Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa

Aulis Vakkilainen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvittää ulkoilman lämpötilan vaikutus henkilöautojen bensiininkulutukseen ja lämpenemisnopeuteen sekä toisaalta saada tietoja käytännön olosuhteista kylmälaboratoriossa tehtävien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisellä bensiinikäyttöisellä henkilöautolla lämpötiloissa +5 - -20 oC. Lohkolämmitintä ei pääsääntöisesti käytetty. Autoilla ajettiin sekä kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita että maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). Lämpenemisajat pitenivät ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmalämpötilan kylmetessä. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selviä varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyessä vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkolämmittimen käyttö sekä lyhensi lämpenemisaikoja että alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteessä kulutusero lämmittämättömään moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkillä matkoilla sekä lämmityksen että ulkolämpötilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peittyä muiden tekijöiden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages158
ISBN (Print)951-38-2685-6
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume617

Fingerprint

energy use and consumption
automobiles
Olla

Keywords

  • automobile engines
  • warming-up
  • fuel consumption

Cite this

Vakkilainen, A. (1986). Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 617
Vakkilainen, Aulis. / Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 158 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 617).
@book{a08f080246ac489a80508e64ef60bf2b,
title = "Henkil{\"o}automoottoreiden l{\"a}mpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa",
abstract = "Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvitt{\"a}{\"a} ulkoilman l{\"a}mp{\"o}tilan vaikutus henkil{\"o}autojen bensiininkulutukseen ja l{\"a}mpenemisnopeuteen sek{\"a} toisaalta saada tietoja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n olosuhteista kylm{\"a}laboratoriossa teht{\"a}vien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisell{\"a} bensiinik{\"a}ytt{\"o}isell{\"a} henkil{\"o}autolla l{\"a}mp{\"o}tiloissa +5 - -20 oC. Lohkol{\"a}mmitint{\"a} ei p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti k{\"a}ytetty. Autoilla ajettiin sek{\"a} kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita ett{\"a} maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). L{\"a}mpenemisajat piteniv{\"a}t ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmal{\"a}mp{\"o}tilan kylmetess{\"a}. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selvi{\"a} varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyess{\"a} vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} sek{\"a} lyhensi l{\"a}mpenemisaikoja ett{\"a} alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteess{\"a} kulutusero l{\"a}mmitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}{\"a}n moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkill{\"a} matkoilla sek{\"a} l{\"a}mmityksen ett{\"a} ulkol{\"a}mp{\"o}tilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peitty{\"a} muiden tekij{\"o}iden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.",
keywords = "automobile engines, warming-up, fuel consumption",
author = "Aulis Vakkilainen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2685-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Vakkilainen, A 1986, Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 617, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa. / Vakkilainen, Aulis.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 158 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 617).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa

AU - Vakkilainen, Aulis

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvittää ulkoilman lämpötilan vaikutus henkilöautojen bensiininkulutukseen ja lämpenemisnopeuteen sekä toisaalta saada tietoja käytännön olosuhteista kylmälaboratoriossa tehtävien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisellä bensiinikäyttöisellä henkilöautolla lämpötiloissa +5 - -20 oC. Lohkolämmitintä ei pääsääntöisesti käytetty. Autoilla ajettiin sekä kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita että maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). Lämpenemisajat pitenivät ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmalämpötilan kylmetessä. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selviä varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyessä vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkolämmittimen käyttö sekä lyhensi lämpenemisaikoja että alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteessä kulutusero lämmittämättömään moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkillä matkoilla sekä lämmityksen että ulkolämpötilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peittyä muiden tekijöiden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.

AB - Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvittää ulkoilman lämpötilan vaikutus henkilöautojen bensiininkulutukseen ja lämpenemisnopeuteen sekä toisaalta saada tietoja käytännön olosuhteista kylmälaboratoriossa tehtävien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisellä bensiinikäyttöisellä henkilöautolla lämpötiloissa +5 - -20 oC. Lohkolämmitintä ei pääsääntöisesti käytetty. Autoilla ajettiin sekä kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita että maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). Lämpenemisajat pitenivät ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmalämpötilan kylmetessä. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selviä varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyessä vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkolämmittimen käyttö sekä lyhensi lämpenemisaikoja että alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteessä kulutusero lämmittämättömään moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkillä matkoilla sekä lämmityksen että ulkolämpötilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peittyä muiden tekijöiden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.

KW - automobile engines

KW - warming-up

KW - fuel consumption

M3 - Report

SN - 951-38-2685-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Vakkilainen A. Henkilöautomoottoreiden lämpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 158 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 617).