Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset

Kari Alppivuori, Harri Kallberg, Mari Pekki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Henkilöautojen verotus on Suomessa kansainvälisesti verraten korkealla tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä vaikutuksia, jotka seuraisivat henkilöautoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen määrän, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleisöä ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli määrittää autokaupan kehitystä ja autojen käyttöä selittävien taloudellisten mallien parametrejä. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja käyttäen ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi päätulos oli, että muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sekä auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun myös liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Print)951-38-2594-9
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number406
ISSN0358-5077

Fingerprint

taxes
automobiles

Keywords

  • taxes
  • automobiles
  • fuel oil
  • energy consumption
  • cars
  • Finland
  • fuels
  • fuel consumption
  • fuel economy
  • prices
  • economy
  • gasoline
  • traffic

Cite this

Alppivuori, K., Kallberg, H., & Pekki, M. (1986). Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 406
Alppivuori, Kari ; Kallberg, Harri ; Pekki, Mari. / Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 406).
@book{17301a15085545cd98c2adb97864958d,
title = "Henkil{\"o}autojen veromuutosten vaikutukset",
abstract = "Henkil{\"o}autojen verotus on Suomessa kansainv{\"a}lisesti verraten korkealla tasolla. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} niit{\"a} vaikutuksia, jotka seuraisivat henkil{\"o}autoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen m{\"a}{\"a}r{\"a}n, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleis{\"o}{\"a} ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} autokaupan kehityst{\"a} ja autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} selitt{\"a}vien taloudellisten mallien parametrej{\"a}. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja k{\"a}ytt{\"a}en ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi p{\"a}{\"a}tulos oli, ett{\"a} muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sek{\"a} auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun my{\"o}s liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.",
keywords = "taxes, automobiles, fuel oil, energy consumption, cars, Finland, fuels, fuel consumption, fuel economy, prices, economy, gasoline, traffic",
author = "Kari Alppivuori and Harri Kallberg and Mari Pekki",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2594-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "406",
address = "Finland",

}

Alppivuori, K, Kallberg, H & Pekki, M 1986, Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 406, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset. / Alppivuori, Kari; Kallberg, Harri; Pekki, Mari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 406).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset

AU - Alppivuori, Kari

AU - Kallberg, Harri

AU - Pekki, Mari

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Henkilöautojen verotus on Suomessa kansainvälisesti verraten korkealla tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä vaikutuksia, jotka seuraisivat henkilöautoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen määrän, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleisöä ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli määrittää autokaupan kehitystä ja autojen käyttöä selittävien taloudellisten mallien parametrejä. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja käyttäen ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi päätulos oli, että muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sekä auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun myös liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.

AB - Henkilöautojen verotus on Suomessa kansainvälisesti verraten korkealla tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä vaikutuksia, jotka seuraisivat henkilöautoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen määrän, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleisöä ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli määrittää autokaupan kehitystä ja autojen käyttöä selittävien taloudellisten mallien parametrejä. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja käyttäen ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi päätulos oli, että muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sekä auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun myös liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.

KW - taxes

KW - automobiles

KW - fuel oil

KW - energy consumption

KW - cars

KW - Finland

KW - fuels

KW - fuel consumption

KW - fuel economy

KW - prices

KW - economy

KW - gasoline

KW - traffic

M3 - Report

SN - 951-38-2594-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alppivuori K, Kallberg H, Pekki M. Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 406).