@book{a08f080246ac489a80508e64ef60bf2b,
title = "Henkil{\"o}automoottoreiden l{\"a}mpeneminen ja polttoaineenkulutus eri ajotilanteissa",
abstract = "Kokeellisen tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta selvitt{\"a}{\"a} ulkoilman l{\"a}mp{\"o}tilan vaikutus henkil{\"o}autojen bensiininkulutukseen ja l{\"a}mpenemisnopeuteen sek{\"a} toisaalta saada tietoja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n olosuhteista kylm{\"a}laboratoriossa teht{\"a}vien kokeiden suunnittelua ja arviointia varten. Ajokokeita tehtiin kuudella erimerkkisell{\"a} bensiinik{\"a}ytt{\"o}isell{\"a} henkil{\"o}autolla l{\"a}mp{\"o}tiloissa +5 - -20 oC. Lohkol{\"a}mmitint{\"a} ei p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti k{\"a}ytetty. Autoilla ajettiin sek{\"a} kaupunkiajoa simuloivia syklikokeita ett{\"a} maantiekokeita tasaisella ajonopeudella (noin 80 km/h). L{\"a}mpenemisajat piteniv{\"a}t ja polttoaineenkulutus kasvoi useimmissa tapauksissa ulkoilmal{\"a}mp{\"o}tilan kylmetess{\"a}. Polttoaineenkulutuksen erot olivat selvi{\"a} varsinkin ns. kaupunkikokeessa olosuhteiden pysyess{\"a} vakiona. Esimerkiksi lumisade nosti kulutusta huomattavasti. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} sek{\"a} lyhensi l{\"a}mpenemisaikoja ett{\"a} alensi polttoaineenkulutusta. Ajettaessa jatkuvasti 5 - 10 km:n matkoja kaupunkiliikenteess{\"a} kulutusero l{\"a}mmitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}{\"a}n moottoriin verrattuna saattaa olla jopa 2 - 3 l/100 km. Maantieajossa pitkill{\"a} matkoilla sek{\"a} l{\"a}mmityksen ett{\"a} ulkol{\"a}mp{\"o}tilan tuomat erot polttoaineenkulutuksessa saattavat peitty{\"a} muiden tekij{\"o}iden, kuten liikenne- tai keliolosuhteiden, alle.",
keywords = "automobile engines, warming-up, fuel consumption",
author = "Aulis Vakkilainen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2685-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "617",
address = "Finland",
}