Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä

Esa Manninen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Ferrokromikuonan käyttöä asfalttipäällysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiellä sekä laboratoriokokeilla. Pääasiassa nastarenkaiden ferrokromikuonapäällysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 % pienempi kuin verlailutiellä, jolla oli tavallinen päällyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonapäällysteen hyväksi oli 4 %. Koepäällysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonapäällysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailupäällysteen. Ferrokromikuonapäällysteen tyhjätila oli uutena 0,9 prosenttiyksikkäö ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailupäällysteen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-2976-6
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.801
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • ferroslag
  • ferrochromium
  • slag
  • flexible pavements
  • bituminous surfacing
  • test roads
  • studded tires

Cite this

Manninen, E. (1987). Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 801
Manninen, Esa. / Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 801).
@book{5687ae7fb8e147aeacc6efd97f4b174e,
title = "Ferrokromikuonan k{\"a}ytt{\"o} asfalttip{\"a}{\"a}llysteess{\"a}",
abstract = "Ferrokromikuonan k{\"a}ytt{\"o}{\"a} asfalttip{\"a}{\"a}llysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiell{\"a} sek{\"a} laboratoriokokeilla. P{\"a}{\"a}asiassa nastarenkaiden ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 {\%} pienempi kuin verlailutiell{\"a}, jolla oli tavallinen p{\"a}{\"a}llyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen hyv{\"a}ksi oli 4 {\%}. Koep{\"a}{\"a}llysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailup{\"a}{\"a}llysteen. Ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen tyhj{\"a}tila oli uutena 0,9 prosenttiyksikk{\"a}{\"o} ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} suurempi kuin vertailup{\"a}{\"a}llysteen.",
keywords = "ferroslag, ferrochromium, slag, flexible pavements, bituminous surfacing, test roads, studded tires",
author = "Esa Manninen",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2976-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "801",
address = "Finland",

}

Manninen, E 1987, Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 801, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä. / Manninen, Esa.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 801).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä

AU - Manninen, Esa

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Ferrokromikuonan käyttöä asfalttipäällysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiellä sekä laboratoriokokeilla. Pääasiassa nastarenkaiden ferrokromikuonapäällysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 % pienempi kuin verlailutiellä, jolla oli tavallinen päällyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonapäällysteen hyväksi oli 4 %. Koepäällysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonapäällysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailupäällysteen. Ferrokromikuonapäällysteen tyhjätila oli uutena 0,9 prosenttiyksikkäö ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailupäällysteen.

AB - Ferrokromikuonan käyttöä asfalttipäällysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiellä sekä laboratoriokokeilla. Pääasiassa nastarenkaiden ferrokromikuonapäällysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 % pienempi kuin verlailutiellä, jolla oli tavallinen päällyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonapäällysteen hyväksi oli 4 %. Koepäällysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonapäällysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailupäällysteen. Ferrokromikuonapäällysteen tyhjätila oli uutena 0,9 prosenttiyksikkäö ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailupäällysteen.

KW - ferroslag

KW - ferrochromium

KW - slag

KW - flexible pavements

KW - bituminous surfacing

KW - test roads

KW - studded tires

M3 - Report

SN - 951-38-2976-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Manninen E. Ferrokromikuonan käyttö asfalttipäällysteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 801).