Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach: Master's thesis

Jukka Haikara

Research output: ThesisMaster's thesis

Abstract

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelmän vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -lähestymistavalla. Mobile-D on ketterä ohjelmistokehitysmenetelmä, jossa ei ole määriteltyä vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia. Personas on lähestymistapa vuorovaikutuksen suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppukäyttäjää edustava persoona. Persoonien luomisprosessissa kuuluu edetä tutkimuksesta suunnitteluun. Personas –lähestymistavan ja ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien löytämiseksi. Löydettyjä ristiriitoja hyödynnetään rakennettaessa mallia personas –lähestymistavan ja Mobile-D menetelmän yhdistämiseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas –lähestymistavan tutkimus- sekä mallinnus vaihe yhdistetään Mobile-D -menetelmän perehdyttämisvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelupäivää sekä normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen rungon määrittelyvaiheilla. Lisäksi normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Työpäivien aikana persoonat asetetaan näkyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto yhdistetään julkaisupäivään. Mallia testataan yhdessä tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, että ratkaiseva tekijä koko projektin kannalta on perehdyttämisvaihe. Asiakastiimi muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa mukana oleva perehtymään persooniin. Ensimmäisenä suunnittelupäivänä määritellään projektin kokonaistavoite sekä tuotteen runko vaihtuvien vaatimusten määrän minimoimiseksi. Seinäjulisteet muistuttavat kehittäjiä persoonista, vaikka heidän nimet saattavatkin unohtua. Julkaisupäivänä paikalla on oltava henkilö, joka edustaa loppukäyttäjää, ja joka voi samaistua persooniin. Ketterä ohjelmistokehitysteollisuus voi hyödyntää yhdistämisestä saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisenä aiheena persoonien ja ketterän ohjelmistokehityksen yhdistäminen on uusi.
Original languageEnglish
QualificationMaster Degree
Awarding Institution
  • University of Oulu
Place of PublicationOulu
Publisher
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeG2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis

Fingerprint

Software

Keywords

  • Ketterä ohjelmistokehitys
  • vuorovaikutuksen suunnittelu
  • tavoitelähtöinen suunnittelu
  • Personas
  • Mobile-D

Cite this

@phdthesis{dd843ed1953e446b8a33f8405b841393,
title = "Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach: Master's thesis",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelm{\"a}n vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -l{\"a}hestymistavalla. Mobile-D on ketter{\"a} ohjelmistokehitysmenetelm{\"a}, jossa ei ole m{\"a}{\"a}ritelty{\"a} vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia. Personas on l{\"a}hestymistapa vuorovaikutuksen suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppuk{\"a}ytt{\"a}j{\"a}{\"a} edustava persoona. Persoonien luomisprosessissa kuuluu edet{\"a} tutkimuksesta suunnitteluun. Personas –l{\"a}hestymistavan ja ketter{\"a}n ohjelmistokehityksen periaatteita verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien l{\"o}yt{\"a}miseksi. L{\"o}ydettyj{\"a} ristiriitoja hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n rakennettaessa mallia personas –l{\"a}hestymistavan ja Mobile-D menetelm{\"a}n yhdist{\"a}miseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas –l{\"a}hestymistavan tutkimus- sek{\"a} mallinnus vaihe yhdistet{\"a}{\"a}n Mobile-D -menetelm{\"a}n perehdytt{\"a}misvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelup{\"a}iv{\"a}{\"a} sek{\"a} normaaleja suunnittelup{\"a}ivi{\"a} laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen rungon m{\"a}{\"a}rittelyvaiheilla. Lis{\"a}ksi normaaleja suunnittelup{\"a}ivi{\"a} laajennetaan kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Ty{\"o}p{\"a}ivien aikana persoonat asetetaan n{\"a}kyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto yhdistet{\"a}{\"a}n julkaisup{\"a}iv{\"a}{\"a}n. Mallia testataan yhdess{\"a} tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, ett{\"a} ratkaiseva tekij{\"a} koko projektin kannalta on perehdytt{\"a}misvaihe. Asiakastiimi muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa mukana oleva perehtym{\"a}{\"a}n persooniin. Ensimm{\"a}isen{\"a} suunnittelup{\"a}iv{\"a}n{\"a} m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n projektin kokonaistavoite sek{\"a} tuotteen runko vaihtuvien vaatimusten m{\"a}{\"a}r{\"a}n minimoimiseksi. Sein{\"a}julisteet muistuttavat kehitt{\"a}ji{\"a} persoonista, vaikka heid{\"a}n nimet saattavatkin unohtua. Julkaisup{\"a}iv{\"a}n{\"a} paikalla on oltava henkil{\"o}, joka edustaa loppuk{\"a}ytt{\"a}j{\"a}{\"a}, ja joka voi samaistua persooniin. Ketter{\"a} ohjelmistokehitysteollisuus voi hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} yhdist{\"a}misest{\"a} saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisen{\"a} aiheena persoonien ja ketter{\"a}n ohjelmistokehityksen yhdist{\"a}minen on uusi.",
keywords = "Ketter{\"a} ohjelmistokehitys, vuorovaikutuksen suunnittelu, tavoitel{\"a}ht{\"o}inen suunnittelu, Personas, Mobile-D",
author = "Jukka Haikara",
note = "CA2: TK704 OH: diplomity{\"o} University of Oulu: Department of Information: Processing Science",
year = "2006",
language = "English",
publisher = "University of Oulu",
address = "Finland",
school = "University of Oulu",

