Etanoli kuorma-auton polttoaineena: Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista

Nils-Olof Nylund, Tom Eklund

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Käytettäessä alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleensä melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hyötysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia käyttävän ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja käyttöominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkitystä kriisitilanteissa edellyttäen, että alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lisäksi kehitysmaissa on herännyt mielenkiintoa alkoholia käyttäviä ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutostyön kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutostyössä ei käytetty mitään erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometrissä. Vapaasti hengittävän etanoliversion huipputeho oli noin 85 % turbodieselin tehosta, ja hyötysuhde oli parhaimmillaan 34 %. Todellisten käyttökokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria käytettäessä auton suoritusarvot olivat keskimäärin 15 % heikommat kuin dieselkäytössä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka dieselöljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselkäyttöön verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 % korkeampi. Kokeet osoittivat, että dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasukäyttöön verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja käytettävyys ovat ylivoimaisia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Print)951-38-2982-0
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number772
ISSN0358-5085

Fingerprint

Skates (Fish)
Ethanol

Keywords

  • diesel engines
  • spark ignition engines
  • revisions
  • fuels
  • ethyl alcohol
  • trucks
  • performance
  • energy consumption

Cite this

Nylund, N-O., & Eklund, T. (1987). Etanoli kuorma-auton polttoaineena: Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 772
Nylund, Nils-Olof ; Eklund, Tom. / Etanoli kuorma-auton polttoaineena : Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 72 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 772).
@book{3aaa0b8e326242f59b31cfacf41fc8c7,
title = "Etanoli kuorma-auton polttoaineena: K{\"a}ytt{\"o}kokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista",
abstract = "K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleens{\"a} melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hy{\"o}tysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja k{\"a}ytt{\"o}ominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkityst{\"a} kriisitilanteissa edellytt{\"a}en, ett{\"a} alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lis{\"a}ksi kehitysmaissa on her{\"a}nnyt mielenkiintoa alkoholia k{\"a}ytt{\"a}vi{\"a} ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutosty{\"o}n kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutosty{\"o}ss{\"a} ei k{\"a}ytetty mit{\"a}{\"a}n erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometriss{\"a}. Vapaasti hengitt{\"a}v{\"a}n etanoliversion huipputeho oli noin 85 {\%} turbodieselin tehosta, ja hy{\"o}tysuhde oli parhaimmillaan 34 {\%}. Todellisten k{\"a}ytt{\"o}kokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} auton suoritusarvot olivat keskim{\"a}{\"a}rin 15 {\%} heikommat kuin dieselk{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka diesel{\"o}ljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselk{\"a}ytt{\"o}{\"o}n verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 {\%} korkeampi. Kokeet osoittivat, ett{\"a} dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasuk{\"a}ytt{\"o}{\"o}n verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja k{\"a}ytett{\"a}vyys ovat ylivoimaisia.",
keywords = "diesel engines, spark ignition engines, revisions, fuels, ethyl alcohol, trucks, performance, energy consumption",
author = "Nils-Olof Nylund and Tom Eklund",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2982-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "772",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O & Eklund, T 1987, Etanoli kuorma-auton polttoaineena: Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 772, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Etanoli kuorma-auton polttoaineena : Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista. / Nylund, Nils-Olof; Eklund, Tom.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 72 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 772).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Etanoli kuorma-auton polttoaineena

T2 - Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Eklund, Tom

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Käytettäessä alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleensä melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hyötysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia käyttävän ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja käyttöominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkitystä kriisitilanteissa edellyttäen, että alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lisäksi kehitysmaissa on herännyt mielenkiintoa alkoholia käyttäviä ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutostyön kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutostyössä ei käytetty mitään erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometrissä. Vapaasti hengittävän etanoliversion huipputeho oli noin 85 % turbodieselin tehosta, ja hyötysuhde oli parhaimmillaan 34 %. Todellisten käyttökokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria käytettäessä auton suoritusarvot olivat keskimäärin 15 % heikommat kuin dieselkäytössä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka dieselöljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselkäyttöön verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 % korkeampi. Kokeet osoittivat, että dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasukäyttöön verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja käytettävyys ovat ylivoimaisia.

AB - Käytettäessä alkoholia dieselmoottorin polttoaineena on joko moottoria tai polttoainetta muunnettava alkoholin huonon syttyvyyden takia. Suoraruiskutusdieselmoottori voidaan yleensä melko helposti muuttaa ottomoottoriksi. Ottomoottorimuunnos on teknisesti yksinkertainen, joskin sen hyötysuhde on huonompi kuin dieselmoottorin. Kokeessa selvitettiin yksinkertaisen etanolia käyttävän ottomoottorimuunnoksen suorituskyvyn raja-arvot ja käyttöominaisuudet. Ottomoottoriversiolla saattaisi olla merkitystä kriisitilanteissa edellyttäen, että alkoholipolttoaineita on saatavilla. Lisäksi kehitysmaissa on herännyt mielenkiintoa alkoholia käyttäviä ottomoottorimuunnnoksia kohtaan. Muutostyön kohteeksi valittiin Valmet 611 -turbodieselmoottori. Muutostyössä ei käytetty mitään erikoisosia. Moottoria ajettiin aluksi moottoridynamometrissä. Vapaasti hengittävän etanoliversion huipputeho oli noin 85 % turbodieselin tehosta, ja hyötysuhde oli parhaimmillaan 34 %. Todellisten käyttökokemusten saamiseksi muunnettu moottori asennettiin Karhu-Sisu-kuorma-autoon. Autoa ajettiin noin 8500 km E90-polttoaineella. Etanolimoottoria käytettäessä auton suoritusarvot olivat keskimäärin 15 % heikommat kuin dieselkäytössä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus kokeen aikana oli 52 l / 100 km, joka dieselöljyksi muutettuna olisi noin 30 l/ 100 km. Dieselkäyttöön verrattuna energiankulutus oli siten noin 20 % korkeampi. Kokeet osoittivat, että dieselmoottorin muuttaminen ottomoottoriksi on suhteellisen helppoa ja ottomoottorimuunnoksella voidaan saavuttaa kohtuullinen suorituskyky. Puukaasukäyttöön verrattuna alkoholimoottorin suorituskyky ja käytettävyys ovat ylivoimaisia.

KW - diesel engines

KW - spark ignition engines

KW - revisions

KW - fuels

KW - ethyl alcohol

KW - trucks

KW - performance

KW - energy consumption

M3 - Report

SN - 951-38-2982-0

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Etanoli kuorma-auton polttoaineena

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Eklund T. Etanoli kuorma-auton polttoaineena: Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 72 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 772).