Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella

Translated title of the contribution: Heating of lubricant with an electric resistance heater

Matti Kytö

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Voiteluaineen lämmittäminen sähkövastuksella voi johtaa öljyn krakkautumiseen, jolloin voiteluaineen ominaisuudet muuttuvat ja vastuksen pinta karstoittuu. Pahimmassa tapauksessa voiteluainesäiliöön tai voitelukohteeseen muodostuu krakkautumistuotteista räjähdyskelpoinen kaasuseos. Kokeellisessa tutkimuksessa kolmea korkeapainelisäaineistettua vaihteistoöljyä ja yhtä kiertovoiteluöljyä lämmitettiin sähkövastuksella tavoitteena määrittää rajat ongelmattomalle lämmitykselle sekä selvittää voiteluaineessa krakkautumisen yhteydessä tapahtuvat muutokset. Voiteluaine krakkautuu ja vastus karstoittuu jatkuvassa kymmeniä tunteja kestävässä lämmityksessä voiteluaineen lämpötilan kohotessa 70-100 °C:seen. Kiertovoiteluöljy kestää pitkäaikaisen lämmityksen alle 2 W:n/cm2 pintateholla voiteluaineen lämpötilan ollessa korkeintaan 85 °C. Vaihteistoöljyllä vastaava lämpötilaraja on noin 60 °C. Ero johtuu lisäaineistuksesta; merkittävä osa vastuksen pintaan jäävästä karstasta on peräisin voiteluaineen lisäaineista. Lyhytaikainen lämmittäminen ei kokeiden mukaan aiheuta voiteluaineen hapettumista tai lämmitysvastuksen karstoittumista. Kahden tunnin kokeissa voiteluaineen lämpötila oli korkeimmillaan 80 °C ja ilmatilan hiilivetypitoisuus korkeintaan 200 ppm. Pitkäaikaisissa kokeissa vastuksen karstoittamista ei ilmennyt alle 300 ppm:n HC- pitoisuuksilla. Voiteluaineen lämmittäminen selvästi jähmepistettä alemmissakaan lämpötiloissa ei aiheuta ongelmia. Lämpötilahuiput lämmityksen alussa jäävät lyhytaikaisiksi ja vastuksen karstoittumista tai voiteluaineen krakkautumista ei ilmene. Räjähdyskelpoinen seos krakkaustuotteista muodostuu vain vastuksen pinnan karstoittuessa erittäin runsaasti, jolloin vastuksen pintalämpötila karstan alla kohoaa jopa 300 °C:seen. Runsaan karstoittumisen voi havaita vain ilmatilan hiilivetypitoisuuden tai vastuksen pintalämpötilan kohoamisena, sen sijaan voiteluaineen lämpötila pysyy vakaana.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages33
ISBN (Print)951-38-4172-3
Publication statusPublished - 1992
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Pinta
Lubricants
Electric Impedance
Heating