}

Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach : Master's thesis. / Haikara, Jukka.

Oulu : University of Oulu, 2006.

Research output: ThesisMaster's thesis

TY - THES

T1 - Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach

T2 - Master's thesis

AU - Haikara, Jukka

N1 - CA2: TK704 OH: diplomityö University of Oulu: Department of Information: Processing Science

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelmän vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -lähestymistavalla. Mobile-D on ketterä ohjelmistokehitysmenetelmä, jossa ei ole määriteltyä vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia. Personas on lähestymistapa vuorovaikutuksen suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppukäyttäjää edustava persoona. Persoonien luomisprosessissa kuuluu edetä tutkimuksesta suunnitteluun. Personas –lähestymistavan ja ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien löytämiseksi. Löydettyjä ristiriitoja hyödynnetään rakennettaessa mallia personas –lähestymistavan ja Mobile-D menetelmän yhdistämiseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas –lähestymistavan tutkimus- sekä mallinnus vaihe yhdistetään Mobile-D -menetelmän perehdyttämisvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelupäivää sekä normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen rungon määrittelyvaiheilla. Lisäksi normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Työpäivien aikana persoonat asetetaan näkyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto yhdistetään julkaisupäivään. Mallia testataan yhdessä tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, että ratkaiseva tekijä koko projektin kannalta on perehdyttämisvaihe. Asiakastiimi muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa mukana oleva perehtymään persooniin. Ensimmäisenä suunnittelupäivänä määritellään projektin kokonaistavoite sekä tuotteen runko vaihtuvien vaatimusten määrän minimoimiseksi. Seinäjulisteet muistuttavat kehittäjiä persoonista, vaikka heidän nimet saattavatkin unohtua. Julkaisupäivänä paikalla on oltava henkilö, joka edustaa loppukäyttäjää, ja joka voi samaistua persooniin. Ketterä ohjelmistokehitysteollisuus voi hyödyntää yhdistämisestä saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisenä aiheena persoonien ja ketterän ohjelmistokehityksen yhdistäminen on uusi.

AB - Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelmän vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -lähestymistavalla. Mobile-D on ketterä ohjelmistokehitysmenetelmä, jossa ei ole määriteltyä vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia. Personas on lähestymistapa vuorovaikutuksen suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppukäyttäjää edustava persoona. Persoonien luomisprosessissa kuuluu edetä tutkimuksesta suunnitteluun. Personas –lähestymistavan ja ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien löytämiseksi. Löydettyjä ristiriitoja hyödynnetään rakennettaessa mallia personas –lähestymistavan ja Mobile-D menetelmän yhdistämiseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas –lähestymistavan tutkimus- sekä mallinnus vaihe yhdistetään Mobile-D -menetelmän perehdyttämisvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelupäivää sekä normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen rungon määrittelyvaiheilla. Lisäksi normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Työpäivien aikana persoonat asetetaan näkyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto yhdistetään julkaisupäivään. Mallia testataan yhdessä tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, että ratkaiseva tekijä koko projektin kannalta on perehdyttämisvaihe. Asiakastiimi muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa mukana oleva perehtymään persooniin. Ensimmäisenä suunnittelupäivänä määritellään projektin kokonaistavoite sekä tuotteen runko vaihtuvien vaatimusten määrän minimoimiseksi. Seinäjulisteet muistuttavat kehittäjiä persoonista, vaikka heidän nimet saattavatkin unohtua. Julkaisupäivänä paikalla on oltava henkilö, joka edustaa loppukäyttäjää, ja joka voi samaistua persooniin. Ketterä ohjelmistokehitysteollisuus voi hyödyntää yhdistämisestä saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisenä aiheena persoonien ja ketterän ohjelmistokehityksen yhdistäminen on uusi.

KW - Ketterä ohjelmistokehitys

KW - vuorovaikutuksen suunnittelu

KW - tavoitelähtöinen suunnittelu

KW - Personas

KW - Mobile-D

M3 - Master's thesis

PB - University of Oulu

CY - Oulu

ER -