@book{fcaa62798fbb46ad9502c21af4a3271f,
title = "Haittaverojen ohjausvaikutus voimalaitosten k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja kannattavuuteen case-kohteissa",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin todellisten case-kohteiden ja kuvitteellisten case-laskelmien avulla verotuksen vaikutuksia k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a}. Erityisesti tutkittiin verotuksen ohjaavaa vaikutusta uusien laitosten rakentamisen kannattavuuteen, polttoainevalintoihin ja vastapainepotentiaalin hy{\"o}dynt{\"a}miseen. Tutkimuksen tarkastelun l{\"a}ht{\"o}kohtana oli selvitt{\"a}{\"a}, mit{\"a} vaikutuksia on nykyisen nk. EU-veromallin veron kiristymisell{\"a}. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin vaihtoehtoista veromallia, jossa osa veroista ker{\"a}t{\"a}{\"a}n s{\"a}hk{\"o}n kulutusverona sek{\"a} mallia, jossa ymp{\"a}rist{\"o}perusteisia polttoaineveroja ei ole lainkaan. Tutkimuksessa on my{\"o}s arvioitu p{\"a}{\"a}st{\"o}jen puhdistuskustannusten ja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen haittojen suhdetta. Suomessa otettiin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n vuonna 1992 ns. polttoaineiden haittaverot. Ne perustuvat EU:ssa esitettyyn hiilioksidi- ja energiaperusteiseen veroon. Suomen verotuksen taso on kire{\"a}mpi kuin muissa EU-maissa. Suomen nykyinen polttoaineiden verotus on parantanut turpeen ja maakaasun kilpailukyky{\"a} verrattuna hiileen ja {\"o}ljyyn. Mik{\"a}li verotuksen painopistett{\"a} siirret{\"a}{\"a}n nykymallin mukaisesta tuotannon verotuksesta kulutukseen, menetet{\"a}{\"a}n osa verotuksen ohjaavasta vaikutuksesta. T{\"a}ll{\"o}in my{\"o}s maakaasun ja turpeen kilpailukyky hiileen ja {\"o}ljyyn n{\"a}hden heikkenee. Tutkituista s{\"a}hk{\"o}n tuotantomuodoista on nykyisell{\"a} veromallilla turvelauhde kallein s{\"a}hk{\"o}n tuotantomuoto. Halvin on maakaasuvastapaine. Verotuksen nostaminen yli kaksinkertaiseksi ei muuta polttoaineiden edullisuusj{\"a}rjestyst{\"a} merkitt{\"a}v{\"a}sti, mutta heikent{\"a}{\"a} hiileen perustuvan tuotannon kannattavuutta. Verotason nosto parantaa vastapainetuotannon kilpailukyky{\"a} lauhdetuotantoon n{\"a}hden. Tukkus{\"a}hk{\"o}n hinta nousi vuoden 1992 alusta vuoden 1995 loppuun kahdesta syyst{\"a}: tariffin rakenteellisesta muutoksesta ja haittaverojen kiristymisest{\"a}. T{\"a}ss{\"a} selvityksess{\"a} tarkastellussa Case 1 :ss{\"a} hinnan nousu oli noin 20 % rakenteellisista syist{\"a} ja yhteisvaikutus haittaverojen kiristymisen kanssa oli noin 30 %. Tukkus{\"a}hk{\"o}n hinnan nousu on parantanut oman vastapaine- ja lauhdetuotannon kannattavuutta. Hinnan nousu on vaikuttanut siihen, ett{\"a} vastapaines{\"a}hk{\"o}n hy{\"o}dynt{\"a}minen on lis{\"a}{\"a}ntynyt toisaalta suuremman vastapaineosuuden rakentamisen kautta ja toisaalta yhdistetyn vastapaine-lauhdetuotannon (v{\"a}liottolauhde) kautta. Verotuksen kiristyminen nykyveromallilla vaikuttaa v{\"a}h{\"a}n olemassaolevien laitosten ajoon. Haittaverojen vaikutus uusien voimalaitosten mitoitukseen ja tekniikkaan on tapauskohtaista. Tutkimuksessa selvitettiin mm. rakennussuhteen (s{\"a}hk{\"o}/l{\"a}mp{\"o}) nostolla saavutettavien hy{\"o}tyjen riippuvuutta verotuksesta. Tukkus{\"a}hk{\"o}n hinnan nousu on parantanut rakennusasteen nostosta saavutettavia hy{\"o}tyj{\"a}. Veromuutosten vaikutus rakennussuhteen noston kannattavuuteen riippuu vaihtoehtoisten energianhankintal{\"a}hteiden verokohtelusta. Mik{\"a}li esimerkiksi turve- tai maakaasulaitoksen rakennusasteen nosto v{\"a}hent{\"a}{\"a} hiilipohjaisen s{\"a}hk{\"o}n ostoa, parantaa haittaverotuksen kirist{\"a}minen rakennussuhteen nostolla saavutettavia hy{\"o}tyj{\"a}. Polttoaineverotuksen kirist{\"a}misell{\"a} on seuraavat vaikutukset kaukol{\"a}mp{\"o}toiminnan kilpailuasetelmaan: - suora s{\"a}hk{\"o}l{\"a}mmitys menett{\"a}{\"a} kilpailukyky{\"a}{\"a}n kaukol{\"a}mp{\"o}{\"o}n verrattuna - maakaasulla tehdyn kaukol{\"a}mm{\"o}n ja varaavan s{\"a}hk{\"o}l{\"a}mmityksen kilpailukyky paranee. Rikin poistokustannukset ovat samaa suuruusluokkaa kuin rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} aiheutuvien haittojen kustannus. Typen poistokustannukset voivat olla selv{\"a}sti suuremmat kuin typpip{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} aiheutuvat kustannukset. Rikki- ja typpip{\"a}{\"a}st{\"o}jen aiheuttamien haittojen arvottamiseen liittyy huomattavia ep{\"a}varmuustekij{\"o}it{\"a}. N{\"a}ytt{\"a}isi silt{\"a}, ett{\"a} rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}misell{\"a} saavutetaan parempi kustannustehokkuus kuin typpip{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}misell{\"a}.",
keywords = "electric power plants, energy production, taxes, models, legislation, expenses, costs, environmental protection, fuels, district heating, sulfur, emissions",
author = "Risto Sepp{\"a}l{\"a} and Jarkko Lampinen",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4916-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1761",
address = "Finland",
}