Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen käsittelyyn

Translated title of the contribution: Foundations for safe handling of gases found in transport containers

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työsuojelurahaston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n rahoittaman hankkeen "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen riskienhallintakeinojen tunnistaminen tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tutkimustietoa työturvallisuusohjeiden laatimisen pohjaksi. Projektin tavoitteena oli parantaa viranomaisten ja muiden ammattiryhmien, jotka voivat työssään altistua konteissa esiintyville kaasumaisille kemikaaleille, työturvallisuutta tuottamalla tutkimuksen ja mittausten keinoin perusteita, joiden avulla kuljetuskonttien turvallinen käsittely voidaan ohjeistaa. Hankkeessa selvitettiin kirjallisuuden perusteella konteissa esiintyviä kaasuja ja ominaisuuksia sekä niiden mittaamiseen soveltuvia mittausmenetelmiä ja kokeellisessa osassa tutkittiin konttien tuulettumisaikoja. Konteissa esiintyvät kaasut voivat olla peräisin joko lastista haihtuvista yhdisteistä tai konttiin tarkoituksella lisätyistä torjunta-aineista (kaasutusaineet). Kaasuja mitataan analyysiputkien, kannettavien käsikäyttöisten mittalaitteiden ja analysaattorien avulla. Mitattavien komponenttien kirjo on laaja ja pitoisuusalueet alhaiset, että tällä hetkellä ei ole olemassa yksittäistä kaupallista laitetta, jolla pystyttäisiin luotettavasti mittaamaan kaikkia mahdollisia konteissa esiintyviä kaasuja ja niiden eri pitoisuuksia. Tämän vuoksi mittaamiseen joudutaan käyttämään rinnakkain useita eri menetelmiä. Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että konttien tuulettumiseen vaikuttavat useat eri muuttujat kuten lastin tiiveys, lämpötila ja tuuletettava kaasu. Tämän vuoksi onkin suositeltavaa varmistaa tuulettamisen jälkeen, että haitallisten aineiden pitoisuudet ovat alentuneet vaarattomalle tasolle käyttäen luotettavia ja riittävän herkkiä mittausmenetelmiä. Riskien systemaattisella arvioinnilla ja konttien suunnitelmallisella tarkastelulla kuljetuskonttien käsittelyyn liittyviä riskejä voidaan hallita, ja erityisesti kehittää toimenpiteitä ja menettelytapoja riskien pienentämiseksi turvalliselle tasolle.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Electronic)978-951-38-8394-2
ISBN (Print)978-951-38-8402-4
Publication statusPublished - 2016
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number246
ISSN2242-1211

Fingerprint

container transport
gases
Olla

Keywords

  • container
  • freight
  • safety
  • fumigation
  • gas

Cite this

@book{84093e0eb3754a3fb5aef5c106240fae,
title = "Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen k{\"a}sittelyyn",
abstract = "Ty{\"o}suojelurahaston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n rahoittaman hankkeen {"}Ty{\"o}turvallisuutta vaarantavien kaasujen riskienhallintakeinojen tunnistaminen tavarankuljetuskonteissa{"} tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tutkimustietoa ty{\"o}turvallisuusohjeiden laatimisen pohjaksi. Projektin tavoitteena oli parantaa viranomaisten ja muiden ammattiryhmien, jotka voivat ty{\"o}ss{\"a}{\"a}n altistua konteissa esiintyville kaasumaisille kemikaaleille, ty{\"o}turvallisuutta tuottamalla tutkimuksen ja mittausten keinoin perusteita, joiden avulla kuljetuskonttien turvallinen k{\"a}sittely voidaan ohjeistaa. Hankkeessa selvitettiin kirjallisuuden perusteella konteissa esiintyvi{\"a} kaasuja ja ominaisuuksia sek{\"a} niiden mittaamiseen soveltuvia mittausmenetelmi{\"a} ja kokeellisessa osassa tutkittiin konttien tuulettumisaikoja. Konteissa esiintyv{\"a}t kaasut voivat olla per{\"a}isin joko lastista haihtuvista yhdisteist{\"a} tai konttiin tarkoituksella lis{\"a}tyist{\"a} torjunta-aineista (kaasutusaineet). Kaasuja mitataan analyysiputkien, kannettavien k{\"a}sik{\"a}ytt{\"o}isten mittalaitteiden ja analysaattorien avulla. Mitattavien komponenttien kirjo on laaja ja pitoisuusalueet alhaiset, ett{\"a} t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} ei ole olemassa yksitt{\"a}ist{\"a} kaupallista laitetta, jolla pystytt{\"a}isiin luotettavasti mittaamaan kaikkia mahdollisia konteissa esiintyvi{\"a} kaasuja ja niiden eri pitoisuuksia. T{\"a}m{\"a}n vuoksi mittaamiseen joudutaan k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n rinnakkain useita eri menetelmi{\"a}. Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, ett{\"a} konttien tuulettumiseen vaikuttavat useat eri muuttujat kuten lastin tiiveys, l{\"a}mp{\"o}tila ja tuuletettava kaasu. T{\"a}m{\"a}n vuoksi onkin suositeltavaa varmistaa tuulettamisen j{\"a}lkeen, ett{\"a} haitallisten aineiden pitoisuudet ovat alentuneet vaarattomalle tasolle k{\"a}ytt{\"a}en luotettavia ja riitt{\"a}v{\"a}n herkki{\"a} mittausmenetelmi{\"a}. Riskien systemaattisella arvioinnilla ja konttien suunnitelmallisella tarkastelulla kuljetuskonttien k{\"a}sittelyyn liittyvi{\"a} riskej{\"a} voidaan hallita, ja erityisesti kehitt{\"a}{\"a} toimenpiteit{\"a} ja menettelytapoja riskien pienent{\"a}miseksi turvalliselle tasolle.",
keywords = "container, freight, safety, fumigation, gas",
author = "Tuula Kajolinna and Marja Pitk{\"a}nen and Tuula Pellikka and Johannes Roine",
year = "2016",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-8402-4",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "246",
address = "Finland",

}

Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen käsittelyyn. / Kajolinna, Tuula; Pitkänen, Marja; Pellikka, Tuula; Roine, Johannes.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 72 p. (VTT Technology; No. 246).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen käsittelyyn

AU - Kajolinna, Tuula

AU - Pitkänen, Marja

AU - Pellikka, Tuula

AU - Roine, Johannes

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Työsuojelurahaston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n rahoittaman hankkeen "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen riskienhallintakeinojen tunnistaminen tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tutkimustietoa työturvallisuusohjeiden laatimisen pohjaksi. Projektin tavoitteena oli parantaa viranomaisten ja muiden ammattiryhmien, jotka voivat työssään altistua konteissa esiintyville kaasumaisille kemikaaleille, työturvallisuutta tuottamalla tutkimuksen ja mittausten keinoin perusteita, joiden avulla kuljetuskonttien turvallinen käsittely voidaan ohjeistaa. Hankkeessa selvitettiin kirjallisuuden perusteella konteissa esiintyviä kaasuja ja ominaisuuksia sekä niiden mittaamiseen soveltuvia mittausmenetelmiä ja kokeellisessa osassa tutkittiin konttien tuulettumisaikoja. Konteissa esiintyvät kaasut voivat olla peräisin joko lastista haihtuvista yhdisteistä tai konttiin tarkoituksella lisätyistä torjunta-aineista (kaasutusaineet). Kaasuja mitataan analyysiputkien, kannettavien käsikäyttöisten mittalaitteiden ja analysaattorien avulla. Mitattavien komponenttien kirjo on laaja ja pitoisuusalueet alhaiset, että tällä hetkellä ei ole olemassa yksittäistä kaupallista laitetta, jolla pystyttäisiin luotettavasti mittaamaan kaikkia mahdollisia konteissa esiintyviä kaasuja ja niiden eri pitoisuuksia. Tämän vuoksi mittaamiseen joudutaan käyttämään rinnakkain useita eri menetelmiä. Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että konttien tuulettumiseen vaikuttavat useat eri muuttujat kuten lastin tiiveys, lämpötila ja tuuletettava kaasu. Tämän vuoksi onkin suositeltavaa varmistaa tuulettamisen jälkeen, että haitallisten aineiden pitoisuudet ovat alentuneet vaarattomalle tasolle käyttäen luotettavia ja riittävän herkkiä mittausmenetelmiä. Riskien systemaattisella arvioinnilla ja konttien suunnitelmallisella tarkastelulla kuljetuskonttien käsittelyyn liittyviä riskejä voidaan hallita, ja erityisesti kehittää toimenpiteitä ja menettelytapoja riskien pienentämiseksi turvalliselle tasolle.

AB - Työsuojelurahaston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n rahoittaman hankkeen "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen riskienhallintakeinojen tunnistaminen tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tutkimustietoa työturvallisuusohjeiden laatimisen pohjaksi. Projektin tavoitteena oli parantaa viranomaisten ja muiden ammattiryhmien, jotka voivat työssään altistua konteissa esiintyville kaasumaisille kemikaaleille, työturvallisuutta tuottamalla tutkimuksen ja mittausten keinoin perusteita, joiden avulla kuljetuskonttien turvallinen käsittely voidaan ohjeistaa. Hankkeessa selvitettiin kirjallisuuden perusteella konteissa esiintyviä kaasuja ja ominaisuuksia sekä niiden mittaamiseen soveltuvia mittausmenetelmiä ja kokeellisessa osassa tutkittiin konttien tuulettumisaikoja. Konteissa esiintyvät kaasut voivat olla peräisin joko lastista haihtuvista yhdisteistä tai konttiin tarkoituksella lisätyistä torjunta-aineista (kaasutusaineet). Kaasuja mitataan analyysiputkien, kannettavien käsikäyttöisten mittalaitteiden ja analysaattorien avulla. Mitattavien komponenttien kirjo on laaja ja pitoisuusalueet alhaiset, että tällä hetkellä ei ole olemassa yksittäistä kaupallista laitetta, jolla pystyttäisiin luotettavasti mittaamaan kaikkia mahdollisia konteissa esiintyviä kaasuja ja niiden eri pitoisuuksia. Tämän vuoksi mittaamiseen joudutaan käyttämään rinnakkain useita eri menetelmiä. Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että konttien tuulettumiseen vaikuttavat useat eri muuttujat kuten lastin tiiveys, lämpötila ja tuuletettava kaasu. Tämän vuoksi onkin suositeltavaa varmistaa tuulettamisen jälkeen, että haitallisten aineiden pitoisuudet ovat alentuneet vaarattomalle tasolle käyttäen luotettavia ja riittävän herkkiä mittausmenetelmiä. Riskien systemaattisella arvioinnilla ja konttien suunnitelmallisella tarkastelulla kuljetuskonttien käsittelyyn liittyviä riskejä voidaan hallita, ja erityisesti kehittää toimenpiteitä ja menettelytapoja riskien pienentämiseksi turvalliselle tasolle.

KW - container

KW - freight

KW - safety

KW - fumigation

KW - gas

M3 - Report

SN - 978-951-38-8402-4

T3 - VTT Technology

BT - Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen käsittelyyn

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Kajolinna T, Pitkänen M, Pellikka T, Roine J. Perusteita kuljetuskonteissa esiintyvien kaasujen turvalliseen käsittelyyn. VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 72 p. (VTT Technology; No. 246).