TY - BOOK
T1 - Hiilen käyttö polttoaineena. Osa 1. Esiselvitys
AU - Mutanen, Keijo
AU - Kallio, Markku
AU - Miettinen, Markku
AU - Okkonen, Jaakko
AU - Vesterinen, Raili
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Esitetään maailman hiilivarat, hiilen kulutus ja kauppa,
Suomen hiilentuonti ja -käyttö, hiilen ominaisuudet,
selvitetään hiilen tuotanto-, käsittely- ja
käyttötekniikoita ja ympäristövaikutuksia sekä luodaan
katsaus maamme kannalta tärkeimpiin hiileen liittyviin
tutkimus- ja kehitystarpeisiin. Hiilen kemiallista
jalostusta ei tässä yhteydessä käsitellä. Esitettävä
tieto on tarkoitettu hiilen tuojille, nykyisille ja
uusille käyttäjille sekä tutkijoille ja päättäjille
heidän tarvitessaan yleistietoa hiilestä. Maailman
hiilivarat ovat moninkertaiset muihin fossiilisiin
polttoaineisiin verrattuna. Hiili tyydyttää tällä
hetkellä noin 25 % maailman energiantarpeesta käytön
ollessa noin 3 000 milj. t/a. On ennustettu, että hiilen
käyttö kaksin- tai kolminkertaistuu vuoteen 2000
mennessä. Samassa ajassa maailman hiilikauppa 10 -
15-kertaistuu, koska nykyisin alle 10 % koko tuotannosta
myydään kansainvälisessä kaupassa. Suomen nykyisen
hiilenkäytön, 3 - 4 milj. t/a, on oletettu kasvavan
vuoteen 1990 mennessä 6 - 7 milj. tonniin. Käyttö
lisääntynee merkittävimmin kaukolämmityksessä sekä
erillisessä sähköntuotannossa. Kaukotuontitarpeen
lisääntymisen aiheuttamiin satamajärjestelyihin on
ryhdytty. Hiililaatujen fysikaaliset ja kemialliset
ominaisuudet vaihtelevat paljon. Hiilikauppaa varten on
luotu useita luokitusehdotuksia, joista mikään ei ole
saavuttanut yleistä hyväksyntää. Euroopassa sovelletaan
yleisesti ECE-luokitusta (Euroopan taloudellinen
neuvosto) ja USA:ssa ASTM:n standardia (American Society
for Testing and Materials). Hiilen louhinnassa ja
kuljetuksissa käytetään pitkälle kehitettyä tekniikkaa.
Kuljetus kaivoksesta kuluttajalle edustaa suurta
kustannuserää, noin 1/2 - 2/3 lopullisesta hinnasta.
Uusia kuljetussovellutuksia ollaan kehittämässä. Myös
suomalaisten tulee pysyä kuljetustekniikan kehityksessä
mukana. Hiilen poltto voimalaitoksissa on pölypolttoa.
Aluelämpölaitoksissa ja pienissä voimalaitoskattiloissa
on tavallisin hiilen polttotapa arinapoltto.
Leijukerrospolttoa pyritään soveltamaan hiilelle NCx- ja
SOx-päästöjen kontrolloimiseksi sekä heikommille
hiililaaduille. Hiilen keskitettyä jauhatusta ja jauhetun
pölyn jakelua ja polttoa, hiilen polttoa nestemäisenä
sekoitettuna veteen tai nestemäiseen polttoaineeseen sekä
MHD-tekniikkaa kehitetään myös. Kivihiilen polton
merkittävimmät ympäristöhaitat ovat rikki- ja
tuhkapäästöt. Nykyisellä savukaasujen
puhdistustekniikalla rikinpoistossa voidaan päästä yli 90
%:n ja kiintoaineiden poistossa noin 99 %:n
erotustehokkuuteen. Rikinpoisto voimalaitoksilla maksaa 7
- 18 mk/MWh (sähkö) riippuen tekniikasta ja
rahoitusjärjestelyistä. Hiilen lisääntyvään käyttöön
liittyy maamme kannalta merkittävää tutkimus- ja
kehitystarvetta. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota
hiilen ja kotimaisten polttoaineiden
yhteiskäyttötekniikan kehittämiseen sekä hiilen
polttokäytön ympäristövaikutuksiin. Myös ominaisuuksia ja
käsittelytekniikkaa tulee kehittää Suomen olosuhteisiin
sopiviksi.
AB - Esitetään maailman hiilivarat, hiilen kulutus ja kauppa,
Suomen hiilentuonti ja -käyttö, hiilen ominaisuudet,
selvitetään hiilen tuotanto-, käsittely- ja
käyttötekniikoita ja ympäristövaikutuksia sekä luodaan
katsaus maamme kannalta tärkeimpiin hiileen liittyviin
tutkimus- ja kehitystarpeisiin. Hiilen kemiallista
jalostusta ei tässä yhteydessä käsitellä. Esitettävä
tieto on tarkoitettu hiilen tuojille, nykyisille ja
uusille käyttäjille sekä tutkijoille ja päättäjille
heidän tarvitessaan yleistietoa hiilestä. Maailman
hiilivarat ovat moninkertaiset muihin fossiilisiin
polttoaineisiin verrattuna. Hiili tyydyttää tällä
hetkellä noin 25 % maailman energiantarpeesta käytön
ollessa noin 3 000 milj. t/a. On ennustettu, että hiilen
käyttö kaksin- tai kolminkertaistuu vuoteen 2000
mennessä. Samassa ajassa maailman hiilikauppa 10 -
15-kertaistuu, koska nykyisin alle 10 % koko tuotannosta
myydään kansainvälisessä kaupassa. Suomen nykyisen
hiilenkäytön, 3 - 4 milj. t/a, on oletettu kasvavan
vuoteen 1990 mennessä 6 - 7 milj. tonniin. Käyttö
lisääntynee merkittävimmin kaukolämmityksessä sekä
erillisessä sähköntuotannossa. Kaukotuontitarpeen
lisääntymisen aiheuttamiin satamajärjestelyihin on
ryhdytty. Hiililaatujen fysikaaliset ja kemialliset
ominaisuudet vaihtelevat paljon. Hiilikauppaa varten on
luotu useita luokitusehdotuksia, joista mikään ei ole
saavuttanut yleistä hyväksyntää. Euroopassa sovelletaan
yleisesti ECE-luokitusta (Euroopan taloudellinen
neuvosto) ja USA:ssa ASTM:n standardia (American Society
for Testing and Materials). Hiilen louhinnassa ja
kuljetuksissa käytetään pitkälle kehitettyä tekniikkaa.
Kuljetus kaivoksesta kuluttajalle edustaa suurta
kustannuserää, noin 1/2 - 2/3 lopullisesta hinnasta.
Uusia kuljetussovellutuksia ollaan kehittämässä. Myös
suomalaisten tulee pysyä kuljetustekniikan kehityksessä
mukana. Hiilen poltto voimalaitoksissa on pölypolttoa.
Aluelämpölaitoksissa ja pienissä voimalaitoskattiloissa
on tavallisin hiilen polttotapa arinapoltto.
Leijukerrospolttoa pyritään soveltamaan hiilelle NCx- ja
SOx-päästöjen kontrolloimiseksi sekä heikommille
hiililaaduille. Hiilen keskitettyä jauhatusta ja jauhetun
pölyn jakelua ja polttoa, hiilen polttoa nestemäisenä
sekoitettuna veteen tai nestemäiseen polttoaineeseen sekä
MHD-tekniikkaa kehitetään myös. Kivihiilen polton
merkittävimmät ympäristöhaitat ovat rikki- ja
tuhkapäästöt. Nykyisellä savukaasujen
puhdistustekniikalla rikinpoistossa voidaan päästä yli 90
%:n ja kiintoaineiden poistossa noin 99 %:n
erotustehokkuuteen. Rikinpoisto voimalaitoksilla maksaa 7
- 18 mk/MWh (sähkö) riippuen tekniikasta ja
rahoitusjärjestelyistä. Hiilen lisääntyvään käyttöön
liittyy maamme kannalta merkittävää tutkimus- ja
kehitystarvetta. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota
hiilen ja kotimaisten polttoaineiden
yhteiskäyttötekniikan kehittämiseen sekä hiilen
polttokäytön ympäristövaikutuksiin. Myös ominaisuuksia ja
käsittelytekniikkaa tulee kehittää Suomen olosuhteisiin
sopiviksi.
KW - coal
KW - resources
KW - production
KW - consumption
KW - review
M3 - Report
SN - 951-38-1905-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Hiilen käyttö polttoaineena. Osa 1. Esiselvitys
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -