TY - BOOK
T1 - Henkilökohtainen navigointi
T2 - NAVI-ohjelma vuosille 2000-2002
A2 - Rainio, Antti
N1 - Project code: T9SU00143
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Elokuussa 1999 käynnistynyt Henkilökohtainen navigointi
-ohjelman valmisteluprojekti ehdottaa kolmivuotisen
kansallisen NAVI-ohjelman käynnistämistä. Valmisteluun on
osallistunut VTT Tietotekniikan johdolla lähes sata
asiantuntijaa yrityksistä, hallinnosta ja
tutkimuslaitoksista sekä yliopistoista ja
korkeakouluista. Liikenneministeriö on valmistautunut
käynnistämään ehdotetun ohjelman yhteistyössä monien
yritysten ja hallinnon osapuolten kanssa. Keskeinen osa
ohjelmaa on verkostoitumista edistävä, avoin
tiedonvaihtofoorumi, NAVI-verkosto.
Ehdotuksen mukaan ohjelma on kolmivuotinen (2000-2002)
yhteistyö- ja kehittämisohjelma. Ohjelmaan kuuluu
tavoitteita tukevia tutkimus-, tuote- ja
palvelukehityshankkeita, lainsäädännön tarkistamistyötä,
tiedottamista, täydennyskoulutusta ja käyttäjävalmennusta
sekä seurantaa, ohjelmakoordinaatiota ja strategiatyötä.
Ohjelman rahoituksen suuruusluokka on 100 Mmk , josta
julkisen sektorin osuus on tavoitteellisesti noin puolet.
NAVI-verkoston jäsenet maksavat 10 000-20 000 markan
vuosimaksua ja johtoryhmän työskentelyyn osallistuvat
osapuolet rahoittavat ohjelman tukiprojekteja vuosittain
100 000-200 000 markalla. Ohjelman kautta uskotaan
syntyvän uusien palveluiden ohella runsaasti uutta
liiketoimintaa sekä tuotteita, joilla on myös
kansainvälisiä markkinoita.
Ohjelman yleistavoitteena on kuluttajien kysynnän ja
teknologian mahdollisuuksien puitteissa kehittää ja
kokeilla infrastruktuuria, laitteita, ohjelmistoja ja
palveluita. Palvelut tukevat ihmisten työ- ja vapaa-ajan
liikkumiseen liittyvää paikantamista sekä tarpeellista
reitin ja liikkumismuodon valintaa ja opastusta valittuun
kohteeseen pääsemiseksi tai opastusta halutun palvelun
tai tuotteen löytämiseksi. Opastus toteutetaan mobiilin
multimedian avulla ja se palvelee tavoitteellisesti sekä
ulko- että sisätiloissa. Palveluiden tulisi
mahdollisuuksien mukaan olla käytettävissä
matkaviestimien ohella Internetin ja digitaalisen
television avulla.
Ohjelmakokonaisuus rakentuu vertikaalisista
sovellusalueista, geneerisistä teknologia-aiheista ja
horisontaalisista tukiprojekteista sekä
täydennyskoulutuksesta, käyttäjävalmennuksesta ja
ohjelmakoordinaatiosta.
Ohjelman seitsemän vertikaalista sovellusaluetta ovat: 1)
liikkuva työ, 2) asiointi, kauppa ja jakelu, 3) harrastus
ja liikunta, 4) matkailu ja kulttuuripalvelut, 5)
julkinen liikenne, 6) hyvinvointi ja esteetön liikkuminen
sekä 7) turvallisuus.
Ohjelman tavoitteita ja projekteja tukee kolme
horisontaalista projektia, joiden aiheet ovat: 1)
säädöspuitteet, 2) käytettävyys ja eettinen arviointi
sekä 3) palveluarkkitehtuuri ja metatieto.
Ohjelman eri sovellusalueita palvelevat geneerisen
teknologian neljä osa-aluetta ovat: 1) kartta- ja
reittipalvelut, 2) sisätilapaikannus ja -opastus, 3)
paikannuspalvelut ja 4) paikantavat päätelaitteet.
Henkilökohtainen navigointi on yksi Sitran johdolla
laaditun kansallisen tietoyhteiskuntastrategian
ehdottamista seitsemästä kärkihankkeesta, joka on
ehdotetun NAVI-ohjelman kautta saamassa konkreettisen
sisällön ja jatkon.
Ohjelmaehdotuksen taustaksi on tuotettu myös laajempi
Henkilökohtainen navigointi -raportti, jonka pohjana ovat
valmisteluprojektin sisäiset työraportit.
