Henkilöautojen veromuutosten vaikutukset

Kari Alppivuori, Harri Kallberg, Mari Pekki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Henkilöautojen verotus on Suomessa kansainvälisesti verraten korkealla tasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä vaikutuksia, jotka seuraisivat henkilöautoja koskevan autoveron alentamisesta ja mahdollisesti samanaikaisesta polttonesteveron korotuksesta valtion verotulojen menetyksen kompensoimiseksi. Vaikutuksia on tarkasteltu uusien autojen määrän, autokannan, liikennesuoritteen, energiankulutuksen ja verotulojen kohdalta. Tutkimus on tehty kahdessa osassa: haastattelu- ja simulointitutkimuksena. Haastateltiin suurta yleisöä ja autokaupan asiantuntijoita. Tarkoituksena oli määrittää autokaupan kehitystä ja autojen käyttöä selittävien taloudellisten mallien parametrejä. Simulointitutkimuksella laskettiin em. taloudellisia malleja käyttäen ennusteita tilanteista, joissa autoverotusta oletettiin muutetun. Yksi päätulos oli, että muuttamattomat autoveroperusteet johtavat sekä auto- ja polttonesteverojen reaaliarvojen tuntuvaan kasvuun samalla kun myös liikennesuoritteet ja autokanta kasvavat.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Print)951-38-2594-9
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number406
ISSN0358-5077

Keywords

  • taxes
  • automobiles
  • fuel oil
  • energy consumption
  • cars
  • Finland
  • fuels
  • fuel consumption
  • fuel economy
  • prices
  • economy
  • gasoline
  • traffic

Cite this