Keywords

  • lubricants
  • resistance heating
  • properties
  • cracking
  • fouling

Cite this

Kytö, M. (1992). Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Kytö, Matti. / Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 33 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes).
@book{8fe3d71ef74a4905854c355cdad35c8e,
title = "Voitelu{\"o}ljyn l{\"a}mmitt{\"a}minen s{\"a}hk{\"o}vastuksella",
abstract = "Voiteluaineen l{\"a}mmitt{\"a}minen s{\"a}hk{\"o}vastuksella voi johtaa {\"o}ljyn krakkautumiseen, jolloin voiteluaineen ominaisuudet muuttuvat ja vastuksen pinta karstoittuu. Pahimmassa tapauksessa voiteluaines{\"a}ili{\"o}{\"o}n tai voitelukohteeseen muodostuu krakkautumistuotteista r{\"a}j{\"a}hdyskelpoinen kaasuseos. Kokeellisessa tutkimuksessa kolmea korkeapainelis{\"a}aineistettua vaihteisto{\"o}ljy{\"a} ja yht{\"a} kiertovoitelu{\"o}ljy{\"a} l{\"a}mmitettiin s{\"a}hk{\"o}vastuksella tavoitteena m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} rajat ongelmattomalle l{\"a}mmitykselle sek{\"a} selvitt{\"a}{\"a} voiteluaineessa krakkautumisen yhteydess{\"a} tapahtuvat muutokset. Voiteluaine krakkautuu ja vastus karstoittuu jatkuvassa kymmeni{\"a} tunteja kest{\"a}v{\"a}ss{\"a} l{\"a}mmityksess{\"a} voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tilan kohotessa 70-100 °C:seen. Kiertovoitelu{\"o}ljy kest{\"a}{\"a} pitk{\"a}aikaisen l{\"a}mmityksen alle 2 W:n/cm2 pintateholla voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tilan ollessa korkeintaan 85 °C. Vaihteisto{\"o}ljyll{\"a} vastaava l{\"a}mp{\"o}tilaraja on noin 60 °C. Ero johtuu lis{\"a}aineistuksesta; merkitt{\"a}v{\"a} osa vastuksen pintaan j{\"a}{\"a}v{\"a}st{\"a} karstasta on per{\"a}isin voiteluaineen lis{\"a}aineista. Lyhytaikainen l{\"a}mmitt{\"a}minen ei kokeiden mukaan aiheuta voiteluaineen hapettumista tai l{\"a}mmitysvastuksen karstoittumista. Kahden tunnin kokeissa voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tila oli korkeimmillaan 80 °C ja ilmatilan hiilivetypitoisuus korkeintaan 200 ppm. Pitk{\"a}aikaisissa kokeissa vastuksen karstoittamista ei ilmennyt alle 300 ppm:n HC- pitoisuuksilla. Voiteluaineen l{\"a}mmitt{\"a}minen selv{\"a}sti j{\"a}hmepistett{\"a} alemmissakaan l{\"a}mp{\"o}tiloissa ei aiheuta ongelmia. L{\"a}mp{\"o}tilahuiput l{\"a}mmityksen alussa j{\"a}{\"a}v{\"a}t lyhytaikaisiksi ja vastuksen karstoittumista tai voiteluaineen krakkautumista ei ilmene. R{\"a}j{\"a}hdyskelpoinen seos krakkaustuotteista muodostuu vain vastuksen pinnan karstoittuessa eritt{\"a}in runsaasti, jolloin vastuksen pintal{\"a}mp{\"o}tila karstan alla kohoaa jopa 300 °C:seen. Runsaan karstoittumisen voi havaita vain ilmatilan hiilivetypitoisuuden tai vastuksen pintal{\"a}mp{\"o}tilan kohoamisena, sen sijaan voiteluaineen l{\"a}mp{\"o}tila pysyy vakaana.",
keywords = "lubricants, resistance heating, properties, cracking, fouling",
author = "Matti Kyt{\"o}",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4172-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Kytö, M 1992, Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella. / Kytö, Matti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 33 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella

AU - Kytö, Matti

PY - 1992

Y1 - 1992

N2 - Voiteluaineen lämmittäminen sähkövastuksella voi johtaa öljyn krakkautumiseen, jolloin voiteluaineen ominaisuudet muuttuvat ja vastuksen pinta karstoittuu. Pahimmassa tapauksessa voiteluainesäiliöön tai voitelukohteeseen muodostuu krakkautumistuotteista räjähdyskelpoinen kaasuseos. Kokeellisessa tutkimuksessa kolmea korkeapainelisäaineistettua vaihteistoöljyä ja yhtä kiertovoiteluöljyä lämmitettiin sähkövastuksella tavoitteena määrittää rajat ongelmattomalle lämmitykselle sekä selvittää voiteluaineessa krakkautumisen yhteydessä tapahtuvat muutokset. Voiteluaine krakkautuu ja vastus karstoittuu jatkuvassa kymmeniä tunteja kestävässä lämmityksessä voiteluaineen lämpötilan kohotessa 70-100 °C:seen. Kiertovoiteluöljy kestää pitkäaikaisen lämmityksen alle 2 W:n/cm2 pintateholla voiteluaineen lämpötilan ollessa korkeintaan 85 °C. Vaihteistoöljyllä vastaava lämpötilaraja on noin 60 °C. Ero johtuu lisäaineistuksesta; merkittävä osa vastuksen pintaan jäävästä karstasta on peräisin voiteluaineen lisäaineista. Lyhytaikainen lämmittäminen ei kokeiden mukaan aiheuta voiteluaineen hapettumista tai lämmitysvastuksen karstoittumista. Kahden tunnin kokeissa voiteluaineen lämpötila oli korkeimmillaan 80 °C ja ilmatilan hiilivetypitoisuus korkeintaan 200 ppm. Pitkäaikaisissa kokeissa vastuksen karstoittamista ei ilmennyt alle 300 ppm:n HC- pitoisuuksilla. Voiteluaineen lämmittäminen selvästi jähmepistettä alemmissakaan lämpötiloissa ei aiheuta ongelmia. Lämpötilahuiput lämmityksen alussa jäävät lyhytaikaisiksi ja vastuksen karstoittumista tai voiteluaineen krakkautumista ei ilmene. Räjähdyskelpoinen seos krakkaustuotteista muodostuu vain vastuksen pinnan karstoittuessa erittäin runsaasti, jolloin vastuksen pintalämpötila karstan alla kohoaa jopa 300 °C:seen. Runsaan karstoittumisen voi havaita vain ilmatilan hiilivetypitoisuuden tai vastuksen pintalämpötilan kohoamisena, sen sijaan voiteluaineen lämpötila pysyy vakaana.

