Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

Translated title of the contribution: How drivers understand safe behaviour and perceive risks at passive railway-road grade crossings

Mikko Poutanen, Juha Luoma

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages37
    ISBN (Electronic)978-951-38-7279-3
    ISBN (Print)978-951-38-7278-6
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2474
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    railroads
    roads

    Keywords

    • railway-road grade crossing
    • drivers
    • traffic safety
    • behaviour
    • interviews

    Cite this

    Poutanen, M., & Luoma, J. (2009). Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2474
    Poutanen, Mikko ; Luoma, Juha. / Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).
    @book{144aa86c25864c7b8f566a7d712bb232,
    title = "Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien k{\"a}sitykset ja riskin kokeminen",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielest{\"a} vartioimaton tasoristeys tulisi ylitt{\"a}{\"a} ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lis{\"a}ksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielest{\"a} parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sek{\"a} mit{\"a} tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot ker{\"a}ttiin haastattelemalla 56 henkil{\"o}- tai pakettiauton kuljettajaa v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeyksen ylitt{\"a}misen j{\"a}lkeen. Kuljettajista 29-70 {\%} mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden v{\"a}hent{\"a}misen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin j{\"a}sentynytt{\"a} k{\"a}sityst{\"a} turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksest{\"a}. Toinen keskeinen tulos osoitti, ett{\"a} kuljettajat pitiv{\"a}t p{\"a}{\"a}tien ylityst{\"a} vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylityst{\"a}, vaikka tasoristeyksen ylityst{\"a} pidettiinkin vaarallisempana. T{\"a}m{\"a}n tulkittiin osoittavan, ett{\"a} kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyv{\"a}n onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tiet{\"a}v{\"a}tkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielest{\"a} v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla n{\"a}kemi{\"a} radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} l{\"a}hestymismerkkej{\"a}. Lis{\"a}ksi kuljettajat ehdottivat, ett{\"a} tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lis{\"a}t{\"a} STOP-merkin k{\"a}yt{\"o}ll{\"a}, paremmin n{\"a}kyvill{\"a} merkeill{\"a} ja parantamalla n{\"a}kemi{\"a}. T{\"a}ss{\"a} ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niit{\"a} kokonaisuutena.",
    keywords = "railway-road grade crossing, drivers, traffic safety, behaviour, interviews",
    author = "Mikko Poutanen and Juha Luoma",
    note = "Project code: 10404",
    year = "2009",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7278-6",
    series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2474",
    address = "Finland",

    }

    Poutanen, M & Luoma, J 2009, Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2474, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. / Poutanen, Mikko; Luoma, Juha.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

    AU - Poutanen, Mikko

    AU - Luoma, Juha

    N1 - Project code: 10404

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.

    AB - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.

    KW - railway-road grade crossing

    KW - drivers

    KW - traffic safety

    KW - behaviour

    KW - interviews

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7278-6

    T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

    BT - Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Poutanen M, Luoma J. Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).