Hiljaiset veneet

Yhteenveto ja johtopäätökset

Hannu Nykänen, Antti Lankila, Jarkko Keinänen, Simo-Pekka Simonaho

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Hiljaiset veneet -tutkimusprojektissa kehitettiin Suomessa valmistettavien veneiden ohjaamoiden suunnittelua veneiden ohjaamoon syntyvän melun tason alentamiseksi ja ohjaamon ääniympäristön laadun parantamiseksi. Veistämöiden referenssiveneiksi valitsemien venetyyppien matkustustilojen melutasot, äänenlaatu ja puheen ymmärrettävyys analysoitiin eri ajotilanteissa. Ohjaamomelun herätekokonaisuuksista (moottori, perävetolaitteen vaihteet ja potkurit) tehtiin yksityiskohtainen analyysi ja niitä verrattiin aaltoiskujen merkitykseen. Yhden venetyypin matkustamotiloista laadittiin akustinen malli, jonka avulla laskettiin ohjaamon ominaistaajuudet sekä äänenvaimennusmateriaalien ja pintojen värähtelyn vaikutuksia ohjaamomeluun. Lähtötilanteessa ohjaamomelun tasot vaihtelivat meluisimpien veneiden luokkaa 85 dB(A) olleista tasoista hiljaisimpien veneiden yli 10 dB alempaan. Meluisimmissa veneissä häiritsevyysindeksi oli kaksinkertainen hiljaisimpiin verrattuna ja keskustelu normaalilla puheen voimakkuudella käytännössä mahdotonta, hiljaisimmissa veneissä puheen ymmärrettävyys oli jo lähtötilanteessa tyydyttävällä tasolla. Nopeasti toteutettavia meluntorjuntatoimenpiteitä tehtiin kahdelle eri venetyypille. Toteutettujen meluntorjuntatoimenpiteiden tuloksena veneiden melutasoa saatiin pudotettua parhaimmillaan runsaat 5 dB koteloimalla moottori akustiseen koteloon. Myös yksittäisen venetyypin ohjaamoäänen häiritsevyyttä onnistuttiin parhaimmillaan vähentämään kolmanneksella ja puheen ymmärrettävyyttä paranamaan heikohkosta välttäväksi.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages85
ISBN (Electronic)978-951-38-7534-3
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2516
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • boat
  • engine
  • stern drive
  • noise
  • noise control
  • noise level
  • sound environment
  • cabin noise
  • sound quality
  • noise source
  • source ranking
  • vibration
  • vibration control
  • acoustic modelling

Cite this

Nykänen, H., Lankila, A., Keinänen, J., & Simonaho, S-P. (2009). Hiljaiset veneet: Yhteenveto ja johtopäätökset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2516
Nykänen, Hannu ; Lankila, Antti ; Keinänen, Jarkko ; Simonaho, Simo-Pekka. / Hiljaiset veneet : Yhteenveto ja johtopäätökset. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 85 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2516).
@book{d7d4d60393aa49b6b43ee72f20e6c14d,
title = "Hiljaiset veneet: Yhteenveto ja johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset",
abstract = "Hiljaiset veneet -tutkimusprojektissa kehitettiin Suomessa valmistettavien veneiden ohjaamoiden suunnittelua veneiden ohjaamoon syntyv{\"a}n melun tason alentamiseksi ja ohjaamon {\"a}{\"a}niymp{\"a}rist{\"o}n laadun parantamiseksi. Veist{\"a}m{\"o}iden referenssiveneiksi valitsemien venetyyppien matkustustilojen melutasot, {\"a}{\"a}nenlaatu ja puheen ymm{\"a}rrett{\"a}vyys analysoitiin eri ajotilanteissa. Ohjaamomelun her{\"a}tekokonaisuuksista (moottori, per{\"a}vetolaitteen vaihteet ja potkurit) tehtiin yksityiskohtainen analyysi ja niit{\"a} verrattiin aaltoiskujen merkitykseen. Yhden venetyypin matkustamotiloista laadittiin akustinen malli, jonka avulla laskettiin ohjaamon ominaistaajuudet sek{\"a} {\"a}{\"a}nenvaimennusmateriaalien ja pintojen v{\"a}r{\"a}htelyn vaikutuksia ohjaamomeluun. L{\"a}ht{\"o}tilanteessa ohjaamomelun tasot vaihtelivat meluisimpien veneiden luokkaa 85 dB(A) olleista tasoista hiljaisimpien veneiden yli 10 dB alempaan. Meluisimmissa veneiss{\"a} h{\"a}iritsevyysindeksi oli kaksinkertainen hiljaisimpiin verrattuna ja keskustelu normaalilla puheen voimakkuudella k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} mahdotonta, hiljaisimmissa veneiss{\"a} puheen ymm{\"a}rrett{\"a}vyys oli jo l{\"a}ht{\"o}tilanteessa tyydytt{\"a}v{\"a}ll{\"a} tasolla. Nopeasti toteutettavia meluntorjuntatoimenpiteit{\"a} tehtiin kahdelle eri venetyypille. Toteutettujen meluntorjuntatoimenpiteiden tuloksena veneiden melutasoa saatiin pudotettua parhaimmillaan runsaat 5 dB koteloimalla moottori akustiseen koteloon. My{\"o}s yksitt{\"a}isen venetyypin ohjaamo{\"a}{\"a}nen h{\"a}iritsevyytt{\"a} onnistuttiin parhaimmillaan v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n kolmanneksella ja puheen ymm{\"a}rrett{\"a}vyytt{\"a} paranamaan heikohkosta v{\"a}ltt{\"a}v{\"a}ksi.",
keywords = "boat, engine, stern drive, noise, noise control, noise level, sound environment, cabin noise, sound quality, noise source, source ranking, vibration, vibration control, acoustic modelling",
author = "Hannu Nyk{\"a}nen and Antti Lankila and Jarkko Kein{\"a}nen and Simo-Pekka Simonaho",
note = "Project code: 31133",
year = "2009",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2516",
address = "Finland",

}

Nykänen, H, Lankila, A, Keinänen, J & Simonaho, S-P 2009, Hiljaiset veneet: Yhteenveto ja johtopäätökset. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2516, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Hiljaiset veneet : Yhteenveto ja johtopäätökset. / Nykänen, Hannu; Lankila, Antti; Keinänen, Jarkko; Simonaho, Simo-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 85 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2516).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Hiljaiset veneet

T2 - Yhteenveto ja johtopäätökset

AU - Nykänen, Hannu

AU - Lankila, Antti

AU - Keinänen, Jarkko

AU - Simonaho, Simo-Pekka

N1 - Project code: 31133

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Hiljaiset veneet -tutkimusprojektissa kehitettiin Suomessa valmistettavien veneiden ohjaamoiden suunnittelua veneiden ohjaamoon syntyvän melun tason alentamiseksi ja ohjaamon ääniympäristön laadun parantamiseksi. Veistämöiden referenssiveneiksi valitsemien venetyyppien matkustustilojen melutasot, äänenlaatu ja puheen ymmärrettävyys analysoitiin eri ajotilanteissa. Ohjaamomelun herätekokonaisuuksista (moottori, perävetolaitteen vaihteet ja potkurit) tehtiin yksityiskohtainen analyysi ja niitä verrattiin aaltoiskujen merkitykseen. Yhden venetyypin matkustamotiloista laadittiin akustinen malli, jonka avulla laskettiin ohjaamon ominaistaajuudet sekä äänenvaimennusmateriaalien ja pintojen värähtelyn vaikutuksia ohjaamomeluun. Lähtötilanteessa ohjaamomelun tasot vaihtelivat meluisimpien veneiden luokkaa 85 dB(A) olleista tasoista hiljaisimpien veneiden yli 10 dB alempaan. Meluisimmissa veneissä häiritsevyysindeksi oli kaksinkertainen hiljaisimpiin verrattuna ja keskustelu normaalilla puheen voimakkuudella käytännössä mahdotonta, hiljaisimmissa veneissä puheen ymmärrettävyys oli jo lähtötilanteessa tyydyttävällä tasolla. Nopeasti toteutettavia meluntorjuntatoimenpiteitä tehtiin kahdelle eri venetyypille. Toteutettujen meluntorjuntatoimenpiteiden tuloksena veneiden melutasoa saatiin pudotettua parhaimmillaan runsaat 5 dB koteloimalla moottori akustiseen koteloon. Myös yksittäisen venetyypin ohjaamoäänen häiritsevyyttä onnistuttiin parhaimmillaan vähentämään kolmanneksella ja puheen ymmärrettävyyttä paranamaan heikohkosta välttäväksi.

AB - Hiljaiset veneet -tutkimusprojektissa kehitettiin Suomessa valmistettavien veneiden ohjaamoiden suunnittelua veneiden ohjaamoon syntyvän melun tason alentamiseksi ja ohjaamon ääniympäristön laadun parantamiseksi. Veistämöiden referenssiveneiksi valitsemien venetyyppien matkustustilojen melutasot, äänenlaatu ja puheen ymmärrettävyys analysoitiin eri ajotilanteissa. Ohjaamomelun herätekokonaisuuksista (moottori, perävetolaitteen vaihteet ja potkurit) tehtiin yksityiskohtainen analyysi ja niitä verrattiin aaltoiskujen merkitykseen. Yhden venetyypin matkustamotiloista laadittiin akustinen malli, jonka avulla laskettiin ohjaamon ominaistaajuudet sekä äänenvaimennusmateriaalien ja pintojen värähtelyn vaikutuksia ohjaamomeluun. Lähtötilanteessa ohjaamomelun tasot vaihtelivat meluisimpien veneiden luokkaa 85 dB(A) olleista tasoista hiljaisimpien veneiden yli 10 dB alempaan. Meluisimmissa veneissä häiritsevyysindeksi oli kaksinkertainen hiljaisimpiin verrattuna ja keskustelu normaalilla puheen voimakkuudella käytännössä mahdotonta, hiljaisimmissa veneissä puheen ymmärrettävyys oli jo lähtötilanteessa tyydyttävällä tasolla. Nopeasti toteutettavia meluntorjuntatoimenpiteitä tehtiin kahdelle eri venetyypille. Toteutettujen meluntorjuntatoimenpiteiden tuloksena veneiden melutasoa saatiin pudotettua parhaimmillaan runsaat 5 dB koteloimalla moottori akustiseen koteloon. Myös yksittäisen venetyypin ohjaamoäänen häiritsevyyttä onnistuttiin parhaimmillaan vähentämään kolmanneksella ja puheen ymmärrettävyyttä paranamaan heikohkosta välttäväksi.

KW - boat

KW - engine

KW - stern drive

KW - noise

KW - noise control

KW - noise level

KW - sound environment

KW - cabin noise

KW - sound quality

KW - noise source

KW - source ranking

KW - vibration

KW - vibration control

KW - acoustic modelling

M3 - Report

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Hiljaiset veneet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nykänen H, Lankila A, Keinänen J, Simonaho S-P. Hiljaiset veneet: Yhteenveto ja johtopäätökset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 85 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2516).