Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä

Esa Manninen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Ferrokromikuonan käyttöä asfalttipäällysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiellä sekä laboratoriokokeilla. Pääasiassa nastarenkaiden ferrokromikuonapäällysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 % pienempi kuin verlailutiellä, jolla oli tavallinen päällyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonapäällysteen hyväksi oli 4 %. Koepäällysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonapäällysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailupäällysteen. Ferrokromikuonapäällysteen tyhjätila oli uutena 0,9 prosenttiyksikkäö ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailupäällysteen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-2976-6
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number801
ISSN0358-5085

Keywords

  • ferroslag
  • ferrochromium
  • slag
  • flexible pavements
  • bituminous surfacing
  • test roads
  • studded tires

Cite this