Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

Tehtävä B: Poistumisturvallisuus

Henry Weckman

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä julkaisussa kuvataan aluksi poistumista ja poistumisen mitoittamista yleisellä tasolla sekä ihmisten käyttäytymistä poistumisen aikana. Sen jälkeen esitetään poistumisen laskentamenetelmiä, minkä jälkeen esitellään kirjallisuudesta löytyneitä maanalaisia tiloja varten laadittuja laskentamalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Suurin osa tästä tiedosta koskee liikennetunneleita, jotka on rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Maanalaisiin tiloihin liittyy joita-kin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia erityispiirteitä ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Ikkunoiden puuttuminen johtaa myös siihen, että kiintopisteitä on vaikea muodostaa, mikä usein hankaloittaa suunnistamista maanalaisissa tiloissa. Monet ihmiset kokevat myös ahtaan paikan kammoa maanalaisissa tiloissa, mikä tulipalotilanteissa voi edelleen korostua. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tämän julkaisun jälkimmäisessä osassa esitetään neljää eri tyyppiä edustavasta maan-alaisesta rakennuskohteesta tehtyjen poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Poistumisaikalaskelmat tehtiin käyttäen sekä poistumisen simulointiohjelmaa että käsilaskentamenetelmää. Saadut tulokset vaikuttavat kvalitatiivisesti arvioituna oikean suuntaisilta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages111
ISBN (Electronic)951-38-6758-7
ISBN (Print)951-38-6757-9
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2319
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Mink
Safety

Keywords

  • fire safety
  • evacuation
  • human behaviour
  • calculation methods
  • simulation tools
  • under-ground spaces
  • subterranean space

Cite this

Weckman, H. (2005). Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä: Tehtävä B: Poistumisturvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2319
Weckman, Henry. / Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä : Tehtävä B: Poistumisturvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 111 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2319).
@book{9f9e552c75b4473f92c42bcdcef22ed5,
title = "Henkil{\"o}turvallisuuden kehitt{\"a}minen maanalaisissa tiloissa paloriskej{\"a} pienent{\"a}m{\"a}ll{\"a}: Teht{\"a}v{\"a} B: Poistumisturvallisuus",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa kuvataan aluksi poistumista ja poistumisen mitoittamista yleisell{\"a} tasolla sek{\"a} ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} poistumisen aikana. Sen j{\"a}lkeen esitet{\"a}{\"a}n poistumisen laskentamenetelmi{\"a}, mink{\"a} j{\"a}lkeen esitell{\"a}{\"a}n kirjallisuudesta l{\"o}ytyneit{\"a} maanalaisia tiloja varten laadittuja laskentamalleja. Ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a} maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellist{\"a} tutkimustietoa. Suurin osa t{\"a}st{\"a} tiedosta koskee liikennetunneleita, jotka on rajattu t{\"a}m{\"a}n tutkimuksen ulkopuolelle. Maanalaisiin tiloihin liittyy joita-kin erityispiirteit{\"a}, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. T{\"a}llaisia erityispiirteit{\"a} ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskin{\"a}isi{\"a} yhteyksi{\"a}, mik{\"a} voi vaikeuttaa lyhimm{\"a}n turvaan johtavan kulkureitin l{\"o}yt{\"a}mist{\"a}. Ikkunoiden puuttuminen johtaa my{\"o}s siihen, ett{\"a} kiintopisteit{\"a} on vaikea muodostaa, mik{\"a} usein hankaloittaa suunnistamista maanalaisissa tiloissa. Monet ihmiset kokevat my{\"o}s ahtaan paikan kammoa maanalaisissa tiloissa, mik{\"a} tulipalotilanteissa voi edelleen korostua. Savukaasujen nouseminen yl{\"o}sp{\"a}in porrashuoneisiin voi my{\"o}s vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riitt{\"a}v{\"a}sti huomiota. T{\"a}m{\"a}n julkaisun j{\"a}lkimm{\"a}isess{\"a} osassa esitet{\"a}{\"a}n nelj{\"a}{\"a} eri tyyppi{\"a} edustavasta maan-alaisesta rakennuskohteesta tehtyjen poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pys{\"a}k{\"o}intihallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, urheiluhallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, metroasema ja yhteisk{\"a}ytt{\"o}tunneli. Poistumisaikalaskelmat tehtiin k{\"a}ytt{\"a}en sek{\"a} poistumisen simulointiohjelmaa ett{\"a} k{\"a}silaskentamenetelm{\"a}{\"a}. Saadut tulokset vaikuttavat kvalitatiivisesti arvioituna oikean suuntaisilta.",
keywords = "fire safety, evacuation, human behaviour, calculation methods, simulation tools, under-ground spaces, subterranean space",
author = "Henry Weckman",
note = "Project code: R4SU00443",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6757-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2319",
address = "Finland",

}

Weckman, H 2005, Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä: Tehtävä B: Poistumisturvallisuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2319, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä : Tehtävä B: Poistumisturvallisuus. / Weckman, Henry.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 111 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2319).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

T2 - Tehtävä B: Poistumisturvallisuus

AU - Weckman, Henry

N1 - Project code: R4SU00443

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Tässä julkaisussa kuvataan aluksi poistumista ja poistumisen mitoittamista yleisellä tasolla sekä ihmisten käyttäytymistä poistumisen aikana. Sen jälkeen esitetään poistumisen laskentamenetelmiä, minkä jälkeen esitellään kirjallisuudesta löytyneitä maanalaisia tiloja varten laadittuja laskentamalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Suurin osa tästä tiedosta koskee liikennetunneleita, jotka on rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Maanalaisiin tiloihin liittyy joita-kin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia erityispiirteitä ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Ikkunoiden puuttuminen johtaa myös siihen, että kiintopisteitä on vaikea muodostaa, mikä usein hankaloittaa suunnistamista maanalaisissa tiloissa. Monet ihmiset kokevat myös ahtaan paikan kammoa maanalaisissa tiloissa, mikä tulipalotilanteissa voi edelleen korostua. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tämän julkaisun jälkimmäisessä osassa esitetään neljää eri tyyppiä edustavasta maan-alaisesta rakennuskohteesta tehtyjen poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Poistumisaikalaskelmat tehtiin käyttäen sekä poistumisen simulointiohjelmaa että käsilaskentamenetelmää. Saadut tulokset vaikuttavat kvalitatiivisesti arvioituna oikean suuntaisilta.

AB - Tässä julkaisussa kuvataan aluksi poistumista ja poistumisen mitoittamista yleisellä tasolla sekä ihmisten käyttäytymistä poistumisen aikana. Sen jälkeen esitetään poistumisen laskentamenetelmiä, minkä jälkeen esitellään kirjallisuudesta löytyneitä maanalaisia tiloja varten laadittuja laskentamalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Suurin osa tästä tiedosta koskee liikennetunneleita, jotka on rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Maanalaisiin tiloihin liittyy joita-kin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia erityispiirteitä ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Ikkunoiden puuttuminen johtaa myös siihen, että kiintopisteitä on vaikea muodostaa, mikä usein hankaloittaa suunnistamista maanalaisissa tiloissa. Monet ihmiset kokevat myös ahtaan paikan kammoa maanalaisissa tiloissa, mikä tulipalotilanteissa voi edelleen korostua. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tämän julkaisun jälkimmäisessä osassa esitetään neljää eri tyyppiä edustavasta maan-alaisesta rakennuskohteesta tehtyjen poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Poistumisaikalaskelmat tehtiin käyttäen sekä poistumisen simulointiohjelmaa että käsilaskentamenetelmää. Saadut tulokset vaikuttavat kvalitatiivisesti arvioituna oikean suuntaisilta.

KW - fire safety

KW - evacuation

KW - human behaviour

KW - calculation methods

KW - simulation tools

KW - under-ground spaces

KW - subterranean space

M3 - Report

SN - 951-38-6757-9

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Weckman H. Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä: Tehtävä B: Poistumisturvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 111 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2319).