Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

Translated title of the contribution: How drivers understand safe behaviour and perceive risks at passive railway-road grade crossings

Mikko Poutanen, Juha Luoma

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages37
ISBN (Electronic)978-951-38-7279-3
ISBN (Print)978-951-38-7278-6
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2474
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

railroads
roads

Keywords

  • railway-road grade crossing
  • drivers
  • traffic safety
  • behaviour
  • interviews

Cite this

Poutanen, M., & Luoma, J. (2009). Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2474
Poutanen, Mikko ; Luoma, Juha. / Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).
@book{144aa86c25864c7b8f566a7d712bb232,
title = "Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien k{\"a}sitykset ja riskin kokeminen",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielest{\"a} vartioimaton tasoristeys tulisi ylitt{\"a}{\"a} ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lis{\"a}ksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielest{\"a} parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sek{\"a} mit{\"a} tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot ker{\"a}ttiin haastattelemalla 56 henkil{\"o}- tai pakettiauton kuljettajaa v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeyksen ylitt{\"a}misen j{\"a}lkeen. Kuljettajista 29-70 {\%} mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden v{\"a}hent{\"a}misen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin j{\"a}sentynytt{\"a} k{\"a}sityst{\"a} turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksest{\"a}. Toinen keskeinen tulos osoitti, ett{\"a} kuljettajat pitiv{\"a}t p{\"a}{\"a}tien ylityst{\"a} vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylityst{\"a}, vaikka tasoristeyksen ylityst{\"a} pidettiinkin vaarallisempana. T{\"a}m{\"a}n tulkittiin osoittavan, ett{\"a} kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyv{\"a}n onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tiet{\"a}v{\"a}tkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielest{\"a} v{\"a}h{\"a}liikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla n{\"a}kemi{\"a} radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} l{\"a}hestymismerkkej{\"a}. Lis{\"a}ksi kuljettajat ehdottivat, ett{\"a} tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lis{\"a}t{\"a} STOP-merkin k{\"a}yt{\"o}ll{\"a}, paremmin n{\"a}kyvill{\"a} merkeill{\"a} ja parantamalla n{\"a}kemi{\"a}. T{\"a}ss{\"a} ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niit{\"a} kokonaisuutena.",
keywords = "railway-road grade crossing, drivers, traffic safety, behaviour, interviews",
author = "Mikko Poutanen and Juha Luoma",
note = "Project code: 10404",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7278-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2474",
address = "Finland",

}

Poutanen, M & Luoma, J 2009, Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2474, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. / Poutanen, Mikko; Luoma, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

AU - Poutanen, Mikko

AU - Luoma, Juha

N1 - Project code: 10404

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.

AB - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autonkuljettajien mielestä vartioimaton tasoristeys tulisi ylittää ja miten vaaralliseksi tasoristeyksen ylitys koetaan. Lisäksi selvitettiin, millaisilla suhteellisen edullisilla ratkaisuilla voitaisiin kuljettajien mielestä parantaa tasoristeyksen havaittavuutta ja kuljettajien varovaisuutta sekä mitä tasoristeysten turvallisuutta koskevissa kampanjoissa tulisi kertoa. Tutkimusaineistot kerättiin haastattelemalla 56 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa vähäliikenteisten tasoristeyksen ylittämisen jälkeen. Kuljettajista 29-70 % mainitsi molemmat vartioimattoman tasoristeyksen ylityksen perusvaatimukset eli nopeuden vähentämisen ja junien tarkkailun. Huomattavalla osalla kuljettajista ei siis ole kovin jäsentynyttä käsitystä turvallisesta vartioimattoman tasoristeyksen ylityksestä. Toinen keskeinen tulos osoitti, että kuljettajat pitivät päätien ylitystä vaikeampana kuin vartioimattoman tasoristeyksen ylitystä, vaikka tasoristeyksen ylitystä pidettiinkin vaarallisempana. Tämän tulkittiin osoittavan, että kuljettajat arvioivat tasoristeyksen ylitykseen liittyvän onnettomuusriskin suhteellisen pieneksi, vaikka he tietävätkin sen yleisesti olevan vaarallista. Kuljettajien mielestä vähäliikenteisten tasoristeysten havaittavuutta voitaisiin parantaa erityisesti raivaamalla näkemiä radan suuntaan jo aikaisemmassa vaiheessa ja käyttämällä lähestymismerkkejä. Lisäksi kuljettajat ehdottivat, että tasoristeyksen ylityksen varovaisuutta voitaisiin lisätä STOP-merkin käytöllä, paremmin näkyvillä merkeillä ja parantamalla näkemiä. Tässä ja aikaisemmissa tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella olisi aiheellista koota erilaiset kuljettajan turvallista toimintaa tukevat toimenpiteet ja arvioida niitä kokonaisuutena.

KW - railway-road grade crossing

KW - drivers

KW - traffic safety

KW - behaviour

KW - interviews

M3 - Report

SN - 978-951-38-7278-6

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Poutanen M, Luoma J. Vartioimattoman tasoristeyksen ylitys: Autonkuljettajien käsitykset ja riskin kokeminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 37 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2474).