Häiriöttömyyden hallinta satamissa: Kehitystyöllä kilpailukykyä?

Hanna Askola, Sirra Toivonen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.
Original languageFinnish
Pages (from-to)56-57
Number of pages2
JournalKuljetus & Logistiikka
Volume16
Issue number3
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Keywords

  • port
  • disruption
  • supply chain
  • risk management

Cite this

@article{f9562a51d7564672ad6b986cd7bbf73e,
title = "H{\"a}iri{\"o}tt{\"o}myyden hallinta satamissa: Kehitysty{\"o}ll{\"a} kilpailukyky{\"a}?",
abstract = "Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyrit{\"a}{\"a}n v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n entisest{\"a}{\"a}n. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai h{\"a}vinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainv{\"a}listen toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lis{\"a}{\"a}ntyess{\"a}. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksitt{\"a}isill{\"a} osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, mink{\"a} takia ne hallitsevat h{\"a}iri{\"o}it{\"a} l{\"a}hinn{\"a} omasta n{\"a}k{\"o}kulmastaan.",
keywords = "port, disruption, supply chain, risk management",
author = "Hanna Askola and Sirra Toivonen",
note = "Project code: 75634",
year = "2013",
language = "Finnish",
volume = "16",
pages = "56--57",
journal = "Kuljetus & Logistiikka",
issn = "1458-1086",
number = "3",

}

Häiriöttömyyden hallinta satamissa : Kehitystyöllä kilpailukykyä? / Askola, Hanna; Toivonen, Sirra.

In: Kuljetus & Logistiikka, Vol. 16, No. 3, 2013, p. 56-57.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

TY - JOUR

T1 - Häiriöttömyyden hallinta satamissa

T2 - Kehitystyöllä kilpailukykyä?

AU - Askola, Hanna

AU - Toivonen, Sirra

N1 - Project code: 75634

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.

AB - Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.

KW - port

KW - disruption

KW - supply chain

KW - risk management

M3 - Article

VL - 16

SP - 56

EP - 57

JO - Kuljetus & Logistiikka

JF - Kuljetus & Logistiikka

SN - 1458-1086

IS - 3

ER -