Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

Translated title of the contribution: Evaluation of rail accident costs

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages47
    ISBN (Electronic)978-951-38-7559-6
    ISBN (Print)978-951-38-7558-9
    Publication statusPublished - 2010
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2523
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    accidents

    Keywords

    • rail accident costs
    • monetary valuation
    • economic impact

    Cite this

    Silla, A. (2010). Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2523
    Silla, Anne. / Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).
    @book{fa1d80eb18564831b9241414680aca2d,
    title = "Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} menetelmi{\"a}, selvitettiin laskelmiin sis{\"a}llytett{\"a}vi{\"a} kustannuseri{\"a} sek{\"a} selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hy{\"o}dynnett{\"a}vyytt{\"a}. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat laskentamenetelm{\"a}t vastaamaan paremmin uusia EU:n s{\"a}{\"a}d{\"o}ksi{\"a}, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} entist{\"a} paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan p{\"a}{\"a}menetelm{\"a}n{\"a} olivat aiheeseen liittyv{\"a} kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden ty{\"o}paja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sis{\"a}llytetty onnettomuuksien suorat ja ep{\"a}suorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sek{\"a} osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta n{\"a}ytt{\"a}{\"a} l{\"o}ytyv{\"a}n valmiudet vastata kiristyvien s{\"a}{\"a}d{\"o}sten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi n{\"a}hd{\"a} pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa k{\"a}ytett{\"a}vist{\"a} kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi teht{\"a}vien toimenpiteiden hy{\"o}tyjen paremman arvioinnin.",
    keywords = "rail accident costs, monetary valuation, economic impact",
    author = "Anne Silla",
    note = "Project code: 10404",
    year = "2010",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7558-9",
    series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2523",
    address = "Finland",

    }

    Silla, A 2010, Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2523, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. / Silla, Anne.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

    AU - Silla, Anne

    N1 - Project code: 10404

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.

    AB - Tässä tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin käytettäviä menetelmiä, selvitettiin laskelmiin sisällytettäviä kustannuseriä sekä selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa käytössä olevat laskentamenetelmät vastaamaan paremmin uusia EU:n säädöksiä, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sisällyttää entistä paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan päämenetelmänä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden työpaja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sisällytetty onnettomuuksien suorat ja epäsuorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sekä osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta näyttää löytyvän valmiudet vastata kiristyvien säädösten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi nähdä pelkästään rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa käytettävistä kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden hyötyjen paremman arvioinnin.

    KW - rail accident costs

    KW - monetary valuation

    KW - economic impact

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7558-9

    T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

    BT - Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Silla A. Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 47 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2523).