@book{d9c6698dd59f49bf80ea25ae6ccc7040,
title = "Henkil{\"o}turvallisuuden kehitt{\"a}minen maanalaisissa tiloissa paloriskej{\"a} pienent{\"a}m{\"a}ll{\"a}",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikennev{\"a}ylien tunneleita ei k{\"a}sitell{\"a} lyhyit{\"a} viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitell{\"a}{\"a}n seuraaviin osa-alueisiin liittyvi{\"a} menetelmi{\"a} ja ty{\"o}kaluja: syttymien est{\"a}minen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sek{\"a} sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteit{\"a}, esitet{\"a}{\"a}n tilastotietoja my{\"o}s muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekij{\"o}it{\"a}, yleistet{\"a}{\"a}n yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyvi{\"a} keskeisi{\"a} asioita sek{\"a} esitet{\"a}{\"a}n lopuksi jatkotoimenpiteit{\"a}. Nelj{\"a}st{\"a} eri tyyppi{\"a} edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitet{\"a}{\"a}n tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pys{\"a}k{\"o}intihallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, urheiluhallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, metroasema ja yhteisk{\"a}ytt{\"o}tunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleens{\"a} tehd{\"a} virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyv{\"a}t ottamaan huomioon virtauksen liikem{\"a}{\"a}r{\"a}n vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sek{\"a} geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla t{\"a}yttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vy{\"o}hykemalleja. Ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a} maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellist{\"a} tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteit{\"a}, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. T{\"a}llaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskin{\"a}isi{\"a} yhteyksi{\"a}, mik{\"a} voi vaikeuttaa lyhimm{\"a}n turvaan johtavan kulkureitin l{\"o}yt{\"a}mist{\"a}. Savukaasujen nouseminen yl{\"o}sp{\"a}in porrashuoneisiin voi my{\"o}s vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riitt{\"a}v{\"a}sti huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkil{\"o}turvallisuuden parantamiselle ennaltaehk{\"a}isyn keinoin pyritt{\"a}ess{\"a} v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n tulipaloriskej{\"a}, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa ty{\"o}skenteleville sek{\"a} tilap{\"a}isesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.",
keywords = "fire safety, safety assessments, Requirements, underground spaces, parking facilities, underground stations, service tunnels, Evacuation, resque safety, fire simulation",
author = "Simo Hostikka and Esko Mikkola and Tuomo Rinne and Kati Tillander and Henry Weckman",
note = "Project code: R4SU00443 ",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6755-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2318",
}