@book{df4a38c036e64dd5aa5f435deafa638d,
title = "Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja",
abstract = "Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selv{\"a}{\"a} liiketoimintamallia vaan hyv{\"a}n idean ymp{\"a}rille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mit{\"a}{\"a}n. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyrit{\"a}{\"a}n saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemm{\"a}ll{\"a} t{\"a}ht{\"a}imell{\"a} perustua vain mainosrahoitteisuuteen. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on mainonnan lis{\"a}ksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} saa kehittyneempi{\"a} ominaisuuksia palveluun lis{\"a}maksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisi{\"a}. Myyt{\"a}v{\"a}t tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin nelj{\"a} suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sis{\"a}ll{\"o}n tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehitt{\"a}minen, sosiaalisen median ty{\"o}kalujen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelm{\"a}palveluissa. Ensimm{\"a}isi{\"a} esimerkkej{\"a} n{\"a}iden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n my{\"o}s olennaisia k{\"a}sitteit{\"a} sosiaalisen median ymp{\"a}rilt{\"a} ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyvi{\"a} ilmi{\"o}it{\"a}: aktiivisuus, identiteetti, tekij{\"a}n-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmi{\"o}t. N{\"a}m{\"a} ilmi{\"o}t on syyt{\"a} pit{\"a}{\"a} mieless{\"a} suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.",
keywords = "social media, Web 2.0, Internet, business model",
editor = "Petteri Kangas and Santtu Toivonen and Asta B{\"a}ck",
note = "Project code: 11183 ",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-6896-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2369",
address = "Finland",
}