Abstract
Logistinen toimitusketju muodostuu useista toimijoista. Perinteisesti kukin on vastannut omasta toiminnastaan. Kokonaisvaltainen hyötyajattelu ja tietotekniikan kehittyminen on mahdollistanut uusien toimintamallien käyttöönoton. Nämä merkitsevät vastuurajojen muuttumista ja kustannusten sekä hyötyjen uudelleenkohdistumista ketjun eri osapuolille. Tässä raportissa käsitellään toimintamalleja tavarantoimittajan ja ostajan välisessä rajapinnassa sekä erikseen toimitettaessa tavara edelleen lopulliselle asiakkaalle.
Toimintolaskennan avulla on laskettu eri vaihtoehtojen kustannukset muutamissa casetapauksissa. Toimintaa automatisoimalla ja VMI-toimintamalleilla voidaan kustannuksia alentaa tuntuvasti. Cross-Docking toimintamalli on suositeltava toimitettaessa tavaraa ilman varastointia.
Tämä raportti liittyy projektiin: Kysyntä- ja tarjontaverkoston hallinnan kehittäminen ostoja hankintatoiminnan näkökulmasta (NETMAN). Projekti on osa Liikenne- ja viestintäministeriön VALO-ohjelmaa.
Toimintolaskennan avulla on laskettu eri vaihtoehtojen kustannukset muutamissa casetapauksissa. Toimintaa automatisoimalla ja VMI-toimintamalleilla voidaan kustannuksia alentaa tuntuvasti. Cross-Docking toimintamalli on suositeltava toimitettaessa tavaraa ilman varastointia.
Tämä raportti liittyy projektiin: Kysyntä- ja tarjontaverkoston hallinnan kehittäminen ostoja hankintatoiminnan näkökulmasta (NETMAN). Projekti on osa Liikenne- ja viestintäministeriön VALO-ohjelmaa.
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Commissioning body | Ministry of Transport and Communications (Finland) |
Number of pages | 23 |
Publication status | Published - 2002 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Tuotteet ja tuotanto. Tutkimusraportti |
---|---|
Number | BTUO62-021032 |
Keywords
- Hankinta
- toimitusverkon hallinta
- toimintamalli
- VMI
- Cross-Docking