Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste

Harri Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Esitetään ennusteita henkilöautojen energiankulutuksen kehityksestä tarkastelemalla autokantaa, liikennesuoritetta ja energiankulutusta vaihtoehtoisissa skenaarioissa. Autokannan keskimääräisen käyttöiän kasvusta seuraa, että autokannan kokonaismäärä kasvaa, vaikka uusien autojen määrä pysyisi ennallaan. Autokohtaista liikennesuoritetta ennustettaessa on suoritteen oletettu alenevan automäärän kasvaessa ja toisaalta sopeutuvan kuhunkin skenaarioon niin, että kasvuskenaarioissa myös auton vuotuinen liikennesuorite kasvaa ja kriisiskenaariossa liikennesuorite vähenee samalla kun autokantakin kääntyy laskuun. Henkilöautojen polttonesteenkulutus mitattuna litroina matkaa kohti on alenemassa. Vaikka samalla ennakoitaisiinkin autojen koon kasvavan turvallisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi, voidaan edelleen odottaa autojen keskimääräisen polttonesteenkulutuksen laskevan. Tässä on oletettu tilastoihin ja teknisiin esimerkkeihin perustuen autojen polttonesteenkulutuksen alenevan ensin 2 % vuodessa vuoteen 1990 asti ja sen jälkeen 1 prosentin vuodessa. Liikennesuoritteen ja autojen energiankulutuksen ennusteiden mukaan taloudellisen kehityksen ollessa vaatimaton (sopeutumisen skenaario) ei henkilöautojen yhteenlaskettu energiankulutus merkittävästi kasva ja bensiininkulutus kääntyy laskuun dieselautojen yleistymisen myötä. Kaikissa tapauksissa henkilöautojen energiankulutuksen kasvu jää autokannan kasvua ja taloudellista kasvua pienemmäksi. Dieselautojen osuuden kehitystä voidaan ohjata mm. verotuksen avulla. Samalla kun diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen polttonesteenkulutaksen erot ovat kapenemassa ovat automarkkinat ilmeisesti muuttumassa entistä herkimmiksi. Nyt kaivattaisiin selkeitä tavoitteita dieselsautojen osuuden kehitykselle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-1886-1
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number236
ISSN0358-5077

Fingerprint

energy use and consumption

Keywords

  • automobiles
  • fuel consumption
  • energy saving
  • forecasting

Cite this

Kallberg, H. (1983). Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 236
Kallberg, Harri. / Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 236).
@book{ec928497a22a45de8eea6e0a1d96347e,
title = "Henkil{\"o}autoliikenteen energiankulutusennuste",
abstract = "Esitet{\"a}{\"a}n ennusteita henkil{\"o}autojen energiankulutuksen kehityksest{\"a} tarkastelemalla autokantaa, liikennesuoritetta ja energiankulutusta vaihtoehtoisissa skenaarioissa. Autokannan keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isen k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n kasvusta seuraa, ett{\"a} autokannan kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} kasvaa, vaikka uusien autojen m{\"a}{\"a}r{\"a} pysyisi ennallaan. Autokohtaista liikennesuoritetta ennustettaessa on suoritteen oletettu alenevan autom{\"a}{\"a}r{\"a}n kasvaessa ja toisaalta sopeutuvan kuhunkin skenaarioon niin, ett{\"a} kasvuskenaarioissa my{\"o}s auton vuotuinen liikennesuorite kasvaa ja kriisiskenaariossa liikennesuorite v{\"a}henee samalla kun autokantakin k{\"a}{\"a}ntyy laskuun. Henkil{\"o}autojen polttonesteenkulutus mitattuna litroina matkaa kohti on alenemassa. Vaikka samalla ennakoitaisiinkin autojen koon kasvavan turvallisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi, voidaan edelleen odottaa autojen keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isen polttonesteenkulutuksen laskevan. T{\"a}ss{\"a} on oletettu tilastoihin ja teknisiin esimerkkeihin perustuen autojen polttonesteenkulutuksen alenevan ensin 2 {\%} vuodessa vuoteen 1990 asti ja sen j{\"a}lkeen 1 prosentin vuodessa. Liikennesuoritteen ja autojen energiankulutuksen ennusteiden mukaan taloudellisen kehityksen ollessa vaatimaton (sopeutumisen skenaario) ei henkil{\"o}autojen yhteenlaskettu energiankulutus merkitt{\"a}v{\"a}sti kasva ja bensiininkulutus k{\"a}{\"a}ntyy laskuun dieselautojen yleistymisen my{\"o}t{\"a}. Kaikissa tapauksissa henkil{\"o}autojen energiankulutuksen kasvu j{\"a}{\"a} autokannan kasvua ja taloudellista kasvua pienemm{\"a}ksi. Dieselautojen osuuden kehityst{\"a} voidaan ohjata mm. verotuksen avulla. Samalla kun diesel- ja bensiinik{\"a}ytt{\"o}isten autojen polttonesteenkulutaksen erot ovat kapenemassa ovat automarkkinat ilmeisesti muuttumassa entist{\"a} herkimmiksi. Nyt kaivattaisiin selkeit{\"a} tavoitteita dieselsautojen osuuden kehitykselle.",
keywords = "automobiles, fuel consumption, energy saving, forecasting",
author = "Harri Kallberg",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1886-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "236",
address = "Finland",

