TY - BOOK
T1 - Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä
T2 - TIVIK-projektin loppuraportti
A2 - Järvinen, Timo
N1 - Project code: T3SU00068
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa
elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan
terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto
kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa
enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla
kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia.
Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä,
kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia
keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan
kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa
(Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi
kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin
kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi,
TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa
mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen
langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä
elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä
kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin
ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän
viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään
PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut
mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset
tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat
elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon
mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja
ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan
käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi
tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että
elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun
monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja
taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää -
painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on
laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin
700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää
kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin
sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan.
Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa
syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi.
PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä
miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun
tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa.
Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja
vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja
tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös
vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit
perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan
tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen
ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.
AB - Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa
elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan
terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto
kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa
enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla
kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia.
Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä,
kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia
keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan
kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa
(Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi
kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin
kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi,
TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa
mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen
langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä
elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä
kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin
ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän
viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään
PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut
mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset
tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat
elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon
mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja
ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan
käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi
tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että
elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun
monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja
taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää -
painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on
laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin
700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää
kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin
sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan.
Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa
syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi.
PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä
miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun
tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa.
Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja
vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja
tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös
vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit
perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan
tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen
ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.
KW - nutritional information
KW - personalized information systems
KW - health effects of food
M3 - Report
SN - 951-38-6657-2 951-38-6658-0
T3 - VTT Publications
BT - Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -