Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä: TIVIK-projektin loppuraportti

Translated title of the contribution: Hybridmedia as a tool to deliver personalised product-specific information about food

Timo Järvinen (Editor)

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia. Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa (Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi, TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää - painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin 700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan. Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa. Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages137
    ISBN (Print)951-38-6657-2 951-38-6658-0
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Publications
    Number573
    ISSN1235-0621

    Fingerprint

    Hakea
    Olla

    Keywords

    • nutritional information
    • personalized information systems
    • health effects of food

    Cite this

    Järvinen, T. (Ed.) (2005). Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä: TIVIK-projektin loppuraportti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Publications, No. 573
    Järvinen, Timo (Editor). / Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä : TIVIK-projektin loppuraportti. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 137 p. (VTT Publications; No. 573).
    @book{9e67f522ad504eb681c17faba080eed5,
    title = "Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon v{\"a}litt{\"a}j{\"a}n{\"a}: TIVIK-projektin loppuraportti",
    abstract = "Kuluttajat haluavat yh{\"a} enemm{\"a}n sis{\"a}ll{\"o}lt{\"a}{\"a}n vaihtelevaa tietoa elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyv{\"a} tieto kiinnostaa. Personoitu, itse{\"a} koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa enemm{\"a}n kuin pelkk{\"a} yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinn{\"a}t voivat olla kuluttajan kiinnostuksen kannalta riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}mi{\"a} tai hankalasti luettavia. Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sill{\"a} hetkell{\"a}, kun sit{\"a} eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon v{\"a}litt{\"a}miseen tarvitaankin uusia keinoja, sill{\"a} perinteist{\"a} yksil{\"o}- ja ryhm{\"a}ohjausta ei pystyt{\"a} tarjoamaan kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa (Tilanneohjautuvat ja personoidut viestint{\"a}palvelut tuotetiedon siirt{\"a}miseksi kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin kuluttajapakkauksiin liittyv{\"a} viestint{\"a}palvelun prototyyppi, TIVIK-pilottij{\"a}rjestelm{\"a}, joka tarjoaa kuluttajalle h{\"a}nen kiinnostuksensa mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu k{\"a}ytt{\"a}{\"a} hyv{\"a}kseen langatonta Interneti{\"a} ja kamerak{\"a}nnykk{\"a}{\"a}. Palvelun avulla kuluttaja voi ker{\"a}t{\"a} elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}ns{\"a} kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerak{\"a}nnyk{\"a}n viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin my{\"o}s PC-palvelu, jota k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-j{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lt{\"a}m{\"a}t palvelut mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset tiedot, ei pelkki{\"a} keskiarvotietoja, koska k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} ovat elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot n{\"a}ytet{\"a}{\"a}n annoskoon mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja ruokap{\"a}iv{\"a}kirjan pit{\"a}misen miss{\"a} ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} voi tarkistaa, kuinka kauan h{\"a}nen pit{\"a}{\"a} harrastaa tietty{\"a} liikuntalajia, ett{\"a} elimist{\"o} polttaa sy{\"o}dyn ruuan. Kuluttaja voi lis{\"a}ksi hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} palvelun monipuolisia tuotehakuja sek{\"a} ravitsemukseen liittyvi{\"a} ohjeita ja taustatietoja. Pilottij{\"a}rjestelm{\"a} kehitettiin kahta kuluttajaryhm{\"a}{\"a} - painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silm{\"a}ll{\"a} pit{\"a}en, mutta on laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhm{\"a}lle. J{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n on koottu noin 700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksilt{\"a}. J{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} kokeiltiin p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kentt{\"a}kokeeseen osallistui noin sata henkil{\"o}{\"a}, joista kukin k{\"a}ytti palvelua muutaman viikon ajan. Kentt{\"a}kokeeseen osallistuneet henkil{\"o}t pitiv{\"a}t palvelun ideasta, sill{\"a} omaa sy{\"o}mist{\"a} koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} miellyttiv{\"a}t tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sek{\"a} palvelun tietosis{\"a}lt{\"o}. Palvelua k{\"a}ytettiin selv{\"a}sti mieluummin kotona kuin kaupassa. Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerak{\"a}nnyk{\"a}n vaivalloinen k{\"a}ytt{\"o} ja v{\"a}h{\"a}inen tuotetietojen m{\"a}{\"a}r{\"a}. Viivakoodinluvun pit{\"a}isi sujua helpommin ja tietoliikenneyhteyksien pit{\"a}isi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin my{\"o}s vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishy{\"o}dylliseen etuun tai omaan tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksi{\"a} ovat helppok{\"a}ytt{\"o}isyyden lis{\"a}{\"a}minen ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja yll{\"a}pito.",
    keywords = "nutritional information, personalized information systems, health effects of food",
    editor = "Timo J{\"a}rvinen",
    note = "Project code: T3SU00068",
    year = "2005",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-6657-2 951-38-6658-0",
    series = "VTT Publications",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "573",
    address = "Finland",

    }

    Järvinen, T (ed.) 2005, Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä: TIVIK-projektin loppuraportti. VTT Publications, no. 573, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä : TIVIK-projektin loppuraportti. / Järvinen, Timo (Editor).

