@book{3fd45304c84f4e8a8d7b83f409863d74,
title = "Hakkuut{\"a}hdehakkeella tehdyt kuormant{\"a}ytt{\"o}kokeet",
abstract = "T{\"a}m{\"a} julkaisu on tehty Puuenergian teknologiaohjelmaan kuuluvaan projektiin {"}Mets{\"a}hakkeen autokuljetusten logistiikan ja kuljetuskaluston kehitt{\"a}minen{"} liittyvist{\"a} kuormant{\"a}ytt{\"o}kokeista.Kokeiden tavoitteena oli tehostaa hakeautojen kuormatilan k{\"a}ytt{\"o}{\"a}.Laboratoriokokeiden avulla tutkittiin ja kehitettiin teknisi{\"a} keinoja, joilla kuormausta voitiin nopeuttaa ja saatiin aikaan riitt{\"a}v{\"a}n tiivis, koko kuormatilan t{\"a}ytt{\"a}v{\"a} kuorma.VTT Energiassa suunniteltiin ja rakennettiin kuormant{\"a}ytt{\"o}kokeita varten koelaitteisto, jolla voitiin tutkia erilaisia kuormaukseen ja kuormant{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} tekij{\"o}it{\"a}.Koelaitteistolla tutkittiin mm. hakkeen tiivistymist{\"a} kuormatilassa, kuormauksen tehontarvetta sek{\"a} kuormatilan t{\"a}ytt{\"o}nopeutta. Tutkittavana materiaalina k{\"a}ytettiin sek{\"a} kosteaa ett{\"a} kuivaa hakkuut{\"a}hdehaketta..Vuodenajan vaikutusta kuorman muodostumiseen tutkittiin tekem{\"a}ll{\"a} kuormant{\"a}ytt{\"o}kokeita sek{\"a} kes{\"a}ll{\"a} ett{\"a} talvella.Tutkittavat kuormausvaihtoehdot olivat: hakkeen puhaltaminen kuormatilaan, kuormaus hihnakuljettimella, kuormaus mekaanisella heittimell{\"a} varustetulla hihnakuljettimella sek{\"a} kauhakippaus.Kuormauskokeissa suurin kuormauskapasiteetti saavutettiin hihnakuljettimella.Sen kapasiteetti oli noin 14,5 tonnia kuiva-ainetta tunnissa.Seuraavaksi suurin kuormauskapasiteetti saavutettiin puhaltimella.Kuormauksen tehontarve oli pienin hihnakuljettimella, alle 5 kilowattia.Seuraavaksi pienin tehontarve oli hihnakuljetin + heitin -yhdistelm{\"a}ll{\"a}, jonka tehontarve oli likimain kolminkertainen hihnakuljettimeen verrattuna.Suurin hakkeen irtotiheys muodostui kuormiin, jotka kuormattiin mekaanisella heittimell{\"a} varustetulla hihnakuljettimella.N{\"a}iss{\"a} kuormissa irtotiheys oli noin 15 % suurempi kuin puhalletuissa kuormissa.Hihnakuljettimella kuormattujen kuormien irtotiheys oli noin 10 % suurempi kuin puhalletuissa kuormissa.",
keywords = "biomass, bioenergy, biofuels, loading, wood chips, wood fuels, logging residues, compaction, loaders, belt conveyors, conveyors, fans, power demand, capacity, output",
author = "Pertti Frilander and Ismo Tiihonen",
year = "2001",
language = "Finnish",
series = "VTT Energian Raportteja",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "36/2001",
address = "Finland",
}