@book{5687ae7fb8e147aeacc6efd97f4b174e,
title = "Ferrokromikuonan k{\"a}ytt{\"o} asfalttip{\"a}{\"a}llysteess{\"a}",
abstract = "Ferrokromikuonan k{\"a}ytt{\"o}{\"a} asfalttip{\"a}{\"a}llysteen runkoaineena tutkittiin Tornion pohjoispuolelle valtatielle 21 vuonna 1979 rakennetulla koetiell{\"a} sek{\"a} laboratoriokokeilla. P{\"a}{\"a}asiassa nastarenkaiden ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteelle aiheuttama uranmuodostus oli 7 vuodessa 22 % pienempi kuin verlailutiell{\"a}, jolla oli tavallinen p{\"a}{\"a}llyste. Samansuuntaisia tuloksia saatiin laboratrion kulutuskoeradalta. Ero ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen hyv{\"a}ksi oli 4 %. Koep{\"a}{\"a}llysteiden vaurioitumisessa ei ollut eroja. Ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen sideaineen tunkeuman, viskositeetin ja murtumispisteen muutokset olivat samanlaisia kuin vertailup{\"a}{\"a}llysteen. Ferrokromikuonap{\"a}{\"a}llysteen tyhj{\"a}tila oli uutena 0,9 prosenttiyksikk{\"a}{\"o} ja 7 vuoden kuluttua 0,8 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} suurempi kuin vertailuteiden. Samoin ferrokromikuonan bitumipitoisuus oli 0,2 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} suurempi kuin vertailup{\"a}{\"a}llysteen.",
keywords = "ferroslag, ferrochromium, slag, flexible pavements, bituminous surfacing, test roads, studded tires",
author = "Esa Manninen",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2976-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "801",
address = "Finland",
}