@book{7331d0e4c9bd40b9a0aaada36f245830,
title = "Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi",
abstract = "Tutkimuksessa kuvaillaan h{\"o}yryturbiinin p{\"a}{\"a}akselin laakerin laboratoriosimulointia pienoislaakerilla, joka toteutettiin varioimalla laakeripainetta, akselin py{\"o}rimisnopeutta sek{\"a} {\"o}ljyn vesipitoisuutta. Tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} vahingollisen kavitaation ilmeneminen sek{\"a} voitelukalvon kuormankantokyky vesipitoisuuden kasvaessa nollasta kahteen prosenttiin. Laakerin voitelutilanteen seuraamiseksi k{\"a}ytettiin kymment{\"a} laakeripes{\"a}{\"a}n kiinnitetty{\"a} anturia sek{\"a} niiden tarvitsemaa jatkok{\"a}sittelylaitteistoa. Laboratoriossa suoritetut liukulaakerikokeet osoittivat, ett{\"a} laakereiden voitelutilanteen diagnostisointi on toteutettavissa ja ett{\"a} t{\"a}m{\"a}n tutkimuksen koeparametreilla laakerin kalvonpaksuusmittauksien tulokset korreloivat laakerin k{\"a}ytt{\"o}varmuuden kannalta riitt{\"a}v{\"a}sti sek{\"a} HD- ett{\"a} EHD-laskentamenetelmien kanssa. Mitatulle kalvonpaksuudelle ja vesipitoisuudelle l{\"o}ytyi tilastollinen riippuvuus riskitasolla P = 0,06 ja suurimmat kalvonpaksuudet esiintyiv{\"a}t 1 %:n vesipitoisuudella. Laakerin kuormankantokyky pysyi hyv{\"a}n{\"a} hyvin suurista vesipitoisuuksista huolimatta. Kavitaatioon viittaavia ilmi{\"o}it{\"a} tai vaurioita ei ilmennyt.",
keywords = "bearings, journal bearings, hydrodynamics, lubrication, white metal, cavitation, operability, film thickness, vibration, water content",
author = "Bj{\"o}rn Hemming and Jarmo Vihersalo and Peter Andersson and Petri Enwald and Timo Knuutila",
note = "Project code: VAL35741 ",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4504-4",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",
}