Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä: TIVIK-projektin loppuraportti

Translated title of the contribution: Hybridmedia as a tool to deliver personalised product-specific information about food

Timo Järvinen (Editor)

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia. Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa (Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi, TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää - painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin 700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan. Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa. Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.
Translated title of the contributionHybridmedia as a tool to deliver personalised product-specific information about food
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages137
ISBN (Print)951-38-6657-2 951-38-6658-0
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Publications
Number573
ISSN1235-0621

Keywords

  • nutritional information
  • personalized information systems
  • health effects of food

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Hybridmedia as a tool to deliver personalised product-specific information about food: TIVIK-projektin loppuraportti'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this