Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet

Translated title of the contribution: Guidelines for traffic safety improvement programmes

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä ohjaa Suomessa valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön suunnitelma, joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityistä ohjetta liikenneturvallisuuden näiden suunnitelmien laatimisessa noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. Tässä julkaisussa esitetään liikenneturvallisuuden parantamisohjelman keskeisimmät laatimisperiaatteet hyödynnettäviksi tulevien ohjelmien laadinnassa. Erityistä huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen arviointiin, tutkimustulosten yhdistämiseen ja toimenpiteiden valintaperusteisiin. Liikenneturvallisuustyön ensimmäinen vaihe on tavoitteen asettaminen. Sitä ohjaavat käsitykset liikenneturvallisuuden nykytilasta ja lähitulevaisuudessa odotettavissa olevasta kehityksestä. Tavoitteen asetteluun voivat vaikuttaa myös liikenneturvallisuustyön ja muun kansanterveystyön tai tapaturmantorjunnan tuloksellisuuden vertailu tai kansainväliset liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sekä käsitykset toteutettavissa olevilla ja hyväksyttävillä toimenpiteillä saavutettavissa olevista tuloksista. Tavoite on ilmaistava yksikäsitteisesti: sopiva mittari on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen lukumäärä jonain tulevaisuuden tavoitevuotena. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen mukaisessa paremmuusjärjestyksessä: etusijalla ovat toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin. Edullisuuden mittana käytetään yhteiskunnalle koituvia nettokustannuksia. Niissä otetaan huomioon toimenpiteestä aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset, ajoneuvo- ja aikakustannukset, ympäristökustannukset sekä onnettomuuksien aineelliset kustannukset. Nettokustannusperiaate tarkoittaa sitä, että kustannuksissa otetaan huomioon myös mahdolliset säästöt esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelmä mahdollistaa vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eikä siinä tarvitse erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenkiä. Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden seurauksia vähentävistä vaikutuksista. Kaikki tutkimukset eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä, ja vaikutusten arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pitää antaa eniten painoa. Tässä julkaisussa annetaan tutkimusten laadun ja tulosten käyttökelpoisuuden arviointia koskevia ohjeita. Lisäksi esitetään, miten kvantitatiivisen meta-analyysin menetelmillä voidaan laskennallisesti yhdistää toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia. Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on tärkeää, jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka ohjelmien tulisi pääosin rakentua vaikutuksiltaan tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin ehdoin sisällyttää myös uusia toimenpiteitä, joiden vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tällaisten toimenpiteiden toteutus on erityisen tärkeää järjestää tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siitä, että vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages69
ISBN (Print)951-38-4848-5
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1693
ISSN1235-0605

Fingerprint

Valsartan
Guidelines
Safety

Keywords

  • traffic
  • safety
  • accidents
  • development
  • instructions
  • traffic safety
  • vehicles
  • improvement
  • evaluation

Cite this

Kallberg, V-P. (1995). Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1693
Kallberg, Veli-Pekka. / Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 69 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1693).
@book{541f5406a8504badaff76426b6111ed0,
title = "Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet",
abstract = "Tavoitteellista liikenneturvallisuusty{\"o}t{\"a} ohjaa Suomessa valtakunnallinen liikenneturvallisuusty{\"o}n suunnitelma, joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityist{\"a} ohjetta liikenneturvallisuuden n{\"a}iden suunnitelmien laatimisessa noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n liikenneturvallisuuden parantamisohjelman keskeisimm{\"a}t laatimisperiaatteet hy{\"o}dynnett{\"a}viksi tulevien ohjelmien laadinnassa. Erityist{\"a} huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen arviointiin, tutkimustulosten yhdist{\"a}miseen ja toimenpiteiden valintaperusteisiin. Liikenneturvallisuusty{\"o}n ensimm{\"a}inen vaihe on tavoitteen asettaminen. Sit{\"a} ohjaavat k{\"a}sitykset liikenneturvallisuuden nykytilasta ja l{\"a}hitulevaisuudessa odotettavissa olevasta kehityksest{\"a}. Tavoitteen asetteluun voivat vaikuttaa my{\"o}s liikenneturvallisuusty{\"o}n ja muun kansanterveysty{\"o}n tai tapaturmantorjunnan tuloksellisuuden vertailu tai kansainv{\"a}liset liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sek{\"a} k{\"a}sitykset toteutettavissa olevilla ja hyv{\"a}ksytt{\"a}vill{\"a} toimenpiteill{\"a} saavutettavissa olevista tuloksista. Tavoite on ilmaistava yksik{\"a}sitteisesti: sopiva mittari on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen lukum{\"a}{\"a}r{\"a} jonain tulevaisuuden tavoitevuotena. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen mukaisessa paremmuusj{\"a}rjestyksess{\"a}: etusijalla ovat toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin. Edullisuuden mittana k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n yhteiskunnalle koituvia nettokustannuksia. Niiss{\"a} otetaan huomioon toimenpiteest{\"a} aiheutuvat investointi- ja yll{\"a}pitokustannukset, ajoneuvo- ja aikakustannukset, ymp{\"a}rist{\"o}kustannukset sek{\"a} onnettomuuksien aineelliset kustannukset. Nettokustannusperiaate tarkoittaa sit{\"a}, ett{\"a} kustannuksissa otetaan huomioon my{\"o}s mahdolliset s{\"a}{\"a}st{\"o}t esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelm{\"a} mahdollistaa vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eik{\"a} siin{\"a} tarvitse erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenki{\"a}. Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden seurauksia v{\"a}hent{\"a}vist{\"a} vaikutuksista. Kaikki tutkimukset eiv{\"a}t kuitenkaan ole yht{\"a} hyvi{\"a}, ja vaikutusten arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pit{\"a}{\"a} antaa eniten painoa. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa annetaan tutkimusten laadun ja tulosten k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuuden arviointia koskevia ohjeita. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n, miten kvantitatiivisen meta-analyysin menetelmill{\"a} voidaan laskennallisesti yhdist{\"a}{\"a} toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia. Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on t{\"a}rke{\"a}{\"a}, jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka ohjelmien tulisi p{\"a}{\"a}osin rakentua vaikutuksiltaan tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin ehdoin sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} my{\"o}s uusia toimenpiteit{\"a}, joiden vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. T{\"a}llaisten toimenpiteiden toteutus on erityisen t{\"a}rke{\"a}{\"a} j{\"a}rjest{\"a}{\"a} tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siit{\"a}, ett{\"a} vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.",
keywords = "traffic, safety, accidents, development, instructions, traffic safety, vehicles, improvement, evaluation",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4848-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1693",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 1995, Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1693, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 69 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1693).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä ohjaa Suomessa valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön suunnitelma, joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityistä ohjetta liikenneturvallisuuden näiden suunnitelmien laatimisessa noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. Tässä julkaisussa esitetään liikenneturvallisuuden parantamisohjelman keskeisimmät laatimisperiaatteet hyödynnettäviksi tulevien ohjelmien laadinnassa. Erityistä huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen arviointiin, tutkimustulosten yhdistämiseen ja toimenpiteiden valintaperusteisiin. Liikenneturvallisuustyön ensimmäinen vaihe on tavoitteen asettaminen. Sitä ohjaavat käsitykset liikenneturvallisuuden nykytilasta ja lähitulevaisuudessa odotettavissa olevasta kehityksestä. Tavoitteen asetteluun voivat vaikuttaa myös liikenneturvallisuustyön ja muun kansanterveystyön tai tapaturmantorjunnan tuloksellisuuden vertailu tai kansainväliset liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sekä käsitykset toteutettavissa olevilla ja hyväksyttävillä toimenpiteillä saavutettavissa olevista tuloksista. Tavoite on ilmaistava yksikäsitteisesti: sopiva mittari on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen lukumäärä jonain tulevaisuuden tavoitevuotena. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen mukaisessa paremmuusjärjestyksessä: etusijalla ovat toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin. Edullisuuden mittana käytetään yhteiskunnalle koituvia nettokustannuksia. Niissä otetaan huomioon toimenpiteestä aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset, ajoneuvo- ja aikakustannukset, ympäristökustannukset sekä onnettomuuksien aineelliset kustannukset. Nettokustannusperiaate tarkoittaa sitä, että kustannuksissa otetaan huomioon myös mahdolliset säästöt esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelmä mahdollistaa vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eikä siinä tarvitse erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenkiä. Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden seurauksia vähentävistä vaikutuksista. Kaikki tutkimukset eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä, ja vaikutusten arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pitää antaa eniten painoa. Tässä julkaisussa annetaan tutkimusten laadun ja tulosten käyttökelpoisuuden arviointia koskevia ohjeita. Lisäksi esitetään, miten kvantitatiivisen meta-analyysin menetelmillä voidaan laskennallisesti yhdistää toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia. Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on tärkeää, jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka ohjelmien tulisi pääosin rakentua vaikutuksiltaan tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin ehdoin sisällyttää myös uusia toimenpiteitä, joiden vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tällaisten toimenpiteiden toteutus on erityisen tärkeää järjestää tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siitä, että vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.

AB - Tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä ohjaa Suomessa valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön suunnitelma, joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityistä ohjetta liikenneturvallisuuden näiden suunnitelmien laatimisessa noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. Tässä julkaisussa esitetään liikenneturvallisuuden parantamisohjelman keskeisimmät laatimisperiaatteet hyödynnettäviksi tulevien ohjelmien laadinnassa. Erityistä huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen arviointiin, tutkimustulosten yhdistämiseen ja toimenpiteiden valintaperusteisiin. Liikenneturvallisuustyön ensimmäinen vaihe on tavoitteen asettaminen. Sitä ohjaavat käsitykset liikenneturvallisuuden nykytilasta ja lähitulevaisuudessa odotettavissa olevasta kehityksestä. Tavoitteen asetteluun voivat vaikuttaa myös liikenneturvallisuustyön ja muun kansanterveystyön tai tapaturmantorjunnan tuloksellisuuden vertailu tai kansainväliset liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sekä käsitykset toteutettavissa olevilla ja hyväksyttävillä toimenpiteillä saavutettavissa olevista tuloksista. Tavoite on ilmaistava yksikäsitteisesti: sopiva mittari on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen lukumäärä jonain tulevaisuuden tavoitevuotena. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen mukaisessa paremmuusjärjestyksessä: etusijalla ovat toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin. Edullisuuden mittana käytetään yhteiskunnalle koituvia nettokustannuksia. Niissä otetaan huomioon toimenpiteestä aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset, ajoneuvo- ja aikakustannukset, ympäristökustannukset sekä onnettomuuksien aineelliset kustannukset. Nettokustannusperiaate tarkoittaa sitä, että kustannuksissa otetaan huomioon myös mahdolliset säästöt esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelmä mahdollistaa vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eikä siinä tarvitse erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenkiä. Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden seurauksia vähentävistä vaikutuksista. Kaikki tutkimukset eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä, ja vaikutusten arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pitää antaa eniten painoa. Tässä julkaisussa annetaan tutkimusten laadun ja tulosten käyttökelpoisuuden arviointia koskevia ohjeita. Lisäksi esitetään, miten kvantitatiivisen meta-analyysin menetelmillä voidaan laskennallisesti yhdistää toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia. Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on tärkeää, jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka ohjelmien tulisi pääosin rakentua vaikutuksiltaan tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin ehdoin sisällyttää myös uusia toimenpiteitä, joiden vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tällaisten toimenpiteiden toteutus on erityisen tärkeää järjestää tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siitä, että vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.

KW - traffic

KW - safety

KW - accidents

KW - development

KW - instructions

KW - traffic safety

KW - vehicles

KW - improvement

KW - evaluation

M3 - Report

SN - 951-38-4848-5

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 69 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1693).