Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

Petteri Kangas (Editor), Santtu Toivonen (Editor), Asta Bäck (Editor)

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia vaan hyvän idean ympärille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mitään. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen. Tällä hetkellä käytössä on mainonnan lisäksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin neljä suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttöönotto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä näiden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa määritellään myös olennaisia käsitteitä sosiaalisen median ympäriltä ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä: aktiivisuus, identiteetti, tekijän-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmiöt. Nämä ilmiöt on syytä pitää mielessä suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Electronic)978-951-38-6897-0
ISBN (Print)978-951-38-6896-3
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2369
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Nefopam
Social Media

Keywords

  • social media
  • Web 2.0
  • Internet
  • business model

Cite this

Kangas, P., Toivonen, S., & Bäck, A. (Eds.) (2007). Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2369
Kangas, Petteri (Editor) ; Toivonen, Santtu (Editor) ; Bäck, Asta (Editor). / Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2369).
@book{df4a38c036e64dd5aa5f435deafa638d,
title = "Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja",
abstract = "Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selv{\"a}{\"a} liiketoimintamallia vaan hyv{\"a}n idean ymp{\"a}rille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mit{\"a}{\"a}n. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyrit{\"a}{\"a}n saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemm{\"a}ll{\"a} t{\"a}ht{\"a}imell{\"a} perustua vain mainosrahoitteisuuteen. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on mainonnan lis{\"a}ksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} saa kehittyneempi{\"a} ominaisuuksia palveluun lis{\"a}maksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisi{\"a}. Myyt{\"a}v{\"a}t tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin nelj{\"a} suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sis{\"a}ll{\"o}n tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehitt{\"a}minen, sosiaalisen median ty{\"o}kalujen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelm{\"a}palveluissa. Ensimm{\"a}isi{\"a} esimerkkej{\"a} n{\"a}iden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n my{\"o}s olennaisia k{\"a}sitteit{\"a} sosiaalisen median ymp{\"a}rilt{\"a} ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyvi{\"a} ilmi{\"o}it{\"a}: aktiivisuus, identiteetti, tekij{\"a}n-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmi{\"o}t. N{\"a}m{\"a} ilmi{\"o}t on syyt{\"a} pit{\"a}{\"a} mieless{\"a} suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.",
keywords = "social media, Web 2.0, Internet, business model",
editor = "Petteri Kangas and Santtu Toivonen and Asta B{\"a}ck",
note = "Project code: 11183",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-6896-3",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2369",
address = "Finland",

}

Kangas, P, Toivonen, S & Bäck, A (eds) 2007, Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2369, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. / Kangas, Petteri (Editor); Toivonen, Santtu (Editor); Bäck, Asta (Editor).

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2369).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

A2 - Kangas, Petteri

A2 - Toivonen, Santtu

A2 - Bäck, Asta

N1 - Project code: 11183

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia vaan hyvän idean ympärille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mitään. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen. Tällä hetkellä käytössä on mainonnan lisäksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin neljä suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttöönotto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä näiden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa määritellään myös olennaisia käsitteitä sosiaalisen median ympäriltä ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä: aktiivisuus, identiteetti, tekijän-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmiöt. Nämä ilmiöt on syytä pitää mielessä suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.

AB - Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Valtaosassa sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia vaan hyvän idean ympärille on kasvanut palvelu, josta kukaan ei maksa mitään. Yleisimmin tulovirtaa palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen. Tällä hetkellä käytössä on mainonnan lisäksi muitakin liiketoimintamalleja. Osa palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun, tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla. Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Uusista mahdollisuuksista tunnistettiin neljä suurempaa kokonaisuutta, joita olivat sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologian kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttöönotto ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä näiden tapojen toimivuudesta on jo olemassa. Raportissa määritellään myös olennaisia käsitteitä sosiaalisen median ympäriltä ja arvioidaan erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä: aktiivisuus, identiteetti, tekijän-oikeudet, mobiilisuus, luottamus ja lieveilmiöt. Nämä ilmiöt on syytä pitää mielessä suunniteltaessa sosiaalisen median tuotteita ja palveluita.

KW - social media

KW - Web 2.0

KW - Internet

KW - business model

M3 - Report

SN - 978-951-38-6896-3

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kangas P, (ed.), Toivonen S, (ed.), Bäck A, (ed.). Googlen mainokset ja muita sosiaalisen median liiketoimintamalleja. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2369).