@book{17301a15085545cd98c2adb97864958d,
title = "Henkil{\"o}autojen veromuutosten vaikutukset",
abstract = "Henkil{\"o}autojen verotus on Suomessa kansainv{\"a}lisesti verraten korkealla tasolla. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} niit{\"a} vaikutuksia, jotka seuraisivat henkil{\"o}autoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen m{\"a}{\"a}r{\"a}n, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleis{\"o}{\"a} ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} autokaupan kehityst{\"a} ja autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} selitt{\"a}vien taloudellisten mallien parametrej{\"a}. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja k{\"a}ytt{\"a}en ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi p{\"a}{\"a}tulos oli, ett{\"a} muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sek{\"a} auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun my{\"o}s liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.",
keywords = "taxes, automobiles, fuel oil, energy consumption, cars, Finland, fuels, fuel consumption, fuel economy, prices, economy, gasoline, traffic",
author = "Kari Alppivuori and Harri Kallberg and Mari Pekki",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2594-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "406",
address = "Finland",
}