Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä

Antti Seise, Mikko Poutanen, Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Keskeisenä tavoitteena oli selvittää vähäliikenteisen soratien tasoristeykseen asennettavien hidastetöyssyjen vaikutusta tieliikenteen nopeuksiin. Muut tavoitteet koskivat töyssyjen kestävyyttä soratiellä, tienkäyttäjien ja kunnossapitäjien mielipiteitä töyssyistä sekä arviota siitä, mikä on töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä. Tutkimusta varten kahteen soratien tasoristeykseen asennettiin syksyllä 2008 60 mm korkeat kumiset hidastetöyssyt 23 ja 30 metrin päähän tasoristeyksestä. Töyssyjen vaikutusta tasoristeykseen saapuvien ajoneuvojen nopeuksiin tutkittiin elo-lokakuussa 2008 ennen-jälkeen-mittauksilla. Töyssyt pienensivät tasoristeykseen tulevien ajoneuvojen nopeuksia niin, että 10 metrin etäisyydellä lähimmästä kiskosta keskinopeudet olivat noin 15 km/h eli 8-12 km/h alempia kuin ennen töyssyjen asentamista. Kuljettajille jäi tällöin enemmän aikaa junien havaitsemiseen. Töyssyjen arvioitiin parantaneen turvallisuutta myös sillä perusteella, että nopeudet 10 metriä ennen tasoristeystä hidastuivat niin, että kuljettajien mahdollisuudet tarvittaessa pysähtyä ennen tasoristeystä paranivat selvästi. Töyssyt vaikuttavat edellä esitetyllä tavalla kuitenkin vain ollessaan siinä kunnossa kuin ne olivat kohta asentamisen jälkeen. Talvella lumi ja jää loiventavat töyssyjä, ja kesälläkin töyssyjen viereen kertyy maa-ainesta. Haastatellun kunnossapitäjän mielestä töyssyt eivät kuitenkaan aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tasoristeyksen lähellä asuvat ja sitä usein käyttävät ilmoittivat, että töyssyt vaikuttavat ajoon kesäaikana mutta talvella niitä ei juuri huomaa. Hidastetöyssyjen sopivaa etäisyyttä ei saatu määritettyä. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin viitteitä siitä, että hidastetöyssyn sopiva etäisyys tasoristeyksestä riippuu tasoristeyksen olosuhteista, tasoristeystä käyttävän liikenteen koostumuksesta sekä töyssyn muodosta. Jos tasoristeyksen kautta kulkee myös pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä on noin 30 metriä. Se voi silti olla lyhyempikin, jos tasoristeyksestä ei saa ajaa pitkillä ajoneuvoyhdistelmillä. Parhaimmillaan töyssyt pienentävät tasoristeystä lähestyvien ajoneuvojen nopeutta ja parantavat siten edellytyksiä tasoristeyksen turvalliseen ylitykseen. Ennen töyssyjen laajamittaista käyttöönottoa olisi kuitenkin selvitettävä, millaisiin tasoristeyksiin ne parhaiten soveltuvat ja miten ne tulee mitoittaa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages99
ISBN (Electronic)978-951-38-7557-2
ISBN (Print)978-951-38-7556-5
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2520
ISSN1235-0605

Keywords

  • level crossing
  • gravel road
  • speed
  • safety
  • speed bump

Cite this

Seise, A., Poutanen, M., & Kallberg, V-P. (2009). Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2520
Seise, Antti ; Poutanen, Mikko ; Kallberg, Veli-Pekka. / Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 99 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2520).
@book{63d6c0ff7a554bcc8ae1775a2a6da671,
title = "Hidastet{\"o}yssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "Keskeisen{\"a} tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} v{\"a}h{\"a}liikenteisen soratien tasoristeykseen asennettavien hidastet{\"o}yssyjen vaikutusta tieliikenteen nopeuksiin. Muut tavoitteet koskivat t{\"o}yssyjen kest{\"a}vyytt{\"a} soratiell{\"a}, tienk{\"a}ytt{\"a}jien ja kunnossapit{\"a}jien mielipiteit{\"a} t{\"o}yssyist{\"a} sek{\"a} arviota siit{\"a}, mik{\"a} on t{\"o}yssyjen sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a}. Tutkimusta varten kahteen soratien tasoristeykseen asennettiin syksyll{\"a} 2008 60 mm korkeat kumiset hidastet{\"o}yssyt 23 ja 30 metrin p{\"a}{\"a}h{\"a}n tasoristeyksest{\"a}. T{\"o}yssyjen vaikutusta tasoristeykseen saapuvien ajoneuvojen nopeuksiin tutkittiin elo-lokakuussa 2008 ennen-j{\"a}lkeen-mittauksilla. T{\"o}yssyt pienensiv{\"a}t tasoristeykseen tulevien ajoneuvojen nopeuksia niin, ett{\"a} 10 metrin et{\"a}isyydell{\"a} l{\"a}himm{\"a}st{\"a} kiskosta keskinopeudet olivat noin 15 km/h eli 8-12 km/h alempia kuin ennen t{\"o}yssyjen asentamista. Kuljettajille j{\"a}i t{\"a}ll{\"o}in enemm{\"a}n aikaa junien havaitsemiseen. T{\"o}yssyjen arvioitiin parantaneen turvallisuutta my{\"o}s sill{\"a} perusteella, ett{\"a} nopeudet 10 metri{\"a} ennen tasoristeyst{\"a} hidastuivat niin, ett{\"a} kuljettajien mahdollisuudet tarvittaessa pys{\"a}hty{\"a} ennen tasoristeyst{\"a} paranivat selv{\"a}sti. T{\"o}yssyt vaikuttavat edell{\"a} esitetyll{\"a} tavalla kuitenkin vain ollessaan siin{\"a} kunnossa kuin ne olivat kohta asentamisen j{\"a}lkeen. Talvella lumi ja j{\"a}{\"a} loiventavat t{\"o}yssyj{\"a}, ja kes{\"a}ll{\"a}kin t{\"o}yssyjen viereen kertyy maa-ainesta. Haastatellun kunnossapit{\"a}j{\"a}n mielest{\"a} t{\"o}yssyt eiv{\"a}t kuitenkaan aiheuta ylitsep{\"a}{\"a}sem{\"a}tt{\"o}mi{\"a} ongelmia. Tasoristeyksen l{\"a}hell{\"a} asuvat ja sit{\"a} usein k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ilmoittivat, ett{\"a} t{\"o}yssyt vaikuttavat ajoon kes{\"a}aikana mutta talvella niit{\"a} ei juuri huomaa. Hidastet{\"o}yssyjen sopivaa et{\"a}isyytt{\"a} ei saatu m{\"a}{\"a}ritetty{\"a}. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin viitteit{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} hidastet{\"o}yssyn sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a} riippuu tasoristeyksen olosuhteista, tasoristeyst{\"a} k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n liikenteen koostumuksesta sek{\"a} t{\"o}yssyn muodosta. Jos tasoristeyksen kautta kulkee my{\"o}s pitki{\"a} ajoneuvoyhdistelmi{\"a}, t{\"o}yssyjen sopiva et{\"a}isyys tasoristeyksest{\"a} on noin 30 metri{\"a}. Se voi silti olla lyhyempikin, jos tasoristeyksest{\"a} ei saa ajaa pitkill{\"a} ajoneuvoyhdistelmill{\"a}. Parhaimmillaan t{\"o}yssyt pienent{\"a}v{\"a}t tasoristeyst{\"a} l{\"a}hestyvien ajoneuvojen nopeutta ja parantavat siten edellytyksi{\"a} tasoristeyksen turvalliseen ylitykseen. Ennen t{\"o}yssyjen laajamittaista k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa olisi kuitenkin selvitett{\"a}v{\"a}, millaisiin tasoristeyksiin ne parhaiten soveltuvat ja miten ne tulee mitoittaa.",
keywords = "level crossing, gravel road, speed, safety, speed bump",
author = "Antti Seise and Mikko Poutanen and Veli-Pekka Kallberg",
note = "Project code: 27986",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7556-5",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2520",
address = "Finland",

}

Seise, A, Poutanen, M & Kallberg, V-P 2009, Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2520, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä. / Seise, Antti; Poutanen, Mikko; Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 99 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2520).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä

