Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet

Juha Luoma

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Autonkuljettajien tukijärjestelmät yleistyvät nopeasti, mutta useimpia tukijärjestelmiä ei rekisteröidä mihinkään kansalliseen ajoneuvokantatilastoon. Tämän selvityksen tavoitteena oli kartoittaa ja priorisoida keskeiset kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet asiantuntijakyselyn avulla. Selvitys kohdistui 46:een henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmään. Vastaajiksi valittiin kotimaisten organisaatioiden edustajia, joiden arvioitiin tarvitsevan tai käyttävän ajoneuvokohtaisia tietoja tukijärjestelmistä. Vastaajia pyydettiin valitsemaan järjestelmäluettelosta enintään kymmenen sellaista järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan eniten pitkällä aikavälillä, ja viisi järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan vähiten. Sähköpostikyselyyn vastasi yhteensä 30 liikennealan asiantuntijaa. Päätulokset osoittivat, että vastaajat painottivat tieliikenteen automatisoitumiseen ja turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä. Vähintään puolet vastaajista piti tärkeänä seuraavien järjestelmien rekisteröintiä: hätäjarrutusjärjestelmä taajama- tai maantienopeuksilla, ajonvakautusjärjestelmä, kaistalla pysymisen avustin, automaattinen maantieajo ja 112-eCall-hätäpuhelinjärjestelmä. Vähiten tärkeinä pidettiin digitaalista mittaristoa, vaihtamissuosituksen osoitinta, tuulilasinäyttöä ja pysyvästi asennettua navigaattoria. Tulokset tarjoavat melko selkeän käsityksen siitä, mitä henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmiä koskevia tietoja on jatkossa syytä sisällyttää valtakunnalliseen ajoneuvokantatilastoon suomalaisten liikennealan asiantuntijoiden mielestä. Koska tilastoinnin kehittäminen on kuitenkin aikaa vievää, suositellaan yleisimpien automerkkien esitemateriaalin tallentamista vuosittain, jotta tukijärjestelmien yleistymisestä saataisiin tarvittaessa edes karkea käsitys myös lähivuosina.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages10
ISBN (Electronic)978-952-311-188-2
Publication statusPublished - 25 Jan 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesTrafin tutkimuksia
Number2

Fingerprint

Advanced driver assistance systems
Railroad cars
Digital instruments
Passenger cars
Braking
Gears
Navigation
Automation
Display devices

Cite this

Luoma, J. (2017). Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet. Helsinki. Trafin tutkimuksia, No. 2
Luoma, Juha. / Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet. Helsinki, 2017. 10 p. (Trafin tutkimuksia; No. 2).
@book{dae4855218634c6db4df1f7db3a3d8f7,
title = "Henkil{\"o}auton kuljettajan tukij{\"a}rjestelmien rekister{\"o}intitarpeet",
abstract = "Autonkuljettajien tukij{\"a}rjestelm{\"a}t yleistyv{\"a}t nopeasti, mutta useimpia tukij{\"a}rjestelmi{\"a} ei rekister{\"o}id{\"a} mihink{\"a}{\"a}n kansalliseen ajoneuvokantatilastoon. T{\"a}m{\"a}n selvityksen tavoitteena oli kartoittaa ja priorisoida keskeiset kuljettajan tukij{\"a}rjestelmien rekister{\"o}intitarpeet asiantuntijakyselyn avulla. Selvitys kohdistui 46:een henkil{\"o}auton kuljettajan tukij{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n. Vastaajiksi valittiin kotimaisten organisaatioiden edustajia, joiden arvioitiin tarvitsevan tai k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n ajoneuvokohtaisia tietoja tukij{\"a}rjestelmist{\"a}. Vastaajia pyydettiin valitsemaan j{\"a}rjestelm{\"a}luettelosta enint{\"a}{\"a}n kymmenen sellaista j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}, joita koskevaa tietoa tarvitaan eniten pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}, ja viisi j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}, joita koskevaa tietoa tarvitaan v{\"a}hiten. S{\"a}hk{\"o}postikyselyyn vastasi yhteens{\"a} 30 liikennealan asiantuntijaa. P{\"a}{\"a}tulokset osoittivat, ett{\"a} vastaajat painottivat tieliikenteen automatisoitumiseen ja turvallisuuteen liittyvi{\"a} j{\"a}rjestelmi{\"a}. V{\"a}hint{\"a}{\"a}n puolet vastaajista piti t{\"a}rke{\"a}n{\"a} seuraavien j{\"a}rjestelmien rekister{\"o}inti{\"a}: h{\"a}t{\"a}jarrutusj{\"a}rjestelm{\"a} taajama- tai maantienopeuksilla, ajonvakautusj{\"a}rjestelm{\"a}, kaistalla pysymisen avustin, automaattinen maantieajo ja 112-eCall-h{\"a}t{\"a}puhelinj{\"a}rjestelm{\"a}. V{\"a}hiten t{\"a}rkein{\"a} pidettiin digitaalista mittaristoa, vaihtamissuosituksen osoitinta, tuulilasin{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja pysyv{\"a}sti asennettua navigaattoria. Tulokset tarjoavat melko selke{\"a}n k{\"a}sityksen siit{\"a}, mit{\"a} henkil{\"o}auton kuljettajan tukij{\"a}rjestelmi{\"a} koskevia tietoja on jatkossa syyt{\"a} sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} valtakunnalliseen ajoneuvokantatilastoon suomalaisten liikennealan asiantuntijoiden mielest{\"a}. Koska tilastoinnin kehitt{\"a}minen on kuitenkin aikaa viev{\"a}{\"a}, suositellaan yleisimpien automerkkien esitemateriaalin tallentamista vuosittain, jotta tukij{\"a}rjestelmien yleistymisest{\"a} saataisiin tarvittaessa edes karkea k{\"a}sitys my{\"o}s l{\"a}hivuosina.",
author = "Juha Luoma",
year = "2017",
month = "1",
day = "25",
language = "Finnish",
series = "Trafin tutkimuksia",
number = "2",

}

Luoma, J 2017, Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet. Trafin tutkimuksia, no. 2, Helsinki.

Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet. / Luoma, Juha.

Helsinki, 2017. 10 p. (Trafin tutkimuksia; No. 2).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet

AU - Luoma, Juha

PY - 2017/1/25

Y1 - 2017/1/25

N2 - Autonkuljettajien tukijärjestelmät yleistyvät nopeasti, mutta useimpia tukijärjestelmiä ei rekisteröidä mihinkään kansalliseen ajoneuvokantatilastoon. Tämän selvityksen tavoitteena oli kartoittaa ja priorisoida keskeiset kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet asiantuntijakyselyn avulla. Selvitys kohdistui 46:een henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmään. Vastaajiksi valittiin kotimaisten organisaatioiden edustajia, joiden arvioitiin tarvitsevan tai käyttävän ajoneuvokohtaisia tietoja tukijärjestelmistä. Vastaajia pyydettiin valitsemaan järjestelmäluettelosta enintään kymmenen sellaista järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan eniten pitkällä aikavälillä, ja viisi järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan vähiten. Sähköpostikyselyyn vastasi yhteensä 30 liikennealan asiantuntijaa. Päätulokset osoittivat, että vastaajat painottivat tieliikenteen automatisoitumiseen ja turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä. Vähintään puolet vastaajista piti tärkeänä seuraavien järjestelmien rekisteröintiä: hätäjarrutusjärjestelmä taajama- tai maantienopeuksilla, ajonvakautusjärjestelmä, kaistalla pysymisen avustin, automaattinen maantieajo ja 112-eCall-hätäpuhelinjärjestelmä. Vähiten tärkeinä pidettiin digitaalista mittaristoa, vaihtamissuosituksen osoitinta, tuulilasinäyttöä ja pysyvästi asennettua navigaattoria. Tulokset tarjoavat melko selkeän käsityksen siitä, mitä henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmiä koskevia tietoja on jatkossa syytä sisällyttää valtakunnalliseen ajoneuvokantatilastoon suomalaisten liikennealan asiantuntijoiden mielestä. Koska tilastoinnin kehittäminen on kuitenkin aikaa vievää, suositellaan yleisimpien automerkkien esitemateriaalin tallentamista vuosittain, jotta tukijärjestelmien yleistymisestä saataisiin tarvittaessa edes karkea käsitys myös lähivuosina.

AB - Autonkuljettajien tukijärjestelmät yleistyvät nopeasti, mutta useimpia tukijärjestelmiä ei rekisteröidä mihinkään kansalliseen ajoneuvokantatilastoon. Tämän selvityksen tavoitteena oli kartoittaa ja priorisoida keskeiset kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet asiantuntijakyselyn avulla. Selvitys kohdistui 46:een henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmään. Vastaajiksi valittiin kotimaisten organisaatioiden edustajia, joiden arvioitiin tarvitsevan tai käyttävän ajoneuvokohtaisia tietoja tukijärjestelmistä. Vastaajia pyydettiin valitsemaan järjestelmäluettelosta enintään kymmenen sellaista järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan eniten pitkällä aikavälillä, ja viisi järjestelmää, joita koskevaa tietoa tarvitaan vähiten. Sähköpostikyselyyn vastasi yhteensä 30 liikennealan asiantuntijaa. Päätulokset osoittivat, että vastaajat painottivat tieliikenteen automatisoitumiseen ja turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä. Vähintään puolet vastaajista piti tärkeänä seuraavien järjestelmien rekisteröintiä: hätäjarrutusjärjestelmä taajama- tai maantienopeuksilla, ajonvakautusjärjestelmä, kaistalla pysymisen avustin, automaattinen maantieajo ja 112-eCall-hätäpuhelinjärjestelmä. Vähiten tärkeinä pidettiin digitaalista mittaristoa, vaihtamissuosituksen osoitinta, tuulilasinäyttöä ja pysyvästi asennettua navigaattoria. Tulokset tarjoavat melko selkeän käsityksen siitä, mitä henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmiä koskevia tietoja on jatkossa syytä sisällyttää valtakunnalliseen ajoneuvokantatilastoon suomalaisten liikennealan asiantuntijoiden mielestä. Koska tilastoinnin kehittäminen on kuitenkin aikaa vievää, suositellaan yleisimpien automerkkien esitemateriaalin tallentamista vuosittain, jotta tukijärjestelmien yleistymisestä saataisiin tarvittaessa edes karkea käsitys myös lähivuosina.

M3 - Report

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet

CY - Helsinki

ER -

Luoma J. Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet. Helsinki, 2017. 10 p. (Trafin tutkimuksia; No. 2).