EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi

Tomi J. Lindroos, Tommi Ekholm

Research output: Book/ReportReport

Abstract

EU on saavuttamassa ei-päästökauppasektorin tavoitteen etuajassa. Yksittäisten jäsenmaiden tilanne vaihtelee kumminkin merkittävästi. Tässä julkaisussa on koottu pessimistinen ja optimistinen kehitysura EU:n jäsenmaiden ei-PKS-päästöille. Pessimistisessä skenaariossa osa jäsenmaista jää tavoitteestaan ja syntyy markkinat unionin sisäisille päästökiintiöille. Optimistisessa skenaariossa kiintiöistä on runsasta ylitarjontaa. Jos todellinen kehitys on jotain tämän julkaisun pessimistisen ja optimistisen skenaarion välistä, on erittäin todennäköistä, että jäsenmaiden päästökiintiöiden hinta jää hyvin alhaiseksi, kuten on käynyt päästökaupan päästöoikeuksille. Ennakoitua helpommin saavutettu ei-PKS-tavoite ei ole vielä täysin ehtinyt heijastua tulevien tavoitteiden valmisteluun. Komissio on tiekartoissaan alustavasti ehdottanut ei-PKS-tavoitteen kiristämistä 20 prosenttiyksikköä vuosikymmenessä: tavoite olisi -10 % vuonna 2020, -30 % vuonna 2030, -50 % vuonna 2040 ja - 70 % vuonna 2050. Unionin kokonaistavoite voidaan jakaa useilla eri kriteereillä jäsenmaiden välillä. Kriteereillä on suurin merkitys Itä-Euroopan jäsenmaille, sillä niiden vuoden 2020 tavoite sallii niille päästöjen kasvattamisen, ja tulevien vuosien tavoitteet voidaan määritellä hyvin eri tavoin. Ei-päästökauppasektorin tavoitteen lisäksi komissio on alustavasti ehdottanut uusiutuvan energian tavoitteen ja kokonaispäästövähennystavoitteen kiristämistä vuodelle 2030. Energiatehokkuustavoitetta ei kiristettäisi vielä ainakaan tässä vaiheessa.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages40
ISBN (Electronic)978-951-38-8075-0
ISBN (Print)978-951-38-8074-3
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number140
ISSN2242-1211

Keywords

  • non-ETS
  • effort sharing decision
  • 2020 targets
  • 2030 targets
  • effort sharing

Cite this

Lindroos, T. J., & Ekholm, T. (2013). EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 140
Lindroos, Tomi J. ; Ekholm, Tommi. / EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi. VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 40 p. (VTT Technology; No. 140).
@book{1324c04a36ba4754ad4889abc780bffe,
title = "EU:n ei-p{\"a}{\"a}st{\"o}kauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sek{\"a} 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi",
abstract = "EU on saavuttamassa ei-p{\"a}{\"a}st{\"o}kauppasektorin tavoitteen etuajassa. Yksitt{\"a}isten j{\"a}senmaiden tilanne vaihtelee kumminkin merkitt{\"a}v{\"a}sti. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa on koottu pessimistinen ja optimistinen kehitysura EU:n j{\"a}senmaiden ei-PKS-p{\"a}{\"a}st{\"o}ille. Pessimistisess{\"a} skenaariossa osa j{\"a}senmaista j{\"a}{\"a} tavoitteestaan ja syntyy markkinat unionin sis{\"a}isille p{\"a}{\"a}st{\"o}kiinti{\"o}ille. Optimistisessa skenaariossa kiinti{\"o}ist{\"a} on runsasta ylitarjontaa. Jos todellinen kehitys on jotain t{\"a}m{\"a}n julkaisun pessimistisen ja optimistisen skenaarion v{\"a}list{\"a}, on eritt{\"a}in todenn{\"a}k{\"o}ist{\"a}, ett{\"a} j{\"a}senmaiden p{\"a}{\"a}st{\"o}kiinti{\"o}iden hinta j{\"a}{\"a} hyvin alhaiseksi, kuten on k{\"a}ynyt p{\"a}{\"a}st{\"o}kaupan p{\"a}{\"a}st{\"o}oikeuksille. Ennakoitua helpommin saavutettu ei-PKS-tavoite ei ole viel{\"a} t{\"a}ysin ehtinyt heijastua tulevien tavoitteiden valmisteluun. Komissio on tiekartoissaan alustavasti ehdottanut ei-PKS-tavoitteen kirist{\"a}mist{\"a} 20 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} vuosikymmeness{\"a}: tavoite olisi -10 {\%} vuonna 2020, -30 {\%} vuonna 2030, -50 {\%} vuonna 2040 ja - 70 {\%} vuonna 2050. Unionin kokonaistavoite voidaan jakaa useilla eri kriteereill{\"a} j{\"a}senmaiden v{\"a}lill{\"a}. Kriteereill{\"a} on suurin merkitys It{\"a}-Euroopan j{\"a}senmaille, sill{\"a} niiden vuoden 2020 tavoite sallii niille p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kasvattamisen, ja tulevien vuosien tavoitteet voidaan m{\"a}{\"a}ritell{\"a} hyvin eri tavoin. Ei-p{\"a}{\"a}st{\"o}kauppasektorin tavoitteen lis{\"a}ksi komissio on alustavasti ehdottanut uusiutuvan energian tavoitteen ja kokonaisp{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennystavoitteen kirist{\"a}mist{\"a} vuodelle 2030. Energiatehokkuustavoitetta ei kiristett{\"a}isi viel{\"a} ainakaan t{\"a}ss{\"a} vaiheessa.",
keywords = "non-ETS, effort sharing decision, 2020 targets, 2030 targets, effort sharing",
author = "Lindroos, {Tomi J.} and Tommi Ekholm",
year = "2013",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-8074-3",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "140",
address = "Finland",

}

Lindroos, TJ & Ekholm, T 2013, EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi. VTT Technology, no. 140, VTT Technical Research Centre of Finland.

EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi. / Lindroos, Tomi J.; Ekholm, Tommi.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 40 p. (VTT Technology; No. 140).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi

AU - Lindroos, Tomi J.

AU - Ekholm, Tommi

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - EU on saavuttamassa ei-päästökauppasektorin tavoitteen etuajassa. Yksittäisten jäsenmaiden tilanne vaihtelee kumminkin merkittävästi. Tässä julkaisussa on koottu pessimistinen ja optimistinen kehitysura EU:n jäsenmaiden ei-PKS-päästöille. Pessimistisessä skenaariossa osa jäsenmaista jää tavoitteestaan ja syntyy markkinat unionin sisäisille päästökiintiöille. Optimistisessa skenaariossa kiintiöistä on runsasta ylitarjontaa. Jos todellinen kehitys on jotain tämän julkaisun pessimistisen ja optimistisen skenaarion välistä, on erittäin todennäköistä, että jäsenmaiden päästökiintiöiden hinta jää hyvin alhaiseksi, kuten on käynyt päästökaupan päästöoikeuksille. Ennakoitua helpommin saavutettu ei-PKS-tavoite ei ole vielä täysin ehtinyt heijastua tulevien tavoitteiden valmisteluun. Komissio on tiekartoissaan alustavasti ehdottanut ei-PKS-tavoitteen kiristämistä 20 prosenttiyksikköä vuosikymmenessä: tavoite olisi -10 % vuonna 2020, -30 % vuonna 2030, -50 % vuonna 2040 ja - 70 % vuonna 2050. Unionin kokonaistavoite voidaan jakaa useilla eri kriteereillä jäsenmaiden välillä. Kriteereillä on suurin merkitys Itä-Euroopan jäsenmaille, sillä niiden vuoden 2020 tavoite sallii niille päästöjen kasvattamisen, ja tulevien vuosien tavoitteet voidaan määritellä hyvin eri tavoin. Ei-päästökauppasektorin tavoitteen lisäksi komissio on alustavasti ehdottanut uusiutuvan energian tavoitteen ja kokonaispäästövähennystavoitteen kiristämistä vuodelle 2030. Energiatehokkuustavoitetta ei kiristettäisi vielä ainakaan tässä vaiheessa.

AB - EU on saavuttamassa ei-päästökauppasektorin tavoitteen etuajassa. Yksittäisten jäsenmaiden tilanne vaihtelee kumminkin merkittävästi. Tässä julkaisussa on koottu pessimistinen ja optimistinen kehitysura EU:n jäsenmaiden ei-PKS-päästöille. Pessimistisessä skenaariossa osa jäsenmaista jää tavoitteestaan ja syntyy markkinat unionin sisäisille päästökiintiöille. Optimistisessa skenaariossa kiintiöistä on runsasta ylitarjontaa. Jos todellinen kehitys on jotain tämän julkaisun pessimistisen ja optimistisen skenaarion välistä, on erittäin todennäköistä, että jäsenmaiden päästökiintiöiden hinta jää hyvin alhaiseksi, kuten on käynyt päästökaupan päästöoikeuksille. Ennakoitua helpommin saavutettu ei-PKS-tavoite ei ole vielä täysin ehtinyt heijastua tulevien tavoitteiden valmisteluun. Komissio on tiekartoissaan alustavasti ehdottanut ei-PKS-tavoitteen kiristämistä 20 prosenttiyksikköä vuosikymmenessä: tavoite olisi -10 % vuonna 2020, -30 % vuonna 2030, -50 % vuonna 2040 ja - 70 % vuonna 2050. Unionin kokonaistavoite voidaan jakaa useilla eri kriteereillä jäsenmaiden välillä. Kriteereillä on suurin merkitys Itä-Euroopan jäsenmaille, sillä niiden vuoden 2020 tavoite sallii niille päästöjen kasvattamisen, ja tulevien vuosien tavoitteet voidaan määritellä hyvin eri tavoin. Ei-päästökauppasektorin tavoitteen lisäksi komissio on alustavasti ehdottanut uusiutuvan energian tavoitteen ja kokonaispäästövähennystavoitteen kiristämistä vuodelle 2030. Energiatehokkuustavoitetta ei kiristettäisi vielä ainakaan tässä vaiheessa.

KW - non-ETS

KW - effort sharing decision

KW - 2020 targets

KW - 2030 targets

KW - effort sharing

M3 - Report

SN - 978-951-38-8074-3

T3 - VTT Technology

BT - EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Lindroos TJ, Ekholm T. EU:n ei-päästökauppasektorin 2020-tavoitteen seuranta sekä 2030- ja 2050-tavoitteiden ennakointi. VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 40 p. (VTT Technology; No. 140).