AU - Seise, Antti

AU - Poutanen, Mikko

AU - Kallberg, Veli-Pekka

N1 - Project code: 27986

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Keskeisenä tavoitteena oli selvittää vähäliikenteisen soratien tasoristeykseen asennettavien hidastetöyssyjen vaikutusta tieliikenteen nopeuksiin. Muut tavoitteet koskivat töyssyjen kestävyyttä soratiellä, tienkäyttäjien ja kunnossapitäjien mielipiteitä töyssyistä sekä arviota siitä, mikä on töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä. Tutkimusta varten kahteen soratien tasoristeykseen asennettiin syksyllä 2008 60 mm korkeat kumiset hidastetöyssyt 23 ja 30 metrin päähän tasoristeyksestä. Töyssyjen vaikutusta tasoristeykseen saapuvien ajoneuvojen nopeuksiin tutkittiin elo-lokakuussa 2008 ennen-jälkeen-mittauksilla. Töyssyt pienensivät tasoristeykseen tulevien ajoneuvojen nopeuksia niin, että 10 metrin etäisyydellä lähimmästä kiskosta keskinopeudet olivat noin 15 km/h eli 8-12 km/h alempia kuin ennen töyssyjen asentamista. Kuljettajille jäi tällöin enemmän aikaa junien havaitsemiseen. Töyssyjen arvioitiin parantaneen turvallisuutta myös sillä perusteella, että nopeudet 10 metriä ennen tasoristeystä hidastuivat niin, että kuljettajien mahdollisuudet tarvittaessa pysähtyä ennen tasoristeystä paranivat selvästi. Töyssyt vaikuttavat edellä esitetyllä tavalla kuitenkin vain ollessaan siinä kunnossa kuin ne olivat kohta asentamisen jälkeen. Talvella lumi ja jää loiventavat töyssyjä, ja kesälläkin töyssyjen viereen kertyy maa-ainesta. Haastatellun kunnossapitäjän mielestä töyssyt eivät kuitenkaan aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tasoristeyksen lähellä asuvat ja sitä usein käyttävät ilmoittivat, että töyssyt vaikuttavat ajoon kesäaikana mutta talvella niitä ei juuri huomaa. Hidastetöyssyjen sopivaa etäisyyttä ei saatu määritettyä. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin viitteitä siitä, että hidastetöyssyn sopiva etäisyys tasoristeyksestä riippuu tasoristeyksen olosuhteista, tasoristeystä käyttävän liikenteen koostumuksesta sekä töyssyn muodosta. Jos tasoristeyksen kautta kulkee myös pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä on noin 30 metriä. Se voi silti olla lyhyempikin, jos tasoristeyksestä ei saa ajaa pitkillä ajoneuvoyhdistelmillä. Parhaimmillaan töyssyt pienentävät tasoristeystä lähestyvien ajoneuvojen nopeutta ja parantavat siten edellytyksiä tasoristeyksen turvalliseen ylitykseen. Ennen töyssyjen laajamittaista käyttöönottoa olisi kuitenkin selvitettävä, millaisiin tasoristeyksiin ne parhaiten soveltuvat ja miten ne tulee mitoittaa.

AB - Keskeisenä tavoitteena oli selvittää vähäliikenteisen soratien tasoristeykseen asennettavien hidastetöyssyjen vaikutusta tieliikenteen nopeuksiin. Muut tavoitteet koskivat töyssyjen kestävyyttä soratiellä, tienkäyttäjien ja kunnossapitäjien mielipiteitä töyssyistä sekä arviota siitä, mikä on töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä. Tutkimusta varten kahteen soratien tasoristeykseen asennettiin syksyllä 2008 60 mm korkeat kumiset hidastetöyssyt 23 ja 30 metrin päähän tasoristeyksestä. Töyssyjen vaikutusta tasoristeykseen saapuvien ajoneuvojen nopeuksiin tutkittiin elo-lokakuussa 2008 ennen-jälkeen-mittauksilla. Töyssyt pienensivät tasoristeykseen tulevien ajoneuvojen nopeuksia niin, että 10 metrin etäisyydellä lähimmästä kiskosta keskinopeudet olivat noin 15 km/h eli 8-12 km/h alempia kuin ennen töyssyjen asentamista. Kuljettajille jäi tällöin enemmän aikaa junien havaitsemiseen. Töyssyjen arvioitiin parantaneen turvallisuutta myös sillä perusteella, että nopeudet 10 metriä ennen tasoristeystä hidastuivat niin, että kuljettajien mahdollisuudet tarvittaessa pysähtyä ennen tasoristeystä paranivat selvästi. Töyssyt vaikuttavat edellä esitetyllä tavalla kuitenkin vain ollessaan siinä kunnossa kuin ne olivat kohta asentamisen jälkeen. Talvella lumi ja jää loiventavat töyssyjä, ja kesälläkin töyssyjen viereen kertyy maa-ainesta. Haastatellun kunnossapitäjän mielestä töyssyt eivät kuitenkaan aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tasoristeyksen lähellä asuvat ja sitä usein käyttävät ilmoittivat, että töyssyt vaikuttavat ajoon kesäaikana mutta talvella niitä ei juuri huomaa. Hidastetöyssyjen sopivaa etäisyyttä ei saatu määritettyä. Tutkimuksessa saatiin kuitenkin viitteitä siitä, että hidastetöyssyn sopiva etäisyys tasoristeyksestä riippuu tasoristeyksen olosuhteista, tasoristeystä käyttävän liikenteen koostumuksesta sekä töyssyn muodosta. Jos tasoristeyksen kautta kulkee myös pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, töyssyjen sopiva etäisyys tasoristeyksestä on noin 30 metriä. Se voi silti olla lyhyempikin, jos tasoristeyksestä ei saa ajaa pitkillä ajoneuvoyhdistelmillä. Parhaimmillaan töyssyt pienentävät tasoristeystä lähestyvien ajoneuvojen nopeutta ja parantavat siten edellytyksiä tasoristeyksen turvalliseen ylitykseen. Ennen töyssyjen laajamittaista käyttöönottoa olisi kuitenkin selvitettävä, millaisiin tasoristeyksiin ne parhaiten soveltuvat ja miten ne tulee mitoittaa.

KW - level crossing

KW - gravel road

KW - speed

KW - safety

KW - speed bump

M3 - Report

SN - 978-951-38-7556-5

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Seise A, Poutanen M, Kallberg V-P. Hidastetöyssyjen vaikutus ajonopeuksiin sorateiden vartioimattomissa tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 99 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2520).