Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut: Selvitysmiehen muistio

Translated title of the contribution: Finnish Road Administration and traffic information services

Risto Kulmala

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työssä selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa laajuutta sekä tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns. kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa liikennetilannetietoa. Työ tehtiin haastattelemalla kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita asiantuntijoita sekä eurooppalaisten tielaitosten edustajia. Haastattelujen tulosten mukaan voi päätellä, että Tiehallinnon pitää tarjota tienkäyttäjille viranomaisena ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin opastein, liikenteen häiriöiden hallintaan liittyvää viranomaisyhteistyötä sekä viranomaistiedotteita häiriöistä, liukkaasta kelistä ja muista liikennettä vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehittää. Melko laaja yksimielisyys koskee myös sitä, että Tiehallinto voi tarjota seuraavat palvelut tienkäyttäjille esimerkiksi Internetin välityksellä: tiedot tienpitäjästä johtuvista olosuhteista ja häiriöistä maantieverkolla, tiesääasemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen automaattisten mittausasemien mittaustiedot maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat maantieverkolta. Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee liikenteen sujuvuustietoja pääteiden runkoverkolla ja suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi ilmeisesti pidättäytyä sujuvuustiedon jakamisesta Internetissä, mutta antaa omaa toimintaa varten kerätty ja hankittu tieto eri palveluntuottajien käyttöön. Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi Tiehallinnon pitää selvästi ilmaista, miltä alueilta ja millä laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on tärkeää kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riittävän pitkäksi ajaksi eli mielellään vähintään viideksi vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata selkeästi hankinta-asiakirjoihin, että tieto hankitaan sekä omaan että palveluntarjoajien käyttöön. Näin tiedon myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun yhteydessä hinnoitella tarjouksensa tämän mukaisesti. Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat Suomessa. Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat erittäin tärkeitä koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa harjoittavien yritysten kannalta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages34
ISBN (Electronic)951-38-6609-2
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number57

Fingerprint

information services
milt
Oman
traffic
roads

Keywords

  • traffic management
  • road administration
  • traffic information services
  • authorities
  • operation models
  • weather monitoring stations
  • automatic traffic monitoring stations
  • traffic signs
  • disturbances
  • road conditions

Cite this

Kulmala, R. (2006). Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut: Selvitysmiehen muistio. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 57
Kulmala, Risto. / Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut : Selvitysmiehen muistio. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 34 p. (VTT Working Papers; No. 57).
@book{8c754170d33647beade16ea695c36ce9,
title = "Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut: Selvitysmiehen muistio",
abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa laajuutta sek{\"a} tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns. kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa liikennetilannetietoa. Ty{\"o} tehtiin haastattelemalla kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita asiantuntijoita sek{\"a} eurooppalaisten tielaitosten edustajia. Haastattelujen tulosten mukaan voi p{\"a}{\"a}tell{\"a}, ett{\"a} Tiehallinnon pit{\"a}{\"a} tarjota tienk{\"a}ytt{\"a}jille viranomaisena ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin opastein, liikenteen h{\"a}iri{\"o}iden hallintaan liittyv{\"a}{\"a} viranomaisyhteisty{\"o}t{\"a} sek{\"a} viranomaistiedotteita h{\"a}iri{\"o}ist{\"a}, liukkaasta kelist{\"a} ja muista liikennett{\"a} vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehitt{\"a}{\"a}. Melko laaja yksimielisyys koskee my{\"o}s sit{\"a}, ett{\"a} Tiehallinto voi tarjota seuraavat palvelut tienk{\"a}ytt{\"a}jille esimerkiksi Internetin v{\"a}lityksell{\"a}: tiedot tienpit{\"a}j{\"a}st{\"a} johtuvista olosuhteista ja h{\"a}iri{\"o}ist{\"a} maantieverkolla, ties{\"a}{\"a}asemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen automaattisten mittausasemien mittaustiedot maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat maantieverkolta. Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee liikenteen sujuvuustietoja p{\"a}{\"a}teiden runkoverkolla ja suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi ilmeisesti pid{\"a}tt{\"a}yty{\"a} sujuvuustiedon jakamisesta Internetiss{\"a}, mutta antaa omaa toimintaa varten ker{\"a}tty ja hankittu tieto eri palveluntuottajien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi Tiehallinnon pit{\"a}{\"a} selv{\"a}sti ilmaista, milt{\"a} alueilta ja mill{\"a} laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on t{\"a}rke{\"a}{\"a} kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riitt{\"a}v{\"a}n pitk{\"a}ksi ajaksi eli mielell{\"a}{\"a}n v{\"a}hint{\"a}{\"a}n viideksi vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata selke{\"a}sti hankinta-asiakirjoihin, ett{\"a} tieto hankitaan sek{\"a} omaan ett{\"a} palveluntarjoajien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. N{\"a}in tiedon myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun yhteydess{\"a} hinnoitella tarjouksensa t{\"a}m{\"a}n mukaisesti. Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat Suomessa. Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat eritt{\"a}in t{\"a}rkeit{\"a} koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa harjoittavien yritysten kannalta.",
keywords = "traffic management, road administration, traffic information services, authorities, operation models, weather monitoring stations, automatic traffic monitoring stations, traffic signs, disturbances, road conditions",
author = "Risto Kulmala",
year = "2006",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "57",
address = "Finland",

