TY - BOOK
T1 - EU:n 2030 ilmasto-ja energiakehys
T2 - arvio LULUCF-sektorin sisällyttämisen mahdollisuuksista ja ristiriidoista Suomelle
AU - Ekholm, Tommi
AU - Honkatukia, Juha
AU - Koljonen, Tiina
AU - Laturi, Jani
AU - Lintunen, Jussi
AU - Pohjola, Johanna
AU - Uusivuori, Jussi
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Euroopan komissio on esittänyt EU:n ilmasto- ja
energiapolitiikan 2030 tavoitteeksi vähintään 40 %:n
vähennystä kasvihuonekaasupäästöissä (KHK-päästöistä)
vuoden 1990 tasoon verrattuna. Tavoite on jaettu koko
EU:n laajuisella päästökauppasektorilla (PKS)
toteutettavaan 43 %:n vähennykseen vuoden 2005 tasosta ja
jäsenmaittain ns. ei-päästökauppasektorilla (ei-PKS)
toteutettavaan 30 %:n vähennykseen vuoden 2005 tasosta.
Maankäyttösektorin (land-use, land-use change and
forestry, LULUCF) päästöt ja nielut eivät ole olleet
osana EU:n 2020-päästötavoitteita, ja niiden rooli
2030-tavoitteissa on vielä avoin. Suomessa LULUCF-sektori
on tärkeä tekijä maan kokonaispäästöjen kannalta, sillä
Suomen metsät muodostavat merkittävän hiilinielun ja
toisaalta orgaaniset maat merkittävän päästölähteen.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty metsäelementtiin sen
kansantaloudellisen ja ilmastopoliittisen merkityksen
takia.
Valmisteluna EU:n ilmastopolitiikan laajentamiseen
koskemaan vahvemmin myös LULUCF-sektoria, EU:n komissio
on esittänyt politiikkavaihtoja, joilla sektori
voitaisiin ottaa EU:n päästövähennystavoitteen piiriin.
Näissä vaihtoehtoina ovat 1) sektorin kehittäminen omana
kokonaisuutenaan, 2) sen liittäminen ei-PK -sektorin
tavoitteeseen, tai 3) maatalouden ja LULUCF-sektorin
yhdistäminen ns. AFOLU-sektoriksi (agriculture, forestry
and land-use). Komissio ei ole esittänyt mahdollisia
KHK-päästötavoitteita eri sektorijaoille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on jäsennellä
ongelmanasettelua, joka liittyy EU:n ilmasto- ja
energiapolitiikan kehitykseen vuotta 2030 kohti, etenkin
siihen miten talouden eri sektoreilla syntyvät päästöt ja
hiilinielut jaetaan erillisten tai yhtenäisen
päästötavoitteiden alle. Koska vaihtoehtoisten
päästösektoreiden tavoitteita vuodelle 2030 ei vielä
tiedetä, tutkimuksessa ei voida esittää tarkkoja
strategioita päästötavoitteiden saavuttamiseksi tai tästä
seuraavia taloudellisia vaikutuksia. Sen sijaan
tutkimuksessa pyritään kuvaamaan metsien käytön,
energiajärjestelmän ja kasvihuonekaasupäästöjen
keskinäisiä vuorovaikutuksia, sekä mitä vaikutuksia yllä
esitetyillä LULUCF-vaihtoehdoilla voi olla Suomen
metsäteollisuuteen, energiatalouteen,
kasvihuonekaasupäästöihin ja laajemmin Suomen
kansantalouteen.
Tulosten perusteella metsäteollisuuden lopputuotteiden
tulevalla kysynnällä on merkittävä vaikutus metsänieluun
vuonna 2030, ja toteutuvaan nieluskenaarioon liittyä
epävarmuus vaikeuttaa sektoria koskevan tavoitteen
asettelua. Jos LULUCF-sektoria koskisi erillinen ja
sitova tavoite, tämä tulisi saavuttaa sektorin sisäisesti
esimerkiksi hakkuita vähentämällä. Tällaisessa
tilanteessa bioenergian käyttö tuottaisi ns. trade-off
-tilanteen LULUCF- ja ei-PK-sektoreiden
päästötavoitteiden välillä. Mikäli LULUCF- ja nykyinen
ei-PK-sektori olisivat saman tavoitteen alla, metsänielun
lisääminen voisi kompensoida ei-PK-sektorin päästöjä, ja
oletettu tavoite voitaisiin saavuttaa nielua lisäämällä
huomattavan pienillä kustannuksilla verrattuna
ei-PK-sektorin vähennyskustannuksiin. Tällöin
saavutettaisiin säästö päästövähennyskustannuksissa
ei-PK-sektorilla, mutta vastapainona metsäteollisuuden
tuotanto supistuisi hieman. Kokonaistaloudellinen
tarkastelu osoitti, että tällaisen tilanteen vaikutus
Suomen BKT:hen olisi hieman alempi, kuin jos ei-PK
-sektorin tulisi saavuttaa oletettu vähennystavoite
yksin.
LULUCF-sektorin lisääminen osaksi EU:n ilmastotavoitteita
parantaisi sekä EU:n ilmastopolitiikan
kustannustehokkuutta, joustavuutta ja koherenssia eri
sektoreita koskien. Tällöin kuitenkin ilmastopolitiikan
epävarmuudet lisääntyisivät myös merkittävästi. Koska
tulevan metsänielun
EU:N 2030 ILMASTO- JA ENERGIAKEHYS 6
taso on hyvin epävarma, sektorin yhdistäminen muihin
päästötavoitteisiin voi tuottaa joko "kuumaa ilmaa" tai
tarpeettoman tiukan vähennystavoitteen. Lisäksi
taloudellisten kannustinjärjestelmien, kuten
hiilivuokrien, implementoinnista ja kustannuksista sekä
todellisista vaikutuksista hakkuupäätöksiin ei ole
toistaiseksi juurikaan käytännön kokemusta. Siten
maankäytön ja metsänhoidon ilmastotavoitteiden
mahdollisia vaikutuksia sekä nielun lisäämiseen
kannustavia toimenpiteitä tulisi selvittää tarkemmin sekä
mallinnuspohjaisen tutkimuksen että käytännön kokeilun
kautta.
AB - Euroopan komissio on esittänyt EU:n ilmasto- ja
energiapolitiikan 2030 tavoitteeksi vähintään 40 %:n
vähennystä kasvihuonekaasupäästöissä (KHK-päästöistä)
vuoden 1990 tasoon verrattuna. Tavoite on jaettu koko
EU:n laajuisella päästökauppasektorilla (PKS)
toteutettavaan 43 %:n vähennykseen vuoden 2005 tasosta ja
jäsenmaittain ns. ei-päästökauppasektorilla (ei-PKS)
toteutettavaan 30 %:n vähennykseen vuoden 2005 tasosta.
Maankäyttösektorin (land-use, land-use change and
forestry, LULUCF) päästöt ja nielut eivät ole olleet
osana EU:n 2020-päästötavoitteita, ja niiden rooli
2030-tavoitteissa on vielä avoin. Suomessa LULUCF-sektori
on tärkeä tekijä maan kokonaispäästöjen kannalta, sillä
Suomen metsät muodostavat merkittävän hiilinielun ja
toisaalta orgaaniset maat merkittävän päästölähteen.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty metsäelementtiin sen
kansantaloudellisen ja ilmastopoliittisen merkityksen
takia.
Valmisteluna EU:n ilmastopolitiikan laajentamiseen
koskemaan vahvemmin myös LULUCF-sektoria, EU:n komissio
on esittänyt politiikkavaihtoja, joilla sektori
voitaisiin ottaa EU:n päästövähennystavoitteen piiriin.
Näissä vaihtoehtoina ovat 1) sektorin kehittäminen omana
kokonaisuutenaan, 2) sen liittäminen ei-PK -sektorin
tavoitteeseen, tai 3) maatalouden ja LULUCF-sektorin
yhdistäminen ns. AFOLU-sektoriksi (agriculture, forestry
and land-use). Komissio ei ole esittänyt mahdollisia
KHK-päästötavoitteita eri sektorijaoille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on jäsennellä
ongelmanasettelua, joka liittyy EU:n ilmasto- ja
energiapolitiikan kehitykseen vuotta 2030 kohti, etenkin
siihen miten talouden eri sektoreilla syntyvät päästöt ja
hiilinielut jaetaan erillisten tai yhtenäisen
päästötavoitteiden alle. Koska vaihtoehtoisten
päästösektoreiden tavoitteita vuodelle 2030 ei vielä
tiedetä, tutkimuksessa ei voida esittää tarkkoja
strategioita päästötavoitteiden saavuttamiseksi tai tästä
seuraavia taloudellisia vaikutuksia. Sen sijaan
tutkimuksessa pyritään kuvaamaan metsien käytön,
energiajärjestelmän ja kasvihuonekaasupäästöjen
keskinäisiä vuorovaikutuksia, sekä mitä vaikutuksia yllä
esitetyillä LULUCF-vaihtoehdoilla voi olla Suomen
metsäteollisuuteen, energiatalouteen,
kasvihuonekaasupäästöihin ja laajemmin Suomen
kansantalouteen.
Tulosten perusteella metsäteollisuuden lopputuotteiden
tulevalla kysynnällä on merkittävä vaikutus metsänieluun
vuonna 2030, ja toteutuvaan nieluskenaarioon liittyä
epävarmuus vaikeuttaa sektoria koskevan tavoitteen
asettelua. Jos LULUCF-sektoria koskisi erillinen ja
sitova tavoite, tämä tulisi saavuttaa sektorin sisäisesti
esimerkiksi hakkuita vähentämällä. Tällaisessa
tilanteessa bioenergian käyttö tuottaisi ns. trade-off
-tilanteen LULUCF- ja ei-PK-sektoreiden
päästötavoitteiden välillä. Mikäli LULUCF- ja nykyinen
ei-PK-sektori olisivat saman tavoitteen alla, metsänielun
lisääminen voisi kompensoida ei-PK-sektorin päästöjä, ja
oletettu tavoite voitaisiin saavuttaa nielua lisäämällä
huomattavan pienillä kustannuksilla verrattuna
ei-PK-sektorin vähennyskustannuksiin. Tällöin
saavutettaisiin säästö päästövähennyskustannuksissa
ei-PK-sektorilla, mutta vastapainona metsäteollisuuden
tuotanto supistuisi hieman. Kokonaistaloudellinen
tarkastelu osoitti, että tällaisen tilanteen vaikutus
Suomen BKT:hen olisi hieman alempi, kuin jos ei-PK
-sektorin tulisi saavuttaa oletettu vähennystavoite
yksin.
LULUCF-sektorin lisääminen osaksi EU:n ilmastotavoitteita
parantaisi sekä EU:n ilmastopolitiikan
kustannustehokkuutta, joustavuutta ja koherenssia eri
sektoreita koskien. Tällöin kuitenkin ilmastopolitiikan
epävarmuudet lisääntyisivät myös merkittävästi. Koska
tulevan metsänielun
EU:N 2030 ILMASTO- JA ENERGIAKEHYS 6
taso on hyvin epävarma, sektorin yhdistäminen muihin
päästötavoitteisiin voi tuottaa joko "kuumaa ilmaa" tai
tarpeettoman tiukan vähennystavoitteen. Lisäksi
taloudellisten kannustinjärjestelmien, kuten
hiilivuokrien, implementoinnista ja kustannuksista sekä
todellisista vaikutuksista hakkuupäätöksiin ei ole
toistaiseksi juurikaan käytännön kokemusta. Siten
maankäytön ja metsänhoidon ilmastotavoitteiden
mahdollisia vaikutuksia sekä nielun lisäämiseen
kannustavia toimenpiteitä tulisi selvittää tarkemmin sekä
mallinnuspohjaisen tutkimuksen että käytännön kokeilun
kautta.
KW - climate policy
KW - energy policy
KW - greenhouse gas
KW - forest
KW - carbon sink
KW - EU
M3 - Report
SN - 978-952-287-178-7
T3 - Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
BT - EU:n 2030 ilmasto-ja energiakehys
ER -