Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

Petteri Kangas (Editor), Santtu Toivonen (Editor), Asta Bäck (Editor)

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia vaan hyvän idean ympärille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mitään. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen. Tällä hetkellä käytössä on mainonnan lisäksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin neljä suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttöönotto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä näiden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa määritellään myös olennaisia käsitteitä sosiaalisen median ympäriltä ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä: aktiivisuus, identiteetti, tekijän-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmiöt. Nämä ilmiöt on syytä pitää mielessä suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Electronic)978-951-38-6897-0
ISBN (Print)978-951-38-6896-3
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2369
ISSN1235-0605

Keywords

  • social media
  • Web 2.0
  • Internet
  • business model

Cite this

Kangas, P., Toivonen, S., & Bäck, A. (Eds.) (2007). Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2369 http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2369.pdf