TY - BOOK
T1 - Hajuohjearvojen perusteet
AU - Arnold, Mona
PY - 1995
Y1 - 1995
N2 - Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä parametrit
soveltuisivat Suomen haju-ohjearvojen perusteiksi.
Lisäksi julkaisussa selvitetään hajun eri
arviointimenetelmien käytettävyyttä ja soveltuvuutta ja
esitetään hajupäästöjen vähentämisstrategiaa.
Hajun määrittämisen tulee pääsääntöisesti tapahtua
ihmisen hajuaistin avulla. Instrumenttianalyyttisiä
määritysmenetelmiä voidaan käyttää vain silloin, kun
haju-ongelman aiheuttavat tunnetut yhdisteet, joiden
pitoisuutta ulkoilmassa voidaan mitata ja seurata
tarpeeksi tarkasti. Hajun määritysmenetelmiä ovat
olfaktometriset päästömittaukset ja leviämislaskelmat,
kenttähavainnointi, asukaspaneelitutkimus ja kertakysely.
Hajuyhdisteiden leviämislaskelmat ja kenttähavainnointi
antavat tietoa aistitusta ilmanlaadusta, kun taas
asukaspaneelitutkimuksen ja kertakyselyn avulla voidaan
myös määrittää asukkaiden kokeman viihtyisyyshaitan
vakavuus.
Hajuohjearvon tavoite on ensisijaisesti viihtyisyyteen
kohdistuvien haittojen vähen-täminen tai ehkäiseminen.
Koska hajupäästön aiheuttama viihtyisyyshaitta ei
kuitenkaan ole yksiselitteinen ilmiö, vaan se muodostuu
monimutkaisesta syy-seuraus-yhteydestä, millään
yksittäisellä hajua kuvaava parametrillä (haju-immissio,
viihtyisyyshaitta tai hajulähteen ja asukkaiden välinen
etäisyys) ei voida kaikkia haju-ongelmia kuvata.
Ensisijaisesti hajuohjearvon tulisi kuitenkin perustua
hajulähteen aiheuttamaan hajukuormaan. Ohjearvon kytkentä
ohjeen tavoitteeseen, eli merkittävän viihtyisyyshaitan
vähentämiseen, tulee kuitenkin olla osoitettavissa.
Ympäristöhaittoja käsittävän laajan väestökyselyn
perusteella hajun aiheuttamaa viihtyisyyshaittaa voidaan
pitää merkittävänä silloin, kun 25 - 50 % asukkaista
kokee hajun selvästi häiritseväksi. Vastaava
hajuimmission taso on tällöin 3 - 9 %. Edellä esitettyä
voidaan käyttää ohjearvona hajuhaitalle. Alaraja (3 %)
koskee tällöin hyvin epämiellyttäviä korkean
haittapotentiaalin omaavia hajupäästöjä ja yläraja
vastaavasti hajuja, joiden miellyttävyysaste on
vaihtelevampi.
Vuonna 1994 tehty Suomen kunnille osoitettu
viranomaiskysely osoitti, että kuuden viime vuoden aikana
hajua aiheuttavan teollisuuden hajupäästöt ovat selvästi
vähentyneet. Hajuntorjunnassa viranomaisten tulisi
painottaa parhaan käyttökelpoisen tekniikan
käyttöönottoa. Useimmiten riittävän tehokasta tekniikkaa
on olemassa, kyse on lähinnä toiminnanharjoittajan
asenteista ja taloudellisesta tilasta.
AB - Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä parametrit
soveltuisivat Suomen haju-ohjearvojen perusteiksi.
Lisäksi julkaisussa selvitetään hajun eri
arviointimenetelmien käytettävyyttä ja soveltuvuutta ja
esitetään hajupäästöjen vähentämisstrategiaa.
Hajun määrittämisen tulee pääsääntöisesti tapahtua
ihmisen hajuaistin avulla. Instrumenttianalyyttisiä
määritysmenetelmiä voidaan käyttää vain silloin, kun
haju-ongelman aiheuttavat tunnetut yhdisteet, joiden
pitoisuutta ulkoilmassa voidaan mitata ja seurata
tarpeeksi tarkasti. Hajun määritysmenetelmiä ovat
olfaktometriset päästömittaukset ja leviämislaskelmat,
kenttähavainnointi, asukaspaneelitutkimus ja kertakysely.
Hajuyhdisteiden leviämislaskelmat ja kenttähavainnointi
antavat tietoa aistitusta ilmanlaadusta, kun taas
asukaspaneelitutkimuksen ja kertakyselyn avulla voidaan
myös määrittää asukkaiden kokeman viihtyisyyshaitan
vakavuus.
Hajuohjearvon tavoite on ensisijaisesti viihtyisyyteen
kohdistuvien haittojen vähen-täminen tai ehkäiseminen.
Koska hajupäästön aiheuttama viihtyisyyshaitta ei
kuitenkaan ole yksiselitteinen ilmiö, vaan se muodostuu
monimutkaisesta syy-seuraus-yhteydestä, millään
yksittäisellä hajua kuvaava parametrillä (haju-immissio,
viihtyisyyshaitta tai hajulähteen ja asukkaiden välinen
etäisyys) ei voida kaikkia haju-ongelmia kuvata.
Ensisijaisesti hajuohjearvon tulisi kuitenkin perustua
hajulähteen aiheuttamaan hajukuormaan. Ohjearvon kytkentä
ohjeen tavoitteeseen, eli merkittävän viihtyisyyshaitan
vähentämiseen, tulee kuitenkin olla osoitettavissa.
Ympäristöhaittoja käsittävän laajan väestökyselyn
perusteella hajun aiheuttamaa viihtyisyyshaittaa voidaan
pitää merkittävänä silloin, kun 25 - 50 % asukkaista
kokee hajun selvästi häiritseväksi. Vastaava
hajuimmission taso on tällöin 3 - 9 %. Edellä esitettyä
voidaan käyttää ohjearvona hajuhaitalle. Alaraja (3 %)
koskee tällöin hyvin epämiellyttäviä korkean
haittapotentiaalin omaavia hajupäästöjä ja yläraja
vastaavasti hajuja, joiden miellyttävyysaste on
vaihtelevampi.
Vuonna 1994 tehty Suomen kunnille osoitettu
viranomaiskysely osoitti, että kuuden viime vuoden aikana
hajua aiheuttavan teollisuuden hajupäästöt ovat selvästi
vähentyneet. Hajuntorjunnassa viranomaisten tulisi
painottaa parhaan käyttökelpoisen tekniikan
käyttöönottoa. Useimmiten riittävän tehokasta tekniikkaa
on olemassa, kyse on lähinnä toiminnanharjoittajan
asenteista ja taloudellisesta tilasta.
KW - odors
KW - odor detection
KW - odor control
KW - air pollution
KW - emissions
KW - measurement
KW - odometers
KW - measuring instruments
KW - guodes (instructions)
KW - specifications
KW - environments
M3 - Report
SN - 951-38-4865-5
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Hajuohjearvojen perusteet
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -