Sosiaalisen median käytön ohjeistus: Katsaus internetissä julkaistuihin turvallisuus- tai työhyvinvointialan ohjeisiin

Translated title of the contribution: Guidelines to social media: The review of guidelines published in internet by safety and well-being related organisations

Päivi Hämäläinen, Jouko Heikkilä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Sosiaalinen media on viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä sekä luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lisäksi. Sosiaalinen media on yhdessä tekemistä. Tähän katsaukseen on koottu tietoa siitä, miten sosiaalisen median käyttöä erityisesti turvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvissä organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on löytää yleisiä suuntaviivoja ohjeistukselle sekä muodostaa käsitystä näiden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media käyttöön ja käyttää sitä aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetissä. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteensä ohjeistuksia löytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteisöjen tuottamia. Yrityksistä edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyvät turvallisuuden tai työhyvinvoinnin alueisiin. Tämä valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli vähän. Tarkempaan luokitteluun jäi 40 ohjetta. Ohjeiden sisältöä tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sitä on vali-tuissa ohjeissa käsitelty ja tästä on kirjoitettu yhteenveto. Yksikään ohje ei käsitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksikään teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sisällön laajuus vaihteli. Osa ohjeista käsitteli laajasti sosiaalista mediaa eri näkökulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelkästään yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat pääsääntöisesti organisaatioiden henkilökunnan käyttöön. Organisaatiot suhtautuvat pääosin myönteisesti sosiaalisen median käyttöön ja näkivät sen yhtenä vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hyödyiksi nähtiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edistäminen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median käyttöön liittyviä uhkia, mutta korostettiin pelisääntöjen merkitystä sosiaalisen median käytössä. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation päätös osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. Päätös osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja lähtökohtiin ja sen pitää tuottaa myös lisäarvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan tehtäviä.
    Translated title of the contributionGuidelines to social media: The review of guidelines published in internet by safety and well-being related organisations
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages45
    ISBN (Electronic)978-951-38-7528-2
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number186

    Keywords

    • social media
    • guidelines
    • safety
    • well-being

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Guidelines to social media: The review of guidelines published in internet by safety and well-being related organisations'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this