Henkilöautojen talvikäyttö

Kari Alppivuori

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Postihaastattelussa tutkittiin henkilöautojen talvikäyttöä ja erityisesti moottorien esilämmittimien määrää ja käyttöä. Tulosten perusteella arvioidaan lohkolämmittimien käytön lisäämisen vaikutusta energian kulutukseen. Talviajan 1.10. - 30.4. ajosuorite vaihtelee ajoneuvoa kohden lääneittäin 8 600:sta 11 800 km:iin, ja koko vuoden suorite vaihtelee 18 700:sta 24 800 km:iin. Keskimäärin vuosisuorite oli haastatetuilla noin 20 600 km, josta talviajan osuus 8 800 km. Keskimäärin 10 % talvella käytettävistä henkilöautoista on kotona vailla tallia tai esilämmitysmahdollisuutta. Vastaava luku työpaikoilla on 56 %. Lohkolämmitin on asennettuna n. 77 %:iin autoista. Lapin läänissä luku lähenee sataa ja Uudellamaalla luku on 68 %. Talviaikana lohkolämmitin on käytössä keskimäärin 4,8 tuntia vuorokaudessa, mitä on pidettävä tarpeettoman pitkänä aikana. Henkilöautoista on talviaikana käytössä arkisin 80 - 87 % ja viikonloppuisin 72 - 82 %. Päivittäin talviaikana (noin 7 kk) henkilöautoilla tehdään noin kaksi miljoonaa käynnistystä, joista vain noin kolmannes on esilämmitettyjä käynnistyksiä. Vuodessa tehdään yli 400 miljoonaa kylmäkäynnistystä ja 215 miljoonaa esilämmitettyä käynnistystä. Lohkolämmittimien käytön tehostamisella on laskettu säästettävän polttonestettä vuodessa noin 55 miljoona litraa eli noin 3 % henkilöautojen kokonaiskulutuksesta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-2280-X
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume446

Fingerprint

Finland
xylometazoline

Keywords

  • automobiles
  • fuel consumption
  • energy saving
  • energy consumption
  • forecasts
  • winter conditions
  • cold weather tests
  • heating

Cite this

Alppivuori, K. (1985). Henkilöautojen talvikäyttö. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 446
Alppivuori, Kari. / Henkilöautojen talvikäyttö. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 446).
@book{15b66cec589b46daa7caee80c1a22429,
title = "Henkil{\"o}autojen talvik{\"a}ytt{\"o}",
abstract = "Postihaastattelussa tutkittiin henkil{\"o}autojen talvik{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja erityisesti moottorien esil{\"a}mmittimien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja k{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Tulosten perusteella arvioidaan lohkol{\"a}mmittimien k{\"a}yt{\"o}n lis{\"a}{\"a}misen vaikutusta energian kulutukseen. Talviajan 1.10. - 30.4. ajosuorite vaihtelee ajoneuvoa kohden l{\"a}{\"a}neitt{\"a}in 8 600:sta 11 800 km:iin, ja koko vuoden suorite vaihtelee 18 700:sta 24 800 km:iin. Keskim{\"a}{\"a}rin vuosisuorite oli haastatetuilla noin 20 600 km, josta talviajan osuus 8 800 km. Keskim{\"a}{\"a}rin 10 {\%} talvella k{\"a}ytett{\"a}vist{\"a} henkil{\"o}autoista on kotona vailla tallia tai esil{\"a}mmitysmahdollisuutta. Vastaava luku ty{\"o}paikoilla on 56 {\%}. Lohkol{\"a}mmitin on asennettuna n. 77 {\%}:iin autoista. Lapin l{\"a}{\"a}niss{\"a} luku l{\"a}henee sataa ja Uudellamaalla luku on 68 {\%}. Talviaikana lohkol{\"a}mmitin on k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} keskim{\"a}{\"a}rin 4,8 tuntia vuorokaudessa, mit{\"a} on pidett{\"a}v{\"a} tarpeettoman pitk{\"a}n{\"a} aikana. Henkil{\"o}autoista on talviaikana k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} arkisin 80 - 87 {\%} ja viikonloppuisin 72 - 82 {\%}. P{\"a}ivitt{\"a}in talviaikana (noin 7 kk) henkil{\"o}autoilla tehd{\"a}{\"a}n noin kaksi miljoonaa k{\"a}ynnistyst{\"a}, joista vain noin kolmannes on esil{\"a}mmitettyj{\"a} k{\"a}ynnistyksi{\"a}. Vuodessa tehd{\"a}{\"a}n yli 400 miljoonaa kylm{\"a}k{\"a}ynnistyst{\"a} ja 215 miljoonaa esil{\"a}mmitetty{\"a} k{\"a}ynnistyst{\"a}. Lohkol{\"a}mmittimien k{\"a}yt{\"o}n tehostamisella on laskettu s{\"a}{\"a}stett{\"a}v{\"a}n polttonestett{\"a} vuodessa noin 55 miljoona litraa eli noin 3 {\%} henkil{\"o}autojen kokonaiskulutuksesta.",
keywords = "automobiles, fuel consumption, energy saving, energy consumption, forecasts, winter conditions, cold weather tests, heating",
author = "Kari Alppivuori",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2280-X",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Alppivuori, K 1985, Henkilöautojen talvikäyttö. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 446, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Henkilöautojen talvikäyttö. / Alppivuori, Kari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 446).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Henkilöautojen talvikäyttö

AU - Alppivuori, Kari

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Postihaastattelussa tutkittiin henkilöautojen talvikäyttöä ja erityisesti moottorien esilämmittimien määrää ja käyttöä. Tulosten perusteella arvioidaan lohkolämmittimien käytön lisäämisen vaikutusta energian kulutukseen. Talviajan 1.10. - 30.4. ajosuorite vaihtelee ajoneuvoa kohden lääneittäin 8 600:sta 11 800 km:iin, ja koko vuoden suorite vaihtelee 18 700:sta 24 800 km:iin. Keskimäärin vuosisuorite oli haastatetuilla noin 20 600 km, josta talviajan osuus 8 800 km. Keskimäärin 10 % talvella käytettävistä henkilöautoista on kotona vailla tallia tai esilämmitysmahdollisuutta. Vastaava luku työpaikoilla on 56 %. Lohkolämmitin on asennettuna n. 77 %:iin autoista. Lapin läänissä luku lähenee sataa ja Uudellamaalla luku on 68 %. Talviaikana lohkolämmitin on käytössä keskimäärin 4,8 tuntia vuorokaudessa, mitä on pidettävä tarpeettoman pitkänä aikana. Henkilöautoista on talviaikana käytössä arkisin 80 - 87 % ja viikonloppuisin 72 - 82 %. Päivittäin talviaikana (noin 7 kk) henkilöautoilla tehdään noin kaksi miljoonaa käynnistystä, joista vain noin kolmannes on esilämmitettyjä käynnistyksiä. Vuodessa tehdään yli 400 miljoonaa kylmäkäynnistystä ja 215 miljoonaa esilämmitettyä käynnistystä. Lohkolämmittimien käytön tehostamisella on laskettu säästettävän polttonestettä vuodessa noin 55 miljoona litraa eli noin 3 % henkilöautojen kokonaiskulutuksesta.

AB - Postihaastattelussa tutkittiin henkilöautojen talvikäyttöä ja erityisesti moottorien esilämmittimien määrää ja käyttöä. Tulosten perusteella arvioidaan lohkolämmittimien käytön lisäämisen vaikutusta energian kulutukseen. Talviajan 1.10. - 30.4. ajosuorite vaihtelee ajoneuvoa kohden lääneittäin 8 600:sta 11 800 km:iin, ja koko vuoden suorite vaihtelee 18 700:sta 24 800 km:iin. Keskimäärin vuosisuorite oli haastatetuilla noin 20 600 km, josta talviajan osuus 8 800 km. Keskimäärin 10 % talvella käytettävistä henkilöautoista on kotona vailla tallia tai esilämmitysmahdollisuutta. Vastaava luku työpaikoilla on 56 %. Lohkolämmitin on asennettuna n. 77 %:iin autoista. Lapin läänissä luku lähenee sataa ja Uudellamaalla luku on 68 %. Talviaikana lohkolämmitin on käytössä keskimäärin 4,8 tuntia vuorokaudessa, mitä on pidettävä tarpeettoman pitkänä aikana. Henkilöautoista on talviaikana käytössä arkisin 80 - 87 % ja viikonloppuisin 72 - 82 %. Päivittäin talviaikana (noin 7 kk) henkilöautoilla tehdään noin kaksi miljoonaa käynnistystä, joista vain noin kolmannes on esilämmitettyjä käynnistyksiä. Vuodessa tehdään yli 400 miljoonaa kylmäkäynnistystä ja 215 miljoonaa esilämmitettyä käynnistystä. Lohkolämmittimien käytön tehostamisella on laskettu säästettävän polttonestettä vuodessa noin 55 miljoona litraa eli noin 3 % henkilöautojen kokonaiskulutuksesta.

KW - automobiles

KW - fuel consumption

KW - energy saving

KW - energy consumption

KW - forecasts

KW - winter conditions

KW - cold weather tests

KW - heating

M3 - Report

SN - 951-38-2280-X

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Henkilöautojen talvikäyttö

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alppivuori K. Henkilöautojen talvikäyttö. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 446).