Abstract
Tässä työssä selvitettiin etanoli- ja kaasukonversiosarjojen edistämismahdollisuuksia ja potentiaalia tieliikenneajoneuvoissa. Työn tavoitteena oli arvioida ja tunnistaa em. konversiotyyppien käyttöön liittyviä hyötyjä, haittoja sekä riskejä
eri käytännön näkökulmista.
Selvityksessä saatujen tietojen perusteella todettiin konversiosarjojen laadunvaihtelun olevan todennäköisesti merkittävää. Keskeisenä syynä tähän on kansainvälisten konversiosarjamarkkinoiden laajuus ja monimuotoisuus. Lisäksi
työssä tunnistettiin useita riskejä, jotka liittyvät sekä autojen lähipäästöjen kasvuun, kestoikään ja turvallisuuteen. Mikäli esimerkiksi etanolille muutettava auto ei polttoainejärjestelmän puolesta sovellu konvertoitavaksi, tai konversion
laatu on riittämätön, voivat lähipäästöt kasvaa merkittävästi. Aiempien tutkimusten perusteella lähipäästöt voivat katalysaattorin deaktivoitumisen seurauksena kasvaa jopa monikymmenkertaisiksi. Lisäksi mikäli bensiinipolttoaineille
suunniteltujen polttoainejärjestelmien ja autojen kanssa käytetään korkeaseosetanolia, voivat materiaalien yhteensopivuusongelmat johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen ja/tai rikkoutumiseen tai pahimmassa tapauksessa jopa
kasvattaa tulipalon riskiä. Parhaimmillaan hyvin toteutetut konversiolaitesarjat yltävät kuitenkin laboratoriotesteissä
hyvin lähelle auton alkuperäistä päästötasoa eikä materiaalien yhteensopivuuden kanssa esiinny välttämättä ongelmia.
Em. syistä etanolikonversioiden sääntelyssä olisi huomioitava automallien soveltuvuus muunnoksia myönnettäessä universaalin hyväksymismenettelyn sijaan, ja konversiosarjojen asennuksen yhteydessä automallikohtainen yhteensopivuus olisi suotavaa todentaa esimerkiksi konversiosarjoja myyvän tahon kanssa.
Suomen keskeisistä verrokkimaista Ranskassa on voimassa oleva hyväksyntämenettely etanolikonversiolaitteille. Hyväksynnän keskeisimmät edellytykset ovat kuitenkin konversiojärjestelmän yhteensopivuus auton oman sähkö- sekä polttoainejärjestelmän kanssa. Lisäksi vaatimuksena on auton alkuperäisen päästötason täyttyminen alkuperäistä tyyppihyväksyntää vastaavalla alustadynamometrikokeella.
Ruotsissa on myös käynnissä vastaavanlainen selvitystyö etanolikonversiosarjojen mahdollisen edistämisen tutkimiseksi. Olisi hyvin suotavaa tehdä yhteistyötä Ruotsin kanssa, mikäli molemmissa maissa päätetään konversiolaitteiden hyväksyntämenettelyä edistää.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää, että mikäli etanoli- ja kaasukonversiosarjojen yleistymistä ja käyttöä halutaan
edistää, olisi perusteltua yhdenmukaistaa järjestelmien hyväksynnän kriteeristö Ranskan lainsäädännön vaatimusten
kanssa niiltä osin kuin se on mahdollista sekä huomioida myös Ruotsin mahdollinen lainsäädäntö.
Konversiolaitehyväksynnälle olisi tärkeää asettaa selkeä kriteeristö, jossa otetaan kantaa lähipäästöihin, sähkö- ja materiaaliyhteensopivuuteen, autojen takuuasioihin sekä sallittuja asennuksia suorittaviin tahoihin. Lisäksi tulisi selvittää
mahdollisuutta niin sanotulle ”moottoriperhe”-menettelylle, jossa yhdellä hyväksynnällä olisi mahdollista hakea saman
aikaisesti hyväksyntää useammalle eri ajoneuvolle, jotka kuuluvat samaan määritetyt kriteerit täyttävään ryhmään.
Tämä madaltaisi konversiolaitteiden hyväksynnästä aiheutuvia kustannuksia huomioiden kuitenkin mahdolliset poikkeavuudet eri automallien kesken ja näin ollen vähentäisi riskit lähipäästöjen osalta kohtuulliselle tasolle.
eri käytännön näkökulmista.
