Reaktoripaineastian pohjan ja läpivientien kuumeneminen sydämen sulamisonnettomuudessa

Translated title of the contribution: Heating of reactor pressure vessel bottom head and penetrations in a severe reactor accident

    Research output: Book/ReportReport

    1 Citation (Scopus)

    Abstract

    Julkaisu käsittelee lämmönjohtumisen perusilmiöitä sekä lämmönjohtumisen, konvektion, faasimuutosten ja säteilylämmönsiirron laskemista differenssi- ja tilavuusmenetelmällä. Perusilmiöiden pohjalta kehitetyt 2- ja 3-dimensioiseen laskentaan soveltuvat tietokoneohjelmat ja visualisointiohjelmat kuvataan. Aikaintegrointia eksplisiittisillä tai implisiittisillä menetelmillä käsitellään. Esitetään kaksi sovellustapausta, joista toinen liittyy sveitsiläiseen CORVIS-kokeeseen ja toinen BWR-laitoksen reaktoripaineastian pohjassa olevien säätösauva- ja instrumenttiläpivientien kuumenemiseen. Johdetaan rakeisen coriumin efektiivisen lämmönjohtumiskertoimen laskentamalli.
    Translated title of the contributionHeating of reactor pressure vessel bottom head and penetrations in a severe reactor accident
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages134
    ISBN (Print)951-38-5108-7
    Publication statusPublished - 1997
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1831
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • nuclear reactor safety
    • pressure vessels
    • nuclear reactor accidents
    • radiation hazards
    • LWR power plants
    • thermal conductivity
    • convection
    • phase transformation
    • numerical analysis
    • calculations

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Heating of reactor pressure vessel bottom head and penetrations in a severe reactor accident'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Ikonen, K. (1997). Reaktoripaineastian pohjan ja läpivientien kuumeneminen sydämen sulamisonnettomuudessa. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1831