TY - BOOK
T1 - FRACAS - Failure Reporting, Analysis and Corrective Action System
T2 - Kirjallisuustutkimus
AU - Välisalo, Tero
AU - Valkokari, Pasi
PY - 1999
Y1 - 1999
N2 - Tämä tutkimus on tehty osana Tamrock Oy:n,
Nordberg-Lokomo Oy:n, Timberjack/Plustech Oy:n ja VTT
Automaation yhteistyöprojektia "Liikkuvien työkoneiden
käyttövarmuuden hallinta". Tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää FRACAS-luotettavuuden parantamismallin sisältö
ja tutkia onko sitä tai muulla nimellä tunnettua jatkuvan
luotettavuuden parantamisen periaatetta (Continuous
Reliability Improvement) sovellettu liikkuvia työkoneita
tai autoja valmistavan teollisuuden piirissä.
Tutkimus tehtiin käyttäen 1) erilaisia
tietokantapalveluja, joiden avulla selvitettiin aiheesta
julkaistut artikkelit ja kirjallisuusviitteet, 2)
referoimalla edellisen tuloksena saatuja artikkeleita
sekä 3) www-hakuja tekemällä, joilla saatiin selville,
miten eri alan yritykset käsittelevät luotettavuutta
kotisivuillaan ja minkälaisia ovat alan viimeiset
tutkimustulokset. Näiden lisäksi tutkittiin
internet-hauissa esille tulleiden FRACAS-ohjelmistojen
ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia.
Tutkimuksen mukaan kone- tai autonvalmistajayritykset
eivät julkisesti erityisesti korosta soveltavansa
FRACASia tai jatkuvan parantamisen periaatetta
toiminnassaan. Paras viite järjestelmällisestä
luotettavuuden parantamisesta saatiin
metal-lityöstökoneita valmistavasta yrityksestä. Ilmeistä
on, että ainakin henkilöautojen valmistajilla on käytössä
jonkinlainen FRACAS-tyyppinen luotettavuuden
kehittämisjärjestelmä, mutta yleisölle kerrottava
kehittäminen liittyy lähinnä tuotteen suorituskykyyn tai
turvallisuuteen.
AB - Tämä tutkimus on tehty osana Tamrock Oy:n,
Nordberg-Lokomo Oy:n, Timberjack/Plustech Oy:n ja VTT
Automaation yhteistyöprojektia "Liikkuvien työkoneiden
käyttövarmuuden hallinta". Tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää FRACAS-luotettavuuden parantamismallin sisältö
ja tutkia onko sitä tai muulla nimellä tunnettua jatkuvan
luotettavuuden parantamisen periaatetta (Continuous
Reliability Improvement) sovellettu liikkuvia työkoneita
tai autoja valmistavan teollisuuden piirissä.
Tutkimus tehtiin käyttäen 1) erilaisia
tietokantapalveluja, joiden avulla selvitettiin aiheesta
julkaistut artikkelit ja kirjallisuusviitteet, 2)
referoimalla edellisen tuloksena saatuja artikkeleita
sekä 3) www-hakuja tekemällä, joilla saatiin selville,
miten eri alan yritykset käsittelevät luotettavuutta
kotisivuillaan ja minkälaisia ovat alan viimeiset
tutkimustulokset. Näiden lisäksi tutkittiin
internet-hauissa esille tulleiden FRACAS-ohjelmistojen
ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia.
Tutkimuksen mukaan kone- tai autonvalmistajayritykset
eivät julkisesti erityisesti korosta soveltavansa
FRACASia tai jatkuvan parantamisen periaatetta
toiminnassaan. Paras viite järjestelmällisestä
luotettavuuden parantamisesta saatiin
metal-lityöstökoneita valmistavasta yrityksestä. Ilmeistä
on, että ainakin henkilöautojen valmistajilla on käytössä
jonkinlainen FRACAS-tyyppinen luotettavuuden
kehittämisjärjestelmä, mutta yleisölle kerrottava
kehittäminen liittyy lähinnä tuotteen suorituskykyyn tai
turvallisuuteen.
M3 - Report
T3 - VTT Automaatio. Tutkimusraportti
BT - FRACAS - Failure Reporting, Analysis and Corrective Action System
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -