Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

Translated title of the contribution: Evaluation of rail accident costs

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages47
ISBN (Electronic)978-951-38-7559-6
ISBN (Print)978-951-38-7558-9
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2523
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

accidents

Keywords

  • rail accident costs
  • monetary valuation
  • economic impact

Cite this

Silla, A. (2010). Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2523
Silla, Anne. / Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).
@book{fa1d80eb18564831b9241414680aca2d,
title = "Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} menetelmi{\"a}, selvitettiin laskelmiin sis{\"a}llytett{\"a}vi{\"a} kustannuseri{\"a} sek{\"a} selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hy{\"o}dynnett{\"a}vyytt{\"a}. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat laskentamenetelm{\"a}t vastaamaan paremmin uusia EU:n s{\"a}{\"a}d{\"o}ksi{\"a}, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} entist{\"a} paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan p{\"a}{\"a}menetelm{\"a}n{\"a} olivat aiheeseen liittyv{\"a} kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden ty{\"o}paja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sis{\"a}llytetty onnettomuuksien suorat ja ep{\"a}suorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sek{\"a} osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta n{\"a}ytt{\"a}{\"a} l{\"o}ytyv{\"a}n valmiudet vastata kiristyvien s{\"a}{\"a}d{\"o}sten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi n{\"a}hd{\"a} pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa k{\"a}ytett{\"a}vist{\"a} kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi teht{\"a}vien toimenpiteiden hy{\"o}tyjen paremman arvioinnin.",
keywords = "rail accident costs, monetary valuation, economic impact",
author = "Anne Silla",
note = "Project code: 10404",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7558-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2523",
address = "Finland",

}

Silla, A 2010, Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2523, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. / Silla, Anne.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

AU - Silla, Anne

N1 - Project code: 10404

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.

AB - Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.

KW - rail accident costs

KW - monetary valuation

KW - economic impact

M3 - Report

SN - 978-951-38-7558-9

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Silla A. Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).