AB - Elokuussa 1999 käynnistynyt Henkilökohtainen navigointi
-ohjelman valmisteluprojekti ehdottaa kolmivuotisen
kansallisen NAVI-ohjelman käynnistämistä. Valmisteluun on
osallistunut VTT Tietotekniikan johdolla lähes sata
asiantuntijaa yrityksistä, hallinnosta ja
tutkimuslaitoksista sekä yliopistoista ja
korkeakouluista. Liikenneministeriö on valmistautunut
käynnistämään ehdotetun ohjelman yhteistyössä monien
yritysten ja hallinnon osapuolten kanssa. Keskeinen osa
ohjelmaa on verkostoitumista edistävä, avoin
tiedonvaihtofoorumi, NAVI-verkosto.
Ehdotuksen mukaan ohjelma on kolmivuotinen (2000-2002)
yhteistyö- ja kehittämisohjelma. Ohjelmaan kuuluu
tavoitteita tukevia tutkimus-, tuote- ja
palvelukehityshankkeita, lainsäädännön tarkistamistyötä,
tiedottamista, täydennyskoulutusta ja käyttäjävalmennusta
sekä seurantaa, ohjelmakoordinaatiota ja strategiatyötä.
Ohjelman rahoituksen suuruusluokka on 100 Mmk , josta
julkisen sektorin osuus on tavoitteellisesti noin puolet.
NAVI-verkoston jäsenet maksavat 10 000-20 000 markan
vuosimaksua ja johtoryhmän työskentelyyn osallistuvat
osapuolet rahoittavat ohjelman tukiprojekteja vuosittain
100 000-200 000 markalla. Ohjelman kautta uskotaan
syntyvän uusien palveluiden ohella runsaasti uutta
liiketoimintaa sekä tuotteita, joilla on myös
kansainvälisiä markkinoita.
Ohjelman yleistavoitteena on kuluttajien kysynnän ja
teknologian mahdollisuuksien puitteissa kehittää ja
kokeilla infrastruktuuria, laitteita, ohjelmistoja ja
palveluita. Palvelut tukevat ihmisten työ- ja vapaa-ajan
liikkumiseen liittyvää paikantamista sekä tarpeellista
reitin ja liikkumismuodon valintaa ja opastusta valittuun
kohteeseen pääsemiseksi tai opastusta halutun palvelun
tai tuotteen löytämiseksi. Opastus toteutetaan mobiilin
multimedian avulla ja se palvelee tavoitteellisesti sekä
ulko- että sisätiloissa. Palveluiden tulisi
mahdollisuuksien mukaan olla käytettävissä
matkaviestimien ohella Internetin ja digitaalisen
television avulla.
Ohjelmakokonaisuus rakentuu vertikaalisista
sovellusalueista, geneerisistä teknologia-aiheista ja
horisontaalisista tukiprojekteista sekä
täydennyskoulutuksesta, käyttäjävalmennuksesta ja
ohjelmakoordinaatiosta.
Ohjelman seitsemän vertikaalista sovellusaluetta ovat: 1)
liikkuva työ, 2) asiointi, kauppa ja jakelu, 3) harrastus
ja liikunta, 4) matkailu ja kulttuuripalvelut, 5)
julkinen liikenne, 6) hyvinvointi ja esteetön liikkuminen
sekä 7) turvallisuus.
Ohjelman tavoitteita ja projekteja tukee kolme
horisontaalista projektia, joiden aiheet ovat: 1)
säädöspuitteet, 2) käytettävyys ja eettinen arviointi
sekä 3) palveluarkkitehtuuri ja metatieto.
Ohjelman eri sovellusalueita palvelevat geneerisen
teknologian neljä osa-aluetta ovat: 1) kartta- ja
reittipalvelut, 2) sisätilapaikannus ja -opastus, 3)
paikannuspalvelut ja 4) paikantavat päätelaitteet.
Henkilökohtainen navigointi on yksi Sitran johdolla
laaditun kansallisen tietoyhteiskuntastrategian
ehdottamista seitsemästä kärkihankkeesta, joka on
ehdotetun NAVI-ohjelman kautta saamassa konkreettisen
sisällön ja jatkon.
Ohjelmaehdotuksen taustaksi on tuotettu myös laajempi
Henkilökohtainen navigointi -raportti, jonka pohjana ovat
valmisteluprojektin sisäiset työraportit.
KW - mobile multimedia
KW - personal navigation
KW - location-based service
KW - mobile location service
KW - position dependent service
M3 - Report
SN - 951-38-5652-6
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Henkilökohtainen navigointi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -