuuden lisäämiseksi - räätälöinti kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi, 2) etäasiantuntijatehtävän suppea määritelmä - vaadittava laaja-alainen osaaminen, 3) superyleisasiantuntijat - verkostoja hyödyntävät spesialistit, 4) asiantuntijuuden laaja-alaisuus - erityisosaaminen, 5) etäasiantuntijuus - "läsnäolo" ja luottamuksen rakentuminen, 6) tarjotaan teknistä asiantuntemusta - asiakkaalla "pehmeät" ongelmat, 7) osaamisen kehittyminen - menettäminen. Mallintamismenetelmä osoitti soveltuvansa paitsi haasteiden myös kompetenssivaatimusten määrittelyyn. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan ensinnäkin siitä, mitä menetelmällisiä vaatimuksia tutkimuksessa havaitut erilaiset osaamisen tunnistamiseen ja määrittelemiseen liittyvät haasteet asettavat. Toiseksi tämä tutkimus herättää kysymyksen etäasiantuntijapalvelun toimivuuteen olennaisesti vaikuttavista, vielä tunnistamattomista, tekijöistä eri alueilla.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages36
ISBN (Electronic)951-38-6485-5
ISBN (Print)951-38-6484-7
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2254
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

case studies

Keywords

  • expert service work
  • industrial service businesses
  • competence defining

Cite this

Nuutinen, M. (2004). Etäasiantuntijapalvelun haasteet: Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2254
Nuutinen, Maaria. / Etäasiantuntijapalvelun haasteet : Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 36 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2254).
@book{b834f44c1a9f4566bbf3f8001fd065d7,
title = "Et{\"a}asiantuntijapalvelun haasteet: Ty{\"o}n toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen",
abstract = "Asiantuntijapalvelun kehitt{\"a}minen kannattavaksi toiminnaksi on yksi keskeinen haaste teollisuudessa. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa et{\"a}asiantuntijapalveluun liittyvi{\"a} haasteita sek{\"a} pohtia VTT:ll{\"a} kehitetyn ty{\"o}n vaatimusten mallintamismenetelm{\"a}n soveltuvuutta osaamisvaatimusten m{\"a}{\"a}rittelyyn. Tutkimus kohdistui yhteen asiantuntijapalveluja tarjoavaan organisaatioon sek{\"a} sen asiakkaaseen. Tutkimuksen aineiston muodostivat 11 henkil{\"o}n haastattelut sek{\"a} TechMedia-hankkeen ty{\"o}pajat. Tutkimuksessa eriteltiin et{\"a}asiantuntijan ty{\"o}n keskeisi{\"a} tavoitteita ja vaatimuksia, arvioitiin vaatimusten t{\"a}yttymist{\"a} t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} sek{\"a} tunnistettiin asiantuntijapalvelun nykyisiin kulmakiviin liittyvi{\"a} riippuvuuksia ja haasteita. N{\"a}m{\"a} olivat luottamus-, paikallistuntemus-, asiantuntijuus- ja tekniikkariippuvuus. Lis{\"a}ksi m{\"a}{\"a}riteltiin erityisesti osaamiseen ja sen tunnistamiseen liittyvi{\"a} haasteita. Asiantuntijapalvelun haasteita voidaan kiteytt{\"a}{\"a} kuvaamalla ne seitsem{\"a}n{\"a} j{\"a}nnitteen{\"a}: 1) palvelun tuotteistus tehokkuuden lis{\"a}{\"a}miseksi - r{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}inti kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi, 2) et{\"a}asiantuntijateht{\"a}v{\"a}n suppea m{\"a}{\"a}ritelm{\"a} - vaadittava laaja-alainen osaaminen, 3) superyleisasiantuntijat - verkostoja hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t spesialistit, 4) asiantuntijuuden laaja-alaisuus - erityisosaaminen, 5) et{\"a}asiantuntijuus - {"}l{\"a}sn{\"a}olo{"} ja luottamuksen rakentuminen, 6) tarjotaan teknist{\"a} asiantuntemusta - asiakkaalla {"}pehme{\"a}t{"} ongelmat, 7) osaamisen kehittyminen - menett{\"a}minen. Mallintamismenetelm{\"a} osoitti soveltuvansa paitsi haasteiden my{\"o}s kompetenssivaatimusten m{\"a}{\"a}rittelyyn. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan ensinn{\"a}kin siit{\"a}, mit{\"a} menetelm{\"a}llisi{\"a} vaatimuksia tutkimuksessa havaitut erilaiset osaamisen tunnistamiseen ja m{\"a}{\"a}rittelemiseen liittyv{\"a}t haasteet asettavat. Toiseksi t{\"a}m{\"a} tutkimus her{\"a}tt{\"a}{\"a} kysymyksen et{\"a}asiantuntijapalvelun toimivuuteen olennaisesti vaikuttavista, viel{\"a} tunnistamattomista, tekij{\"o}ist{\"a} eri alueilla.",
keywords = "expert service work, industrial service businesses, competence defining",
author = "Maaria Nuutinen",
note = "Project code: GSU01381",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6484-7",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2254",
address = "Finland",

}

Nuutinen, M 2004, Etäasiantuntijapalvelun haasteet: Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2254, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Etäasiantuntijapalvelun haasteet : Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen. / Nuutinen, Maaria.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 36 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2254).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Etäasiantuntijapalvelun haasteet

