@book{63d6c0ff7a554bcc8ae1775a2a6da671,
title = "Hidastet{\"o}yssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "Keskeisen{\"a} tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} v{\"a}h{\"a}liikenteisen soratien tasoristeykseen asennettavien hidastet{\"o}yssyjen vaikutusta tieliikenteen nopeuksiin. Muut tavoitteet koskivat t{\"o}yssyjen kest{\"a}vyytt{\"a} soratiell{\"a}, tienk{\"a}ytt{\"a}jien ja kunnossapit{\"a}jien mielipiteit{\"a} t{\"o}yssyist{\"a} sek{\"a} arviota siit{\"a}, mik{\"a} on t{\"o}yssyjen sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a}. Tutkimusta varten kahteen soratien tasoristeykseen asennettiin syksyll{\"a} 2008 60 mm korkeat kumiset hidastet{\"o}yssyt 23 ja 30 metrin p{\"a}{\"a}h{\"a}n tasoristeyksest{\"a}. T{\"o}yssyjen vaikutusta tasoristeykseen saapuvien ajoneuvojen nopeuksiin tutkittiin elo-lokakuussa 2008 ennen-j{\"a}lkeen-mittauksilla. T{\"o}yssyt pienensiv{\"a}t tasoristeykseen tulevien ajoneuvojen nopeuksia niin, ett{\"a} 10 metrin et{\"a}isyydell{\"a} l{\"a}himm{\"a}st{\"a} kiskosta keskinopeudet olivat noin 15 km/h eli 8-12 km/h alempia kuin ennen t{\"o}yssyjen asentamista. Kuljettajille j{\"a}i t{\"a}ll{\"o}in enemm{\"a}n aikaa junien havaitsemiseen. T{\"o}yssyjen arvioitiin parantaneen turvallisuutta my{\"o}s sill{\"a} perusteella, ett{\"a} nopeudet 10 metri{\"a} ennen tasoristeyst{\"a} hidastuivat niin, ett{\"a} kuljettajien mahdollisuudet tarvittaessa pys{\"a}hty{\"a} ennen tasoristeyst{\"a} paranivat selv{\"a}sti. T{\"o}yssyt vaikuttavat edell{\"a} esitetyll{\"a} tavalla kuitenkin vain ollessaan siin{\"a} kunnossa kuin ne olivat kohta asentamisen j{\"a}lkeen. Talvella lumi ja j{\"a}{\"a} loiventavat t{\"o}yssyj{\"a}, ja kes{\"a}ll{\"a}kin t{\"o}yssyjen viereen kertyy maa-ainesta. Haastatellun kunnossapit{\"a}j{\"a}n mielest{\"a} t{\"o}yssyt eiv{\"a}t kuitenkaan aiheuta ylitsep{\"a}{\"a}sem{\"a}tt{\"o}mi{\"a} ongelmia. Tasoristeyksen l{\"a}hell{\"a} asuvat ja sit{\"a} usein k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ilmoittivat, ett{\"a} t{\"o}yssyt vaikuttavat ajoon kes{\"a}aikana mutta talvella niit{\"a} ei juuri huomaa. Hidastet{\"o}yssyjen sopivaa et{\"a}isyytt{\"a} ei saatu m{\"a}{\"a}ritetty{\"a}. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin viitteit{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} hidastet{\"o}yssyn sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a} riippuu tasoristeyksen olosuhteista, tasoristeyst{\"a} k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n liikenteen koostumuksesta sek{\"a} t{\"o}yssyn muodosta. Jos tasoristeyksen kautta kulkee my{\"o}s pitki{\"a} ajoneuvoyhdistelmi{\"a}, t{\"o}yssyjen sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a} on noin 30 metri{\"a}. Se voi silti olla lyhyempikin, jos tasoristeyksest{\"a} ei saa ajaa pitkill{\"a} ajoneuvoyhdistelmill{\"a}. Parhaimmillaan t{\"o}yssyt pienent{\"a}v{\"a}t tasoristeyst{\"a} l{\"a}hestyvien ajoneuvojen nopeutta ja parantavat siten edellytyksi{\"a} tasoristeyksen turvalliseen ylitykseen. Ennen t{\"o}yssyjen laajamittaista k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa olisi kuitenkin selvitett{\"a}v{\"a}, millaisiin tasoristeyksiin ne parhaiten soveltuvat ja miten ne tulee mitoittaa.",
keywords = "level crossing, gravel road, speed, safety, speed bump",
author = "Antti Seise and Mikko Poutanen and Veli-Pekka Kallberg",
note = "Project code: 27986 ",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7556-5 ",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2520",
address = "Finland",
}