Etanoli kuorma-auton polttoaineena: Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista

Nils-Olof Nylund, Tom Eklund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Käytettäessä alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleensä melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hyötysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia käyttävän ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja käyttöominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkitystä kriisitilanteissa edellyttäen, että alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lisäksi kehitysmaissa on herännyt mielenkiintoa alkoholia käyttäviä ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutostyön kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutostyössä ei käytetty mitään erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometrissä. Vapaasti hengittävän etanoliversion huipputeho oli noin 85 % turbodieselin tehosta, ja hyötysuhde oli parhaimmillaan 34 %. Todellisten käyttökokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria käytettäessä auton suoritusarvot olivat keskimäärin 15 % heikommat kuin dieselkäytössä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka dieselöljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselkäyttöön verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 % korkeampi. Kokeet osoittivat, että dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasukäyttöön verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja käytettävyys ovat ylivoimaisia.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages72
    ISBN (Print)951-38-2982-0
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number772
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • diesel engines
    • spark ignition engines
    • revisions
    • fuels
    • ethyl alcohol
    • trucks
    • performance
    • energy consumption

    Cite this