Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach: Master's thesis

Jukka Haikara

Research output: ThesisMaster's thesis

Abstract

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa Mobile-DTM -menetelmän vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia personas -lähestymistavalla. Mobile-D on ketterä ohjelmistokehitysmenetelmä, jossa ei ole määriteltyä vuorovaikutuksen suunnitteluprosessia. Personas on lähestymistapa vuorovaikutuksen suunnitteluun, jossa tuotetaan oletettu loppukäyttäjää edustava persoona. Persoonien luomisprosessissa kuuluu edetä tutkimuksesta suunnitteluun. Personas –lähestymistavan ja ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita verrataan toisiinsa ristiriitaisuuksien löytämiseksi. Löydettyjä ristiriitoja hyödynnetään rakennettaessa mallia personas –lähestymistavan ja Mobile-D menetelmän yhdistämiseksi. Se rakennetaan seuraavasti: personas –lähestymistavan tutkimus- sekä mallinnus vaihe yhdistetään Mobile-D -menetelmän perehdyttämisvaiheeseen. Perustamisvaiheen suunnittelupäivää sekä normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan vaatimusten ja vuorovaikutuksen rungon määrittelyvaiheilla. Lisäksi normaaleja suunnittelupäiviä laajennetaan kahdella jalostusvaiheen toiminnolla. Työpäivien aikana persoonat asetetaan näkyville muistutukseksi niiden olemassaolosta. Yksi jalostusvaiheen toiminto yhdistetään julkaisupäivään. Mallia testataan yhdessä tapausprojektissa. Tulokset viittaavat siihen, että ratkaiseva tekijä koko projektin kannalta on perehdyttämisvaihe. Asiakastiimi muodostetaan perustamisvaiheessa tarkoituksena saada jokainen projektissa mukana oleva perehtymään persooniin. Ensimmäisenä suunnittelupäivänä määritellään projektin kokonaistavoite sekä tuotteen runko vaihtuvien vaatimusten määrän minimoimiseksi. Seinäjulisteet muistuttavat kehittäjiä persoonista, vaikka heidän nimet saattavatkin unohtua. Julkaisupäivänä paikalla on oltava henkilö, joka edustaa loppukäyttäjää, ja joka voi samaistua persooniin. Ketterä ohjelmistokehitysteollisuus voi hyödyntää yhdistämisestä saatuja tuloksia huomioiden niiden olevan suuntaa antavia. Tieteellisenä aiheena persoonien ja ketterän ohjelmistokehityksen yhdistäminen on uusi.
Original languageEnglish
QualificationMaster Degree
Awarding Institution
  • University of Oulu
Place of PublicationOulu
Publisher
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeG2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis

Keywords

  • Ketterä ohjelmistokehitys
  • vuorovaikutuksen suunnittelu
  • tavoitelähtöinen suunnittelu
  • Personas
  • Mobile-D

Fingerprint Dive into the research topics of 'Extending the interaction design process of an agile software development method with personas approach: Master's thesis'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this