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 137 p. (VTT Publications; No. 573).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä

    T2 - TIVIK-projektin loppuraportti

    A2 - Järvinen, Timo

    N1 - Project code: T3SU00068

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia. Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa (Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi, TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää - painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin 700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan. Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa. Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.

    AB - Kuluttajat haluavat yhä enemmän sisällöltään vaihtelevaa tietoa elintarvikkeista ruokavalintojensa pohjaksi. Erityisesti ruoan terveellisyyteen ja mahdollisiin terveysvaikutuksiin liittyvä tieto kiinnostaa. Personoitu, itseä koskeva ravitsemustieto puhuttelee kuluttajaa enemmän kuin pelkkä yleinen perustieto. Nykyiset pakkausmerkinnät voivat olla kuluttajan kiinnostuksen kannalta riittämättömiä tai hankalasti luettavia. Samoin tuotetietoa voi olla hankalaa hakea muualta varsinkin sillä hetkellä, kun sitä eniten tarvitsee. Ravitsemustiedon välittämiseen tarvitaankin uusia keinoja, sillä perinteistä yksilö- ja ryhmäohjausta ei pystytä tarjoamaan kaikille ruokavalinnoissaan tukea tarvitseville. TIVIK-hankkeessa (Tilanneohjautuvat ja personoidut viestintäpalvelut tuotetiedon siirtämiseksi kuluttajille - erityisesti elintarviketuotteilla) kehitettiin kuluttajapakkauksiin liittyvä viestintäpalvelun prototyyppi, TIVIK-pilottijärjestelmä, joka tarjoaa kuluttajalle hänen kiinnostuksensa mukaisia tuotetietoja. Projektissa luotu mobiilipalvelu käyttää hyväkseen langatonta Internetiä ja kamerakännykkää. Palvelun avulla kuluttaja voi kerätä elintarvikkeista tuotekohtaista ravitsemustietoa itse määrittelemänsä kiinnostuksen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta. Projektissa kehitettiin ja patentoitiin viivakoodin analyysiohjelmisto, joka muuntaa kamerakännykän viivakoodinlukijaksi. Projektissa kehitettiin myös PC-palvelu, jota käytetään PC:n Web-selaimella. Se tarjoaa TIVIK-järjestelmän sisältämät palvelut mobiilipalvelua laajemmassa muodossa. TIVIK tarjoaa tarkat tuotekohtaiset tiedot, ei pelkkiä keskiarvotietoja, koska käytössä ovat elintarvikevalmistajien antamat tiedot. Ravitsemustiedot näytetään annoskoon mukaan. Palvelu mahdollistaa tuotevertailun, suosikkilistan tekemisen ja ruokapäiväkirjan pitämisen missä ja milloin tahansa. Kuluttaja voi halutessaan käyttää myös palvelun tarjoamaa liikuntalaskuria, jonka avulla käyttäjä voi tarkistaa, kuinka kauan hänen pitää harrastaa tiettyä liikuntalajia, että elimistö polttaa syödyn ruuan. Kuluttaja voi lisäksi hyödyntää palvelun monipuolisia tuotehakuja sekä ravitsemukseen liittyviä ohjeita ja taustatietoja. Pilottijärjestelmä kehitettiin kahta kuluttajaryhmää - painonhallitsijoita ja laktoosi-intolerantikoita - silmällä pitäen, mutta on laajennettavissa mille tahansa kuluttajaryhmälle. Järjestelmään on koottu noin 700 tuotteen tiedot projektiin osallistuneilta yrityksiltä. Järjestelmää kokeiltiin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa. Kenttäkokeeseen osallistui noin sata henkilöä, joista kukin käytti palvelua muutaman viikon ajan. Kenttäkokeeseen osallistuneet henkilöt pitivät palvelun ideasta, sillä omaa syömistä koskeva tieto koettiin mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi. PC-palvelua pidettiin kiinnostavana ja helppona. Erityisesti käyttäjiä miellyttivät tiedon personointi, ruoka- ja liikuntalaskuri sekä palvelun tietosisältö. Palvelua käytettiin selvästi mieluummin kotona kuin kaupassa. Ongelmalliseksi koettiin kuitenkin kamerakännykän vaivalloinen käyttö ja vähäinen tuotetietojen määrä. Viivakoodinluvun pitäisi sujua helpommin ja tietoliikenneyhteyksien pitäisi olla nopeampia. Projektissa kehitettiin myös vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja palvelun kaupallistamiseen. Mallit perustuvat omaan ansaintalogiikkaan, yleishyödylliseen etuun tai omaan tietokantaan. Liiketoiminnan edellytyksiä ovat helppokäyttöisyyden lisääminen ja kattavien tuotetietokantojen luonti ja ylläpito.

    KW - nutritional information

    KW - personalized information systems

    KW - health effects of food

    M3 - Report

    SN - 951-38-6657-2 951-38-6658-0

    T3 - VTT Publications

    BT - Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Järvinen T, (ed.). Hybridimedia personoidun ja tuotekohtaisen elintarviketiedon välittäjänä: TIVIK-projektin loppuraportti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 137 p. (VTT Publications; No. 573).