AB - Voiteluaineen lämmittäminen sähkövastuksella voi johtaa öljyn krakkautumiseen, jolloin voiteluaineen ominaisuudet muuttuvat ja vastuksen pinta karstoittuu. Pahimmassa tapauksessa voiteluainesäiliöön tai voitelukohteeseen muodostuu krakkautumistuotteista räjähdyskelpoinen kaasuseos. Kokeellisessa tutkimuksessa kolmea korkeapainelisäaineistettua vaihteistoöljyä ja yhtä kiertovoiteluöljyä lämmitettiin sähkövastuksella tavoitteena määrittää rajat ongelmattomalle lämmitykselle sekä selvittää voiteluaineessa krakkautumisen yhteydessä tapahtuvat muutokset. Voiteluaine krakkautuu ja vastus karstoittuu jatkuvassa kymmeniä tunteja kestävässä lämmityksessä voiteluaineen lämpötilan kohotessa 70-100 °C:seen. Kiertovoiteluöljy kestää pitkäaikaisen lämmityksen alle 2 W:n/cm2 pintateholla voiteluaineen lämpötilan ollessa korkeintaan 85 °C. Vaihteistoöljyllä vastaava lämpötilaraja on noin 60 °C. Ero johtuu lisäaineistuksesta; merkittävä osa vastuksen pintaan jäävästä karstasta on peräisin voiteluaineen lisäaineista. Lyhytaikainen lämmittäminen ei kokeiden mukaan aiheuta voiteluaineen hapettumista tai lämmitysvastuksen karstoittumista. Kahden tunnin kokeissa voiteluaineen lämpötila oli korkeimmillaan 80 °C ja ilmatilan hiilivetypitoisuus korkeintaan 200 ppm. Pitkäaikaisissa kokeissa vastuksen karstoittamista ei ilmennyt alle 300 ppm:n HC- pitoisuuksilla. Voiteluaineen lämmittäminen selvästi jähmepistettä alemmissakaan lämpötiloissa ei aiheuta ongelmia. Lämpötilahuiput lämmityksen alussa jäävät lyhytaikaisiksi ja vastuksen karstoittumista tai voiteluaineen krakkautumista ei ilmene. Räjähdyskelpoinen seos krakkaustuotteista muodostuu vain vastuksen pinnan karstoittuessa erittäin runsaasti, jolloin vastuksen pintalämpötila karstan alla kohoaa jopa 300 °C:seen. Runsaan karstoittumisen voi havaita vain ilmatilan hiilivetypitoisuuden tai vastuksen pintalämpötilan kohoamisena, sen sijaan voiteluaineen lämpötila pysyy vakaana.

KW - lubricants

KW - resistance heating

KW - properties

KW - cracking

KW - fouling

M3 - Report

SN - 951-38-4172-3

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kytö M. Voiteluöljyn lämmittäminen sähkövastuksella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 33 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes).