TY - BOOK
T1 - Hypermedia ohjelmistokehityksessä
AU - Berglund, Robin
AU - Kujala, Arto
AU - Laitinen, Teuvo
AU - Savola, Juha
PY - 1991
Y1 - 1991
N2 - Raportissa kuvataan hypermediaa käytännön
sovelluskehityksen näkökulmasta. Esitetty kokemusperäinen
tietämys on syntynyt Valtion teknillisen
tutkimuskeskuksen (VTT) tietojenkäsittelytekniikan
laboratorion (TIK) omarahoitteisessa
hypermediaprojektissa sekä laboratorion
hypermediatoimeksiannoissa. Laboratoriossa on kehitetty
menetelmiä ns. oliopohjaisten hypermediatyökalujen
käyttämiseen sovelluskehityksessä.
Hypermedialla voidaan toteuttaa vapaa tiedon yhteyksien
esittäminen eli linkitys ja tietojärjestelmien
integrointi. Tiedon eri esitysmuotoja hyödynnetään.
Hypermedian rakenne ja sisältö ovat vapaamuotoisia
eivätkä normaaliin dokumenttien peräkkäisrakenteisuuteen
sidottuja.
Tarjolla olevat hypermediatyökalut määrittelevät
hypermediasovelluksen rajoitukset. Osa
hypermediatyökaluista antaa dokumenttirungon ja erilaisia
valmiita muokkaus- ja linkitystyökaluja. Muut työkalut
antavat vapaasti muokattavan käyttöliittymän ja
räätälöitävän toiminnallisuuden. Suuren yhtenäisen
joustavien hypermediatyökalujcn ryhmän muodostavat
oliopohjaiset hypermediatyökalut. Niissä on valmis
oliohierarkia ja olioiden välinen viestitysjärjestelmä.
Aitoja olio-ohjelmointiympäristöjä ne eivät ole.
Käytännössä on hyväksi havaittu tehdä hypermediasovellus
kaksijakoisesti: ensin rakennetaan järjestelmän
perustoiminnot eli palvelimet lähtien tietoanalyysin
tuottamista reaalimaailmaa vastaavista olioista.
Toisessa vaiheessa luodaan käyttöliittymästä ja
toimintotarpeista lähtien asiakasoliot, jotka käyttävät
palvelimia. Käyttöliittymä on hyvä erottaa sisällöstä ja
toiminnoista, jotta se voidaan lopuksi hioa
käyttötilanteen mukaiseksi.
Tietomalli voidaan toteuttaa hypermediatyökalulla
itsellään. Tätä hypermediamallia käytetään järjestelmän
tietosisällön visualisointiin esimerkiksi
asiakaskeskusteluissa. Hypermediatyökalun hajautetun
ohjelmakoodin hallittavuutta parannetaan soveltamalla
aidon olioohjelmoinnin ja oliotietokantojen
peruskäsitteitä. Iteratiivisella ja käyttäjäläheisellä
käyttöliittymän ja toimintojen kehittämisellä lähestytään
asiakkaan toiveiden mukaista ratkaisua.
Etuja, jotka hypermedialähestymistavalla saavutetaan
sovelluskehityksessä, ovat mm. käyttöliittymän tekemisen
helppous, koodin uudelleenkäytettävyys, nopea
testattavuus, sopivuus prototyyppilähestymistapaan,
liitännät erilaisiin tietojärjestelmiin ja
itsedokumentoituvuus.
Hypermedialle haettiin myös hyödyllisiä ja lupaavia
sovelluskohteita. Hypermedian todetaan laboratoriossa
rakennettujen järjestelmien ja prototyyppien perusteella
sopivan käyttö- ja huoltokäsikirjoihin,
käyttöliittymäratkaisuksi kemiallisen informaation
talletukseen, paikkatietojärjestelmien toteuttamiseen,
pieniin tietokantoihin, tietomallitukseen, prototyyppien
rakentamiseen ja ohjelmistojen spesifiointiin.
AB - Raportissa kuvataan hypermediaa käytännön
sovelluskehityksen näkökulmasta. Esitetty kokemusperäinen
tietämys on syntynyt Valtion teknillisen
tutkimuskeskuksen (VTT) tietojenkäsittelytekniikan
laboratorion (TIK) omarahoitteisessa
hypermediaprojektissa sekä laboratorion
hypermediatoimeksiannoissa. Laboratoriossa on kehitetty
menetelmiä ns. oliopohjaisten hypermediatyökalujen
käyttämiseen sovelluskehityksessä.
Hypermedialla voidaan toteuttaa vapaa tiedon yhteyksien
esittäminen eli linkitys ja tietojärjestelmien
integrointi. Tiedon eri esitysmuotoja hyödynnetään.
Hypermedian rakenne ja sisältö ovat vapaamuotoisia
eivätkä normaaliin dokumenttien peräkkäisrakenteisuuteen
sidottuja.
Tarjolla olevat hypermediatyökalut määrittelevät
hypermediasovelluksen rajoitukset. Osa
hypermediatyökaluista antaa dokumenttirungon ja erilaisia
valmiita muokkaus- ja linkitystyökaluja. Muut työkalut
antavat vapaasti muokattavan käyttöliittymän ja
räätälöitävän toiminnallisuuden. Suuren yhtenäisen
joustavien hypermediatyökalujcn ryhmän muodostavat
oliopohjaiset hypermediatyökalut. Niissä on valmis
oliohierarkia ja olioiden välinen viestitysjärjestelmä.
Aitoja olio-ohjelmointiympäristöjä ne eivät ole.
Käytännössä on hyväksi havaittu tehdä hypermediasovellus
kaksijakoisesti: ensin rakennetaan järjestelmän
perustoiminnot eli palvelimet lähtien tietoanalyysin
tuottamista reaalimaailmaa vastaavista olioista.
Toisessa vaiheessa luodaan käyttöliittymästä ja
toimintotarpeista lähtien asiakasoliot, jotka käyttävät
palvelimia. Käyttöliittymä on hyvä erottaa sisällöstä ja
toiminnoista, jotta se voidaan lopuksi hioa
käyttötilanteen mukaiseksi.
Tietomalli voidaan toteuttaa hypermediatyökalulla
itsellään. Tätä hypermediamallia käytetään järjestelmän
tietosisällön visualisointiin esimerkiksi
asiakaskeskusteluissa. Hypermediatyökalun hajautetun
ohjelmakoodin hallittavuutta parannetaan soveltamalla
aidon olioohjelmoinnin ja oliotietokantojen
peruskäsitteitä. Iteratiivisella ja käyttäjäläheisellä
käyttöliittymän ja toimintojen kehittämisellä lähestytään
asiakkaan toiveiden mukaista ratkaisua.
Etuja, jotka hypermedialähestymistavalla saavutetaan
sovelluskehityksessä, ovat mm. käyttöliittymän tekemisen
helppous, koodin uudelleenkäytettävyys, nopea
testattavuus, sopivuus prototyyppilähestymistapaan,
liitännät erilaisiin tietojärjestelmiin ja
itsedokumentoituvuus.
Hypermedialle haettiin myös hyödyllisiä ja lupaavia
sovelluskohteita. Hypermedian todetaan laboratoriossa
rakennettujen järjestelmien ja prototyyppien perusteella
sopivan käyttö- ja huoltokäsikirjoihin,
käyttöliittymäratkaisuksi kemiallisen informaation
talletukseen, paikkatietojärjestelmien toteuttamiseen,
pieniin tietokantoihin, tietomallitukseen, prototyyppien
rakentamiseen ja ohjelmistojen spesifiointiin.
KW - software engineering
KW - hypermedia
KW - programming
KW - tools
M3 - Report
SN - 951-38-4033-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Hypermedia ohjelmistokehityksessä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -