Sosiaalisen median käytön ohjeistus: Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin

Translated title of the contribution: Guidelines to social media: The review of guidelines published in internet by safety and well-being related organisations

Päivi Hämäläinen, Jouko Heikkilä

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Sosiaalinen media on viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä sekä luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lisäksi. Sosiaalinen media on yhdessä tekemistä. Tähän katsaukseen on koottu tietoa siitä, miten sosiaalisen median käyttöä erityisesti turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvissä organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on löytää yleisiä suuntaviivoja ohjeistukselle sekä muodostaa käsitystä näiden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media käyttöön ja käyttää sitä aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetissä. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteensä ohjeistuksia löytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteisöjen tuottamia. Yrityksistä edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyvät turvallisuuden tai työhyvinvoinnin alueisiin. Tämä valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli vähän. Tarkempaan luokitteluun jäi 40 ohjetta. Ohjeiden sisältöä tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sitä on vali-tuissa ohjeissa käsitelty ja tästä on kirjoitettu yhteenveto. Yksikään ohje ei käsitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksikään teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sisällön laajuus vaihteli. Osa ohjeista käsitteli laajasti sosiaalista mediaa eri näkökulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelkästään yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat pääsääntöisesti organisaatioiden henkilökunnan käyttöön. Organisaatiot suhtautuvat pääosin myönteisesti sosiaalisen median käyttöön ja näkivät sen yhtenä vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hyödyiksi nähtiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edistäminen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median käyttöön liittyviä uhkia, mutta korostettiin pelisääntöjen merkitystä sosiaalisen median käytössä. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation päätös osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. Päätös osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja lähtökohtiin ja sen pitää tuottaa myös lisäarvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan tehtäviä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages45
ISBN (Electronic)978-951-38-7528-2
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number186

Fingerprint

Valsartan
Social Media
Internet
Guidelines
Safety

Keywords

  • social media
  • guidelines
  • safety
  • well-being

Cite this

Hämäläinen, P., & Heikkilä, J. (2011). Sosiaalisen median käytön ohjeistus: Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 186
Hämäläinen, Päivi ; Heikkilä, Jouko. / Sosiaalisen median käytön ohjeistus : Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 45 p. (VTT Working Papers; No. 186).
@book{be676e1d7ddb4469854f72c9c0b0f854,
title = "Sosiaalisen median k{\"a}yt{\"o}n ohjeistus: Katsaus internetiss{\"a} julkaistuihin turvallisuus- tai ty{\"o}hyvinvointialan ohjeisiin",
abstract = "Sosiaalinen media on viestinn{\"a}n muoto, jossa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n vuorovaikutteisesti ja k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}l{\"a}ht{\"o}isesti tuotettua sis{\"a}lt{\"o}{\"a} sek{\"a} luodaan ja yll{\"a}pidet{\"a}{\"a}n ihmisten v{\"a}lisi{\"a} suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} tai k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ryhm{\"a}ll{\"a} on mahdollisuus olla aktiivinen viestij{\"a} ja sis{\"a}ll{\"o}ntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lis{\"a}ksi. Sosiaalinen media on yhdess{\"a} tekemist{\"a}. T{\"a}h{\"a}n katsaukseen on koottu tietoa siit{\"a}, miten sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"a} erityisesti turvallisuuteen ja ty{\"o}hyvinvointiin liittyviss{\"a} organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on l{\"o}yt{\"a}{\"a} yleisi{\"a} suuntaviivoja ohjeistukselle sek{\"a} muodostaa k{\"a}sityst{\"a} n{\"a}iden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja k{\"a}ytt{\"a}{\"a} sit{\"a} aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetiss{\"a}. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteens{\"a} ohjeistuksia l{\"o}ytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteis{\"o}jen tuottamia. Yrityksist{\"a} edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyv{\"a}t turvallisuuden tai ty{\"o}hyvinvoinnin alueisiin. T{\"a}m{\"a} valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli v{\"a}h{\"a}n. Tarkempaan luokitteluun j{\"a}i 40 ohjetta. Ohjeiden sis{\"a}lt{\"o}{\"a} tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sit{\"a} on vali-tuissa ohjeissa k{\"a}sitelty ja t{\"a}st{\"a} on kirjoitettu yhteenveto. Yksik{\"a}{\"a}n ohje ei k{\"a}sitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksik{\"a}{\"a}n teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sis{\"a}ll{\"o}n laajuus vaihteli. Osa ohjeista k{\"a}sitteli laajasti sosiaalista mediaa eri n{\"a}k{\"o}kulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti organisaatioiden henkil{\"o}kunnan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Organisaatiot suhtautuvat p{\"a}{\"a}osin my{\"o}nteisesti sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja n{\"a}kiv{\"a}t sen yhten{\"a} vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hy{\"o}dyiksi n{\"a}htiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edist{\"a}minen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} uhkia, mutta korostettiin pelis{\"a}{\"a}nt{\"o}jen merkityst{\"a} sosiaalisen median k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation p{\"a}{\"a}t{\"o}s osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. P{\"a}{\"a}t{\"o}s osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja l{\"a}ht{\"o}kohtiin ja sen pit{\"a}{\"a} tuottaa my{\"o}s lis{\"a}arvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan teht{\"a}vi{\"a}.",
keywords = "social media, guidelines, safety, well-being",
author = "P{\"a}ivi H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Jouko Heikkil{\"a}",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "186",
address = "Finland",

}

Hämäläinen, P & Heikkilä, J 2011, Sosiaalisen median käytön ohjeistus: Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin. VTT Working Papers, no. 186, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Sosiaalisen median käytön ohjeistus : Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin. / Hämäläinen, Päivi; Heikkilä, Jouko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 45 p. (VTT Working Papers; No. 186).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Sosiaalisen median käytön ohjeistus

T2 - Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin

AU - Hämäläinen, Päivi

AU - Heikkilä, Jouko

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Sosiaalinen media on viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä sekä luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lisäksi. Sosiaalinen media on yhdessä tekemistä. Tähän katsaukseen on koottu tietoa siitä, miten sosiaalisen median käyttöä erityisesti turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvissä organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on löytää yleisiä suuntaviivoja ohjeistukselle sekä muodostaa käsitystä näiden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media käyttöön ja käyttää sitä aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetissä. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteensä ohjeistuksia löytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteisöjen tuottamia. Yrityksistä edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyvät turvallisuuden tai työhyvinvoinnin alueisiin. Tämä valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli vähän. Tarkempaan luokitteluun jäi 40 ohjetta. Ohjeiden sisältöä tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sitä on vali-tuissa ohjeissa käsitelty ja tästä on kirjoitettu yhteenveto. Yksikään ohje ei käsitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksikään teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sisällön laajuus vaihteli. Osa ohjeista käsitteli laajasti sosiaalista mediaa eri näkökulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelkästään yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat pääsääntöisesti organisaatioiden henkilökunnan käyttöön. Organisaatiot suhtautuvat pääosin myönteisesti sosiaalisen median käyttöön ja näkivät sen yhtenä vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hyödyiksi nähtiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edistäminen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median käyttöön liittyviä uhkia, mutta korostettiin pelisääntöjen merkitystä sosiaalisen median käytössä. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation päätös osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. Päätös osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja lähtökohtiin ja sen pitää tuottaa myös lisäarvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan tehtäviä.

AB - Sosiaalinen media on viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä sekä luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lisäksi. Sosiaalinen media on yhdessä tekemistä. Tähän katsaukseen on koottu tietoa siitä, miten sosiaalisen median käyttöä erityisesti turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvissä organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on löytää yleisiä suuntaviivoja ohjeistukselle sekä muodostaa käsitystä näiden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media käyttöön ja käyttää sitä aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetissä. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteensä ohjeistuksia löytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteisöjen tuottamia. Yrityksistä edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyvät turvallisuuden tai työhyvinvoinnin alueisiin. Tämä valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli vähän. Tarkempaan luokitteluun jäi 40 ohjetta. Ohjeiden sisältöä tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sitä on vali-tuissa ohjeissa käsitelty ja tästä on kirjoitettu yhteenveto. Yksikään ohje ei käsitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksikään teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sisällön laajuus vaihteli. Osa ohjeista käsitteli laajasti sosiaalista mediaa eri näkökulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelkästään yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat pääsääntöisesti organisaatioiden henkilökunnan käyttöön. Organisaatiot suhtautuvat pääosin myönteisesti sosiaalisen median käyttöön ja näkivät sen yhtenä vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hyödyiksi nähtiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edistäminen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median käyttöön liittyviä uhkia, mutta korostettiin pelisääntöjen merkitystä sosiaalisen median käytössä. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation päätös osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. Päätös osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja lähtökohtiin ja sen pitää tuottaa myös lisäarvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan tehtäviä.

KW - social media

KW - guidelines

KW - safety

KW - well-being

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Sosiaalisen median käytön ohjeistus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hämäläinen P, Heikkilä J. Sosiaalisen median käytön ohjeistus: Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 45 p. (VTT Working Papers; No. 186).