Selvityksessä saatujen tietojen perusteella todettiin konversiosarjojen laadunvaihtelun olevan todennäköisesti merkittävää. Keskeisenä syynä tähän on kansainvälisten konversiosarjamarkkinoiden laajuus ja monimuotoisuus. Lisäksi
työssä tunnistettiin useita riskejä, jotka liittyvät sekä autojen lähipäästöjen kasvuun, kestoikään ja turvallisuuteen. Mikäli esimerkiksi etanolille muutettava auto ei polttoainejärjestelmän puolesta sovellu konvertoitavaksi, tai konversion
laatu on riittämätön, voivat lähipäästöt kasvaa merkittävästi. Aiempien tutkimusten perusteella lähipäästöt voivat katalysaattorin deaktivoitumisen seurauksena kasvaa jopa monikymmenkertaisiksi. Lisäksi mikäli bensiinipolttoaineille
suunniteltujen polttoainejärjestelmien ja autojen kanssa käytetään korkeaseosetanolia, voivat materiaalien yhteensopivuusongelmat johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen ja/tai rikkoutumiseen tai pahimmassa tapauksessa jopa
kasvattaa tulipalon riskiä. Parhaimmillaan hyvin toteutetut konversiolaitesarjat yltävät kuitenkin laboratoriotesteissä
hyvin lähelle auton alkuperäistä päästötasoa eikä materiaalien yhteensopivuuden kanssa esiinny välttämättä ongelmia.
Em. syistä etanolikonversioiden sääntelyssä olisi huomioitava automallien soveltuvuus muunnoksia myönnettäessä universaalin hyväksymismenettelyn sijaan, ja konversiosarjojen asennuksen yhteydessä automallikohtainen yhteensopivuus olisi suotavaa todentaa esimerkiksi konversiosarjoja myyvän tahon kanssa.
Suomen keskeisistä verrokkimaista Ranskassa on voimassa oleva hyväksyntämenettely etanolikonversiolaitteille. Hyväksynnän keskeisimmät edellytykset ovat kuitenkin konversiojärjestelmän yhteensopivuus auton oman sähkö- sekä polttoainejärjestelmän kanssa. Lisäksi vaatimuksena on auton alkuperäisen päästötason täyttyminen alkuperäistä tyyppihyväksyntää vastaavalla alustadynamometrikokeella.
Ruotsissa on myös käynnissä vastaavanlainen selvitystyö etanolikonversiosarjojen mahdollisen edistämisen tutkimiseksi. Olisi hyvin suotavaa tehdä yhteistyötä Ruotsin kanssa, mikäli molemmissa maissa päätetään konversiolaitteiden hyväksyntämenettelyä edistää.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää, että mikäli etanoli- ja kaasukonversiosarjojen yleistymistä ja käyttöä halutaan
edistää, olisi perusteltua yhdenmukaistaa järjestelmien hyväksynnän kriteeristö Ranskan lainsäädännön vaatimusten
kanssa niiltä osin kuin se on mahdollista sekä huomioida myös Ruotsin mahdollinen lainsäädäntö.
Konversiolaitehyväksynnälle olisi tärkeää asettaa selkeä kriteeristö, jossa otetaan kantaa lähipäästöihin, sähkö- ja materiaaliyhteensopivuuteen, autojen takuuasioihin sekä sallittuja asennuksia suorittaviin tahoihin. Lisäksi tulisi selvittää
mahdollisuutta niin sanotulle ”moottoriperhe”-menettelylle, jossa yhdellä hyväksynnällä olisi mahdollista hakea saman
aikaisesti hyväksyntää useammalle eri ajoneuvolle, jotka kuuluvat samaan määritetyt kriteerit täyttävään ryhmään.
Tämä madaltaisi konversiolaitteiden hyväksynnästä aiheutuvia kustannuksia huomioiden kuitenkin mahdolliset poikkeavuudet eri automallien kesken ja näin ollen vähentäisi riskit lähipäästöjen osalta kohtuulliselle tasolle.
Translated title of the contribution | Review for investigating the potential for expanding the ethanol and CNG conversion kits approval procedure |
---|---|
Original language | Finnish |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Liikenne- ja viestintävirasto Traficom |
Number of pages | 33 |
ISBN (Electronic) | 978-952-311-821-8 |
Publication status | Published - 21 Nov 2022 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä |
---|---|
Number | 5/2022 |
ISSN | 2669-8773 |
Funding
Traficom
Keywords
- Etanolikonversio
- kaasukonversio
- E85
- lähipäästöt
- CO2-päästöt
- hyväksyntämenettely