}

Kallberg, H 1983, Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 236, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste. / Kallberg, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 236).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste

AU - Kallberg, Harri

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Esitetään ennusteita henkilöautojen energiankulutuksen kehityksestä tarkastelemalla autokantaa, liikennesuoritetta ja energiankulutusta vaihtoehtoisissa skenaarioissa. Autokannan keskimääräisen käyttöiän kasvusta seuraa, että autokannan kokonaismäärä kasvaa, vaikka uusien autojen määrä pysyisi ennallaan. Autokohtaista liikennesuoritetta ennustettaessa on suoritteen oletettu alenevan automäärän kasvaessa ja toisaalta sopeutuvan kuhunkin skenaarioon niin, että kasvuskenaarioissa myös auton vuotuinen liikennesuorite kasvaa ja kriisiskenaariossa liikennesuorite vähenee samalla kun autokantakin kääntyy laskuun. Henkilöautojen polttonesteenkulutus mitattuna litroina matkaa kohti on alenemassa. Vaikka samalla ennakoitaisiinkin autojen koon kasvavan turvallisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi, voidaan edelleen odottaa autojen keskimääräisen polttonesteenkulutuksen laskevan. Tässä on oletettu tilastoihin ja teknisiin esimerkkeihin perustuen autojen polttonesteenkulutuksen alenevan ensin 2 % vuodessa vuoteen 1990 asti ja sen jälkeen 1 prosentin vuodessa. Liikennesuoritteen ja autojen energiankulutuksen ennusteiden mukaan taloudellisen kehityksen ollessa vaatimaton (sopeutumisen skenaario) ei henkilöautojen yhteenlaskettu energiankulutus merkittävästi kasva ja bensiininkulutus kääntyy laskuun dieselautojen yleistymisen myötä. Kaikissa tapauksissa henkilöautojen energiankulutuksen kasvu jää autokannan kasvua ja taloudellista kasvua pienemmäksi. Dieselautojen osuuden kehitystä voidaan ohjata mm. verotuksen avulla. Samalla kun diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen polttonesteenkulutaksen erot ovat kapenemassa ovat automarkkinat ilmeisesti muuttumassa entistä herkimmiksi. Nyt kaivattaisiin selkeitä tavoitteita dieselsautojen osuuden kehitykselle.

AB - Esitetään ennusteita henkilöautojen energiankulutuksen kehityksestä tarkastelemalla autokantaa, liikennesuoritetta ja energiankulutusta vaihtoehtoisissa skenaarioissa. Autokannan keskimääräisen käyttöiän kasvusta seuraa, että autokannan kokonaismäärä kasvaa, vaikka uusien autojen määrä pysyisi ennallaan. Autokohtaista liikennesuoritetta ennustettaessa on suoritteen oletettu alenevan automäärän kasvaessa ja toisaalta sopeutuvan kuhunkin skenaarioon niin, että kasvuskenaarioissa myös auton vuotuinen liikennesuorite kasvaa ja kriisiskenaariossa liikennesuorite vähenee samalla kun autokantakin kääntyy laskuun. Henkilöautojen polttonesteenkulutus mitattuna litroina matkaa kohti on alenemassa. Vaikka samalla ennakoitaisiinkin autojen koon kasvavan turvallisuuden ja mukavuuden saavuttamiseksi, voidaan edelleen odottaa autojen keskimääräisen polttonesteenkulutuksen laskevan. Tässä on oletettu tilastoihin ja teknisiin esimerkkeihin perustuen autojen polttonesteenkulutuksen alenevan ensin 2 % vuodessa vuoteen 1990 asti ja sen jälkeen 1 prosentin vuodessa. Liikennesuoritteen ja autojen energiankulutuksen ennusteiden mukaan taloudellisen kehityksen ollessa vaatimaton (sopeutumisen skenaario) ei henkilöautojen yhteenlaskettu energiankulutus merkittävästi kasva ja bensiininkulutus kääntyy laskuun dieselautojen yleistymisen myötä. Kaikissa tapauksissa henkilöautojen energiankulutuksen kasvu jää autokannan kasvua ja taloudellista kasvua pienemmäksi. Dieselautojen osuuden kehitystä voidaan ohjata mm. verotuksen avulla. Samalla kun diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen polttonesteenkulutaksen erot ovat kapenemassa ovat automarkkinat ilmeisesti muuttumassa entistä herkimmiksi. Nyt kaivattaisiin selkeitä tavoitteita dieselsautojen osuuden kehitykselle.

KW - automobiles

KW - fuel consumption

KW - energy saving

KW - forecasting

M3 - Report

SN - 951-38-1886-1

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg H. Henkilöautoliikenteen energiankulutusennuste. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 236).