Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelmän
vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -lähestymistavalla. Mobile-D on
ketterä ohjelmistokehitysmenetelmä, jossa ei ole määriteltyä vuorovaikutuksen
suunnitteluprosessia. Personas on lähestymistapa vuorovaikutuksen
suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppukäyttäjää edustava persoona.
Persoonien luomisprosessissa kuuluu edetä tutkimuksesta suunnitteluun.
Personas –lähestymistavan ja ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita
verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien löytämiseksi. Löydettyjä ristiriitoja
hyödynnetään rakennettaessa mallia personas –lähestymistavan ja Mobile-D
menetelmän yhdistämiseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas
–lähestymistavan tutkimus- sekä mallinnus vaihe yhdistetään Mobile-D
-menetelmän perehdyttämisvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelupäivää sekä
normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen
rungon määrittelyvaiheilla. Lisäksi normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan
kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Työpäivien aikana persoonat asetetaan
näkyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto
yhdistetään julkaisupäivään.
Mallia testataan yhdessä tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, että
ratkaiseva tekijä koko projektin kannalta on perehdyttämisvaihe. Asiakastiimi
muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa
mukana oleva perehtymään persooniin. Ensimmäisenä suunnittelupäivänä
määritellään projektin kokonaistavoite sekä tuotteen runko vaihtuvien
vaatimusten määrän minimoimiseksi. Seinäjulisteet muistuttavat kehittäjiä
persoonista, vaikka heidän nimet saattavatkin unohtua. Julkaisupäivänä
paikalla on oltava henkilö, joka edustaa loppukäyttäjää, ja joka voi samaistua
persooniin. Ketterä ohjelmistokehitysteollisuus voi hyödyntää yhdistämisestä
saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisenä
aiheena persoonien ja ketterän ohjelmistokehityksen yhdistäminen on uusi.
Original language | English |
---|---|
Qualification | Master Degree |
Awarding Institution |
|
Place of Publication | Oulu |
Publisher | |
Publication status | Published - 2006 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |
Keywords
- Ketterä ohjelmistokehitys
- vuorovaikutuksen suunnittelu
- tavoitelähtöinen suunnittelu
- Personas
- Mobile-D