@book{ec928497a22a45de8eea6e0a1d96347e,
title = "Henkil{\"o}autoliikenteen energiankulutusennuste",
abstract = "Esitet{\"a}{\"a}n ennusteita henkil{\"o}autojen energiankulutuksen kehityksest{\"a} tarkastelemalla autokantaa, liikennesuoritetta ja energiankulutusta vaihtoehtoisissa skenaarioissa. Autokannan keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isen k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n kasvusta seuraa, ett{\"a} autokannan kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} kasvaa, vaikka uusien autojen m{\"a}{\"a}r{\"a} pysyisi ennallaan. Autokohtaista liikennesuoritetta ennustettaessa on suoritteen oletettu alenevan autom{\"a}{\"a}r{\"a}n kasvaessa ja toisaalta sopeutuvan kuhunkin skenaarioon niin, ett{\"a} kasvuskenaarioissa my{\"o}s auton vuotuinen liikennesuorite kasvaa ja kriisiskenaariossa liikennesuorite v{\"a}henee samalla kun autokantakin k{\"a}{\"a}ntyy laskuun. Henkil{\"o}autojen polttonesteenkulutus mitattuna litroina matkaa kohti on alenemassa. Vaikka samalla ennakoitaisiinkin autojen koon kasvavan turvallisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi, voidaan edelleen odottaa autojen keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isen polttonesteenkulutuksen laskevan. T{\"a}ss{\"a} on oletettu tilastoihin ja teknisiin esimerkkeihin perustuen autojen polttonesteenkulutuksen alenevan ensin 2 % vuodessa vuoteen 1990 asti ja sen j{\"a}lkeen 1 prosentin vuodessa. Liikennesuoritteen ja autojen energiankulutuksen ennusteiden mukaan taloudellisen kehityksen ollessa vaatimaton (sopeutumisen skenaario) ei henkil{\"o}autojen yhteenlaskettu energiankulutus merkitt{\"a}v{\"a}sti kasva ja bensiininkulutus k{\"a}{\"a}ntyy laskuun dieselautojen yleistymisen my{\"o}t{\"a}. Kaikissa tapauksissa henkil{\"o}autojen energiankulutuksen kasvu j{\"a}{\"a} autokannan kasvua ja taloudellista kasvua pienemm{\"a}ksi. Dieselautojen osuuden kehityst{\"a} voidaan ohjata mm. verotuksen avulla. Samalla kun diesel- ja bensiinik{\"a}ytt{\"o}isten autojen polttonesteenkulutaksen erot ovat kapenemassa ovat automarkkinat ilmeisesti muuttumassa entist{\"a} herkimmiksi. Nyt kaivattaisiin selkeit{\"a} tavoitteita dieselsautojen osuuden kehitykselle.",
keywords = "automobiles, fuel consumption, energy saving, forecasting",
author = "Harri Kallberg",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1886-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "236",
address = "Finland",
}