Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa

Aulis Vakkilainen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvittää ulkoilman lämpötilan vaikutus henkilöautojen bensiininkulutukseen ja lämpenemisnopeuteen sekä toisaalta saada tietoja käytännön olosuhteista kylmälaboratoriossa tehtävien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisellä bensiinikäyttöisellä henkilöautolla lämpötiloissa +5 - -20 oC. Lohkolämmitintä ei pääsääntöisesti käytetty. Autoilla ajettiin sekä kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita että maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). Lämpenemisajat pitenivät ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmalämpötilan kylmetessä. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selviä varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyessä vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkolämmittimen käyttö sekä lyhensi lämpenemisaikoja että alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteessä kulutusero lämmittämättömään moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkillä matkoilla sekä lämmityksen että ulkolämpötilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peittyä muiden tekijöiden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages158
ISBN (Print)951-38-2685-6
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number617
ISSN0358-5085

Keywords

  • automobile engines
  • warming-up
  • fuel consumption

Cite this