}

Kulmala, R 2006, Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut: Selvitysmiehen muistio. VTT Working Papers, no. 57, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut : Selvitysmiehen muistio. / Kulmala, Risto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 34 p. (VTT Working Papers; No. 57).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut

T2 - Selvitysmiehen muistio

AU - Kulmala, Risto

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Työssä selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa laajuutta sekä tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns. kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa liikennetilannetietoa. Työ tehtiin haastattelemalla kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita asiantuntijoita sekä eurooppalaisten tielaitosten edustajia. Haastattelujen tulosten mukaan voi päätellä, että Tiehallinnon pitää tarjota tienkäyttäjille viranomaisena ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin opastein, liikenteen häiriöiden hallintaan liittyvää viranomaisyhteistyötä sekä viranomaistiedotteita häiriöistä, liukkaasta kelistä ja muista liikennettä vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehittää. Melko laaja yksimielisyys koskee myös sitä, että Tiehallinto voi tarjota seuraavat palvelut tienkäyttäjille esimerkiksi Internetin välityksellä: tiedot tienpitäjästä johtuvista olosuhteista ja häiriöistä maantieverkolla, tiesääasemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen automaattisten mittausasemien mittaustiedot maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat maantieverkolta. Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee liikenteen sujuvuustietoja pääteiden runkoverkolla ja suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi ilmeisesti pidättäytyä sujuvuustiedon jakamisesta Internetissä, mutta antaa omaa toimintaa varten kerätty ja hankittu tieto eri palveluntuottajien käyttöön. Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi Tiehallinnon pitää selvästi ilmaista, miltä alueilta ja millä laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on tärkeää kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riittävän pitkäksi ajaksi eli mielellään vähintään viideksi vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata selkeästi hankinta-asiakirjoihin, että tieto hankitaan sekä omaan että palveluntarjoajien käyttöön. Näin tiedon myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun yhteydessä hinnoitella tarjouksensa tämän mukaisesti. Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat Suomessa. Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat erittäin tärkeitä koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa harjoittavien yritysten kannalta.

AB - Työssä selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa laajuutta sekä tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns. kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa liikennetilannetietoa. Työ tehtiin haastattelemalla kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita asiantuntijoita sekä eurooppalaisten tielaitosten edustajia. Haastattelujen tulosten mukaan voi päätellä, että Tiehallinnon pitää tarjota tienkäyttäjille viranomaisena ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin opastein, liikenteen häiriöiden hallintaan liittyvää viranomaisyhteistyötä sekä viranomaistiedotteita häiriöistä, liukkaasta kelistä ja muista liikennettä vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehittää. Melko laaja yksimielisyys koskee myös sitä, että Tiehallinto voi tarjota seuraavat palvelut tienkäyttäjille esimerkiksi Internetin välityksellä: tiedot tienpitäjästä johtuvista olosuhteista ja häiriöistä maantieverkolla, tiesääasemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen automaattisten mittausasemien mittaustiedot maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat maantieverkolta. Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee liikenteen sujuvuustietoja pääteiden runkoverkolla ja suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi ilmeisesti pidättäytyä sujuvuustiedon jakamisesta Internetissä, mutta antaa omaa toimintaa varten kerätty ja hankittu tieto eri palveluntuottajien käyttöön. Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi Tiehallinnon pitää selvästi ilmaista, miltä alueilta ja millä laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on tärkeää kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riittävän pitkäksi ajaksi eli mielellään vähintään viideksi vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata selkeästi hankinta-asiakirjoihin, että tieto hankitaan sekä omaan että palveluntarjoajien käyttöön. Näin tiedon myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun yhteydessä hinnoitella tarjouksensa tämän mukaisesti. Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat Suomessa. Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat erittäin tärkeitä koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa harjoittavien yritysten kannalta.

KW - traffic management

KW - road administration

KW - traffic information services

KW - authorities

KW - operation models

KW - weather monitoring stations

KW - automatic traffic monitoring stations

KW - traffic signs

KW - disturbances

KW - road conditions

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kulmala R. Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut: Selvitysmiehen muistio. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 34 p. (VTT Working Papers; No. 57).