@book{3aaa0b8e326242f59b31cfacf41fc8c7,
title = "Etanoli kuorma-auton polttoaineena: K{\"a}ytt{\"o}kokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista",
abstract = "K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleens{\"a} melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hy{\"o}tysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja k{\"a}ytt{\"o}ominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkityst{\"a} kriisitilanteissa edellytt{\"a}en, ett{\"a} alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lis{\"a}ksi kehitysmaissa on her{\"a}nnyt mielenkiintoa alkoholia k{\"a}ytt{\"a}vi{\"a} ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutosty{\"o}n kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutosty{\"o}ss{\"a} ei k{\"a}ytetty mit{\"a}{\"a}n erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometriss{\"a}. Vapaasti hengitt{\"a}v{\"a}n etanoliversion huipputeho oli noin 85 % turbodieselin tehosta, ja hy{\"o}tysuhde oli parhaimmillaan 34 %. Todellisten k{\"a}ytt{\"o}kokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} auton suoritusarvot olivat keskim{\"a}{\"a}rin 15 % heikommat kuin dieselk{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka diesel{\"o}ljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselk{\"a}ytt{\"o}{\"o}n verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 % korkeampi. Kokeet osoittivat, ett{\"a} dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasuk{\"a}ytt{\"o}{\"o}n verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja k{\"a}ytett{\"a}vyys ovat ylivoimaisia.",
keywords = "diesel engines, spark ignition engines, revisions, fuels, ethyl alcohol, trucks, performance, energy consumption",
author = "Nils-Olof Nylund and Tom Eklund",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2982-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "772",
address = "Finland",
}