Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa

Matti Kytö, Nils-Olof Nylund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Iskutilavuudeltaan 2000 cm3:n nelisylinterisellä henkilöauton moottorilla tehtiin käynnistystilannetta jäljitteleviä kokeita -30 - +20 °C:n lämpötiloissa. Käynnistysmoottorin sijasta moottoria pyöritettiin hydraulimoottorilla tietyn ohjelman mukaisesti Koemoottori oli kylmähuoneessa, jonka lämpötila on säädettävissä tarkasti alueella 60 - +20 °C. Öljynpaineen nousuun kulunut aika mitattiin nokka-akselin laakerilta, joka on voitelukanaviston kaukaisin piste. Näin pyrittiin selvittämään voitelun käynnistymiserot eri lämpötiloissa ja erityyppisiä voiteluaineita käytettäessä. Kokeissa käytettiin kolmea moottoriöljyä viskositeettiluokan 10W/40 mineraaliöljyä, saman viskositeettiluokan osasynteettistä öljyä sekä viskositeettiluokan 10W/30 synteettistä öljyä. Pyöritysmomentin mittauksella tutkittiin eri voiteluaineiden ja myös moottorin eri osien (kohteiden) vaikutusta pyöritysvastukseen. Öljynpaineen nousuaika moninkertaistui lämpötilan laskiessa +20 °C:sta -30 °C:seen. Kylmimmässä lämpötilassa voiteluaineiden väliset erot olivat selviä. Pyöritysmomentti kasvoi käynnistystä vastaavalla kierrosnopeudella lähes lineaarisesti lämpötila-alueella +20 - -20 °C, ja lämpötilan laskiessa edelleen momentin kasvu jyrkkeni. +20 °C:ssa suurin osa pyöritysmomentista oli puristustyötä, kun taas -20 °C:ssa puristustyön osuus oli vain noin kolmannes koko momentista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages30
    ISBN (Print)951-38-2984-7
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number748
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • automobile engines
    • starting
    • lubrication
    • mineral oils
    • synthetic oils
    • temperature tests
    • pressure

    Cite this

    Kytö, M., & Nylund, N-O. (1987). Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 748
    Kytö, Matti ; Nylund, Nils-Olof. / Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 30 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 748).
    @book{793b39b34a6a4985adb2fc5a446bd41b,
    title = "Henkil{\"o}auton moottorin voitelu k{\"a}ynnistyst{\"a} j{\"a}ljittelev{\"a}ss{\"a} kokeessa",
    abstract = "Iskutilavuudeltaan 2000 cm3:n nelisylinterisell{\"a} henkil{\"o}auton moottorilla tehtiin k{\"a}ynnistystilannetta j{\"a}ljittelevi{\"a} kokeita -30 - +20 °C:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa. K{\"a}ynnistysmoottorin sijasta moottoria py{\"o}ritettiin hydraulimoottorilla tietyn ohjelman mukaisesti Koemoottori oli kylm{\"a}huoneessa, jonka l{\"a}mp{\"o}tila on s{\"a}{\"a}dett{\"a}viss{\"a} tarkasti alueella 60 - +20 °C. {\"O}ljynpaineen nousuun kulunut aika mitattiin nokka-akselin laakerilta, joka on voitelukanaviston kaukaisin piste. N{\"a}in pyrittiin selvitt{\"a}m{\"a}{\"a}n voitelun k{\"a}ynnistymiserot eri l{\"a}mp{\"o}tiloissa ja erityyppisi{\"a} voiteluaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. Kokeissa k{\"a}ytettiin kolmea moottori{\"o}ljy{\"a} viskositeettiluokan 10W/40 mineraali{\"o}ljy{\"a}, saman viskositeettiluokan osasynteettist{\"a} {\"o}ljy{\"a} sek{\"a} viskositeettiluokan 10W/30 synteettist{\"a} {\"o}ljy{\"a}. Py{\"o}ritysmomentin mittauksella tutkittiin eri voiteluaineiden ja my{\"o}s moottorin eri osien (kohteiden) vaikutusta py{\"o}ritysvastukseen. {\"O}ljynpaineen nousuaika moninkertaistui l{\"a}mp{\"o}tilan laskiessa +20 °C:sta -30 °C:seen. Kylmimm{\"a}ss{\"a} l{\"a}mp{\"o}tilassa voiteluaineiden v{\"a}liset erot olivat selvi{\"a}. Py{\"o}ritysmomentti kasvoi k{\"a}ynnistyst{\"a} vastaavalla kierrosnopeudella l{\"a}hes lineaarisesti l{\"a}mp{\"o}tila-alueella +20 - -20 °C, ja l{\"a}mp{\"o}tilan laskiessa edelleen momentin kasvu jyrkkeni. +20 °C:ssa suurin osa py{\"o}ritysmomentista oli puristusty{\"o}t{\"a}, kun taas -20 °C:ssa puristusty{\"o}n osuus oli vain noin kolmannes koko momentista.",
    keywords = "automobile engines, starting, lubrication, mineral oils, synthetic oils, temperature tests, pressure",
    author = "Matti Kyt{\"o} and Nils-Olof Nylund",
    year = "1987",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2984-7",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "748",
    address = "Finland",

    }

    Kytö, M & Nylund, N-O 1987, Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 748, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa. / Kytö, Matti; Nylund, Nils-Olof.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 30 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 748).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa

    AU - Kytö, Matti

    AU - Nylund, Nils-Olof

    PY - 1987

    Y1 - 1987

    N2 - Iskutilavuudeltaan 2000 cm3:n nelisylinterisellä henkilöauton moottorilla tehtiin käynnistystilannetta jäljitteleviä kokeita -30 - +20 °C:n lämpötiloissa. Käynnistysmoottorin sijasta moottoria pyöritettiin hydraulimoottorilla tietyn ohjelman mukaisesti Koemoottori oli kylmähuoneessa, jonka lämpötila on säädettävissä tarkasti alueella 60 - +20 °C. Öljynpaineen nousuun kulunut aika mitattiin nokka-akselin laakerilta, joka on voitelukanaviston kaukaisin piste. Näin pyrittiin selvittämään voitelun käynnistymiserot eri lämpötiloissa ja erityyppisiä voiteluaineita käytettäessä. Kokeissa käytettiin kolmea moottoriöljyä viskositeettiluokan 10W/40 mineraaliöljyä, saman viskositeettiluokan osasynteettistä öljyä sekä viskositeettiluokan 10W/30 synteettistä öljyä. Pyöritysmomentin mittauksella tutkittiin eri voiteluaineiden ja myös moottorin eri osien (kohteiden) vaikutusta pyöritysvastukseen. Öljynpaineen nousuaika moninkertaistui lämpötilan laskiessa +20 °C:sta -30 °C:seen. Kylmimmässä lämpötilassa voiteluaineiden väliset erot olivat selviä. Pyöritysmomentti kasvoi käynnistystä vastaavalla kierrosnopeudella lähes lineaarisesti lämpötila-alueella +20 - -20 °C, ja lämpötilan laskiessa edelleen momentin kasvu jyrkkeni. +20 °C:ssa suurin osa pyöritysmomentista oli puristustyötä, kun taas -20 °C:ssa puristustyön osuus oli vain noin kolmannes koko momentista.

    AB - Iskutilavuudeltaan 2000 cm3:n nelisylinterisellä henkilöauton moottorilla tehtiin käynnistystilannetta jäljitteleviä kokeita -30 - +20 °C:n lämpötiloissa. Käynnistysmoottorin sijasta moottoria pyöritettiin hydraulimoottorilla tietyn ohjelman mukaisesti Koemoottori oli kylmähuoneessa, jonka lämpötila on säädettävissä tarkasti alueella 60 - +20 °C. Öljynpaineen nousuun kulunut aika mitattiin nokka-akselin laakerilta, joka on voitelukanaviston kaukaisin piste. Näin pyrittiin selvittämään voitelun käynnistymiserot eri lämpötiloissa ja erityyppisiä voiteluaineita käytettäessä. Kokeissa käytettiin kolmea moottoriöljyä viskositeettiluokan 10W/40 mineraaliöljyä, saman viskositeettiluokan osasynteettistä öljyä sekä viskositeettiluokan 10W/30 synteettistä öljyä. Pyöritysmomentin mittauksella tutkittiin eri voiteluaineiden ja myös moottorin eri osien (kohteiden) vaikutusta pyöritysvastukseen. Öljynpaineen nousuaika moninkertaistui lämpötilan laskiessa +20 °C:sta -30 °C:seen. Kylmimmässä lämpötilassa voiteluaineiden väliset erot olivat selviä. Pyöritysmomentti kasvoi käynnistystä vastaavalla kierrosnopeudella lähes lineaarisesti lämpötila-alueella +20 - -20 °C, ja lämpötilan laskiessa edelleen momentin kasvu jyrkkeni. +20 °C:ssa suurin osa pyöritysmomentista oli puristustyötä, kun taas -20 °C:ssa puristustyön osuus oli vain noin kolmannes koko momentista.

    KW - automobile engines

    KW - starting

    KW - lubrication

    KW - mineral oils

    KW - synthetic oils

    KW - temperature tests

    KW - pressure

    M3 - Report

    SN - 951-38-2984-7

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Kytö M, Nylund N-O. Henkilöauton moottorin voitelu käynnistystä jäljittelevässä kokeessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 30 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 748).