Häiriöttömyyden hallinta satamissa: Kehitystyöllä kilpailukykyä?

Hanna Askola, Sirra Toivonen

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    Abstract

    Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)56-57
    Number of pages2
    JournalKuljetus & Logistiikka
    Volume16
    Issue number3
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeD1 Article in a trade journal

    Keywords

    • port
    • disruption
    • supply chain
    • risk management

    Cite this

    @article{f9562a51d7564672ad6b986cd7bbf73e,
    title = "H{\"a}iri{\"o}tt{\"o}myyden hallinta satamissa: Kehitysty{\"o}ll{\"a} kilpailukyky{\"a}?",
    abstract = "Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyrit{\"a}{\"a}n v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n entisest{\"a}{\"a}n. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai h{\"a}vinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainv{\"a}listen toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lis{\"a}{\"a}ntyess{\"a}. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksitt{\"a}isill{\"a} osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, mink{\"a} takia ne hallitsevat h{\"a}iri{\"o}it{\"a} l{\"a}hinn{\"a} omasta n{\"a}k{\"o}kulmastaan.",
    keywords = "port, disruption, supply chain, risk management",
    author = "Hanna Askola and Sirra Toivonen",
    note = "Project code: 75634",
    year = "2013",
    language = "Finnish",
    volume = "16",
    pages = "56--57",
    journal = "Kuljetus & Logistiikka",
    issn = "1458-1086",
    number = "3",

    }

    Häiriöttömyyden hallinta satamissa : Kehitystyöllä kilpailukykyä? / Askola, Hanna; Toivonen, Sirra.

    In: Kuljetus & Logistiikka, Vol. 16, No. 3, 2013, p. 56-57.

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    TY - JOUR

    T1 - Häiriöttömyyden hallinta satamissa

    T2 - Kehitystyöllä kilpailukykyä?

    AU - Askola, Hanna

    AU - Toivonen, Sirra

    N1 - Project code: 75634

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.

    AB - Suomalainen yhteiskunta tarvitsee satamia tuonti- ja vientikuljetuksissa. Satamien toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten vuoksi satama-aikojen suhteellista osuutta pyritään vähentämään entisestään. Toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Jos lasti on virheellinen, vaurioitunut, varastettu tai hävinnyt, kuljetus on ollut turha. Kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuusriskit ovat kasvaneet toimitusketjujen monimutkaistuessa ja rikollisuuden lisääntyessä. Toimitusketjujen monimutkaistuessa satamien kaltaisilla yksittäisillä osapuolilla ei aina ole kokonaiskuvaa toimitusketjuista, minkä takia ne hallitsevat häiriöitä lähinnä omasta näkökulmastaan.

    KW - port

    KW - disruption

    KW - supply chain

    KW - risk management

    M3 - Article

    VL - 16

    SP - 56

    EP - 57

    JO - Kuljetus & Logistiikka

    JF - Kuljetus & Logistiikka

    SN - 1458-1086

    IS - 3

    ER -