@book{a04739123b114230a2c323eefad409e1,
title = "Euroopan laajuisen tieverkon tarkastelu: Suomen turvallisuusluokittelu 2013",
abstract = "Tieturvallisuusdirektiivin edellytt{\"a}m{\"a} Euroopan laajuisen tieverkon (TEN-tiet) turvallisuustarkastelu tehtiin Suomen osalta k{\"a}ytt{\"a}en hyv{\"a}ksi olemassa olevia arviointity{\"o}kaluja. Samalla turvallisuusty{\"o}kaluja t{\"a}ydennettiin, jotta tarkastelu on jatkossa mahdollisimman helppo p{\"a}ivitt{\"a}{\"a}. Turvallisuusluokittelussa l{\"a}ht{\"o}kohtana olivat onnettomuuksien ja kuolemien m{\"a}{\"a}r{\"a}n ennusteet, jotka laadittiin yhdist{\"a}m{\"a}ll{\"a} onnettomuushistorian ja onnettomuuksista laadittujen mallien tietoja. N{\"a}iden ennusteiden lis{\"a}ksi asiantuntijaryhmien arvioiden pohjaksi tarkasteltiin onnettomuuksien luokkajakautumia mahdollisimman pitk{\"a}n ajan aineistolla. Tarkasteluja tehtiin eri k{\"a}ytt{\"o}tarkoituksia varten erilaisilla tiejakson pituuksilla ja tuloksia esitettiin jatkotarkasteluja varten my{\"o}s erillisess{\"a} tiedostossa. Sen k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia havainnollistettiin kolmella k{\"a}ytt{\"o}tapauksella. Tietoja voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} paitsi kustannustehokkaimpien toimenpiteiden valintaan, my{\"o}s l{\"a}ht{\"o}kohtana arvioitaessa n{\"a}iden teiden parantamistoimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia. Suomen TEN-tieverkon olosuhteet vaihtelevat paljon, mik{\"a} n{\"a}kyy my{\"o}s turvallisuustilanteessa. Onnettomuuskustannukset ovat pahimmilla jaksoilla nelinkertaiset ajokilometri{\"a} kohti ja yli satakertaiset tiepituutta kohti verrattuna pienimpien onnettomuuskustannusten jaksoihin. T{\"a}rkein turvallisuuseroja selitt{\"a}v{\"a} tekij{\"a} on ajosuuntien rakenteellinen erottelu. Onnettomuuskustannusten m{\"a}{\"a}r{\"a} on ajosuunniltaan erotelluilla teill{\"a} ajoneuvokilometri{\"a} kohti laskettuna vajaa puolet, mutta tiepituutta kohti laskettuna yli kaksinkertainen erottelemattomiin teihin verrattuna. Ajosuuntien erottelu vaikuttaa olennaisesti my{\"o}s teiden onnettomuusluokkajakautumaan ja siten my{\"o}s teille parhaiten soveltuviin turvallisuustoimenpiteisiin. Ty{\"o}ss{\"a} tehty{\"a} tieverkon turvallisuusluokittelua tulisi hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} TEN-tieverkon kehitt{\"a}misess{\"a} monipuolisesti ja jatkaa yksityiskohtaisempia tarkasteluja eri n{\"a}k{\"o}kulmista. My{\"o}s vertailuja muiden maiden vastaavan verkon turvallisuuteen tulisi tehd{\"a}, jotta entist{\"a} selvemmin n{\"a}ht{\"a}isiin, millaisia parantamistoimia erilaiset verkon osat kaipaisivat. Erityisesti Suomen yksiajorataisia osuuksia Euroopan laajuisesta tieverkosta tulisi parantaa, jotta ne vastaisivat Euroopan yhteis{\"o}n suuntaviivoja Euroopan laajuisesta tieliikenneverkosta.",
keywords = "trans-European road network, safety ranking, fatality, accident",
author = "Harri Peltola",
note = "Project code: 78347 ",
year = "2013",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "138",
address = "Finland",
}