T2 - Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen

AU - Nuutinen, Maaria

N1 - Project code: GSU01381

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Asiantuntijapalvelun kehittäminen kannattavaksi toiminnaksi on yksi keskeinen haaste teollisuudessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa etäasiantuntijapalveluun liittyviä haasteita sekä pohtia VTT:llä kehitetyn työn vaatimusten mallintamismenetelmän soveltuvuutta osaamisvaatimusten määrittelyyn. Tutkimus kohdistui yhteen asiantuntijapalveluja tarjoavaan organisaatioon sekä sen asiakkaaseen. Tutkimuksen aineiston muodostivat 11 henkilön haastattelut sekä TechMedia-hankkeen työpajat. Tutkimuksessa eriteltiin etäasiantuntijan työn keskeisiä tavoitteita ja vaatimuksia, arvioitiin vaatimusten täyttymistä tällä hetkellä sekä tunnistettiin asiantuntijapalvelun nykyisiin kulmakiviin liittyviä riippuvuuksia ja haasteita. Nämä olivat luottamus-, paikallistuntemus-, asiantuntijuus- ja tekniikkariippuvuus. Lisäksi määriteltiin erityisesti osaamiseen ja sen tunnistamiseen liittyviä haasteita. Asiantuntijapalvelun haasteita voidaan kiteyttää kuvaamalla ne seitsemänä jännitteenä: 1) palvelun tuotteistus tehokkuuden lisäämiseksi - räätälöinti kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi, 2) etäasiantuntijatehtävän suppea määritelmä - vaadittava laaja-alainen osaaminen, 3) superyleisasiantuntijat - verkostoja hyödyntävät spesialistit, 4) asiantuntijuuden laaja-alaisuus - erityisosaaminen, 5) etäasiantuntijuus - "läsnäolo" ja luottamuksen rakentuminen, 6) tarjotaan teknistä asiantuntemusta - asiakkaalla "pehmeät" ongelmat, 7) osaamisen kehittyminen - menettäminen. Mallintamismenetelmä osoitti soveltuvansa paitsi haasteiden myös kompetenssivaatimusten määrittelyyn. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan ensinnäkin siitä, mitä menetelmällisiä vaatimuksia tutkimuksessa havaitut erilaiset osaamisen tunnistamiseen ja määrittelemiseen liittyvät haasteet asettavat. Toiseksi tämä tutkimus herättää kysymyksen etäasiantuntijapalvelun toimivuuteen olennaisesti vaikuttavista, vielä tunnistamattomista, tekijöistä eri alueilla.

AB - Asiantuntijapalvelun kehittäminen kannattavaksi toiminnaksi on yksi keskeinen haaste teollisuudessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa etäasiantuntijapalveluun liittyviä haasteita sekä pohtia VTT:llä kehitetyn työn vaatimusten mallintamismenetelmän soveltuvuutta osaamisvaatimusten määrittelyyn. Tutkimus kohdistui yhteen asiantuntijapalveluja tarjoavaan organisaatioon sekä sen asiakkaaseen. Tutkimuksen aineiston muodostivat 11 henkilön haastattelut sekä TechMedia-hankkeen työpajat. Tutkimuksessa eriteltiin etäasiantuntijan työn keskeisiä tavoitteita ja vaatimuksia, arvioitiin vaatimusten täyttymistä tällä hetkellä sekä tunnistettiin asiantuntijapalvelun nykyisiin kulmakiviin liittyviä riippuvuuksia ja haasteita. Nämä olivat luottamus-, paikallistuntemus-, asiantuntijuus- ja tekniikkariippuvuus. Lisäksi määriteltiin erityisesti osaamiseen ja sen tunnistamiseen liittyviä haasteita. Asiantuntijapalvelun haasteita voidaan kiteyttää kuvaamalla ne seitsemänä jännitteenä: 1) palvelun tuotteistus tehokkuuden lisäämiseksi - räätälöinti kunkin asiakkaan tarpeita vastaavaksi, 2) etäasiantuntijatehtävän suppea määritelmä - vaadittava laaja-alainen osaaminen, 3) superyleisasiantuntijat - verkostoja hyödyntävät spesialistit, 4) asiantuntijuuden laaja-alaisuus - erityisosaaminen, 5) etäasiantuntijuus - "läsnäolo" ja luottamuksen rakentuminen, 6) tarjotaan teknistä asiantuntemusta - asiakkaalla "pehmeät" ongelmat, 7) osaamisen kehittyminen - menettäminen. Mallintamismenetelmä osoitti soveltuvansa paitsi haasteiden myös kompetenssivaatimusten määrittelyyn. Jatkotutkimusta kuitenkin tarvitaan ensinnäkin siitä, mitä menetelmällisiä vaatimuksia tutkimuksessa havaitut erilaiset osaamisen tunnistamiseen ja määrittelemiseen liittyvät haasteet asettavat. Toiseksi tämä tutkimus herättää kysymyksen etäasiantuntijapalvelun toimivuuteen olennaisesti vaikuttavista, vielä tunnistamattomista, tekijöistä eri alueilla.

KW - expert service work

KW - industrial service businesses

KW - competence defining

M3 - Report

SN - 951-38-6484-7

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Etäasiantuntijapalvelun haasteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nuutinen M. Etäasiantuntijapalvelun haasteet: Työn toiminta- ja osaamisvaatimusten mallintaminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 36 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2254).