I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa

Seppo Huovinen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa käsitellään teräsbetonilaatan läpileikkautumista ja mitoitusta käyttäen leikkausraudoituksena I-hakaa, joka on varustettu molemmista päistään kahdella poikittaistangolla, jotka on hitsattu hakaan ja jotka ankkuroituvat tukeutumalla taivutusteräksiin. Haan toimintaa tutkittiin koekuormittamalla laattoja, jotka oli varustettu haoilla. Lisäksi vertailulaatat olivat haoittamattomia. Kokeiden tuloksena todettiin tutkitun haan olevan tehokas leikkausraudoite. Lisäksi se on helposti asennettava. Haan tehokkaan toiminnan edellytyksenä on poikittaistankojen sijainti samalla kohdalla varsinaista hakaa sen molemmissa päissä, jolloin ne tukeutuvat taivutusteräksiin tasaisesti ja haan päät eivät pääse liukumaan. Lisäksi poikittaistangoilta edellytetään, että hitsaus varsinaiseen hakaan on riittävän luja, jotta haka voi myötää ankkuroinnin pettämättä. Hakojen vetokokeiden perusteella todettiin, että kun haka täyttää edellä esitetyt vaatimukset, haka saavuttaa myötövaiheen pienellä liukumalla. Läpileikkautumismitoitus voidaan suorittaa joko mitoittamalla yksinomaan betoni tai yksinomaan haat ottamaan rasitus. Tällöin haoille voidaan käyttää kapasiteettia laskettaessa niiden myötölujuutta. Kun betoni mitoitetaan ottamaan rasitus yksinään, voidaan läpileikkautumiskapasiteetti laskea Suomen rakentamismääräyskokoelman osan B4 leikkausraudoittamattoman rakenteen menetelmällä ottamalla huomioon, että viranomaisohjeiden kaava yliarvioi tehtyjen koekuormituksien perusteella jonkin verran betonin osuutta matalilla laatoilla. Kaavan kapasiteetti tulisi kokeiden tulosten perusteella alentaa 20 %:lla matalilla laatoilla. Mitoitettaessa vastaavasti haat ottamaan rasitus yksinään kapasiteetti voidaan laskea 30°:n kaltevuuden omaavan katkaistun kartion sivupintaa leikkaavien hakojen tehokkuuskertoimella kerrotun yhteenlasketun kapasiteetin mukaan. Tehokkuuskertoimeksi saatiin koekuormituksilla 0,75 teoreettiseen arvoon verrattuna. Holvivoiman vaikutusta läpileikkautumiskapasiteettiin tutkittiin kokeellisesti estämällä laatan sivusiirtymä laatan reunoilla. Koetulosten perusteella todettiin, että sivusiirtymän ollessa estetty laatta toimi taivutuksessa jäykemmin kuin silloin, kun reuna oli vapaa siirtymään. Läpileikkautumiskapasiteettia holvivoima ei kuitenkaan niin olennaisesti suurentanut, että se voitaisiin ottaa huomioon mitoituksessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Print)951-38-3708-4
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume687
ISSN (Print)0358-5077

Fingerprint

slabs
shears

Keywords

  • concrete construction
  • concrete structures
  • concrete slabs
  • structural members
  • reinforcing steels
  • punching shear
  • shear stress
  • design

Cite this

Huovinen, S. (1990). I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 687
Huovinen, Seppo. / I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 687).
@book{a885a94515fc4fbd87aad1513cce46a2,
title = "I-haan toiminta ter{\"a}sbetonilaatan l{\"a}pileikkautumisessa",
abstract = "Tutkimuksessa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n ter{\"a}sbetonilaatan l{\"a}pileikkautumista ja mitoitusta k{\"a}ytt{\"a}en leikkausraudoituksena I-hakaa, joka on varustettu molemmista p{\"a}ist{\"a}{\"a}n kahdella poikittaistangolla, jotka on hitsattu hakaan ja jotka ankkuroituvat tukeutumalla taivutuster{\"a}ksiin. Haan toimintaa tutkittiin koekuormittamalla laattoja, jotka oli varustettu haoilla. Lis{\"a}ksi vertailulaatat olivat haoittamattomia. Kokeiden tuloksena todettiin tutkitun haan olevan tehokas leikkausraudoite. Lis{\"a}ksi se on helposti asennettava. Haan tehokkaan toiminnan edellytyksen{\"a} on poikittaistankojen sijainti samalla kohdalla varsinaista hakaa sen molemmissa p{\"a}iss{\"a}, jolloin ne tukeutuvat taivutuster{\"a}ksiin tasaisesti ja haan p{\"a}{\"a}t eiv{\"a}t p{\"a}{\"a}se liukumaan. Lis{\"a}ksi poikittaistangoilta edellytet{\"a}{\"a}n, ett{\"a} hitsaus varsinaiseen hakaan on riitt{\"a}v{\"a}n luja, jotta haka voi my{\"o}t{\"a}{\"a} ankkuroinnin pett{\"a}m{\"a}tt{\"a}. Hakojen vetokokeiden perusteella todettiin, ett{\"a} kun haka t{\"a}ytt{\"a}{\"a} edell{\"a} esitetyt vaatimukset, haka saavuttaa my{\"o}t{\"o}vaiheen pienell{\"a} liukumalla. L{\"a}pileikkautumismitoitus voidaan suorittaa joko mitoittamalla yksinomaan betoni tai yksinomaan haat ottamaan rasitus. T{\"a}ll{\"o}in haoille voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} kapasiteettia laskettaessa niiden my{\"o}t{\"o}lujuutta. Kun betoni mitoitetaan ottamaan rasitus yksin{\"a}{\"a}n, voidaan l{\"a}pileikkautumiskapasiteetti laskea Suomen rakentamism{\"a}{\"a}r{\"a}yskokoelman osan B4 leikkausraudoittamattoman rakenteen menetelm{\"a}ll{\"a} ottamalla huomioon, ett{\"a} viranomaisohjeiden kaava yliarvioi tehtyjen koekuormituksien perusteella jonkin verran betonin osuutta matalilla laatoilla. Kaavan kapasiteetti tulisi kokeiden tulosten perusteella alentaa 20 {\%}:lla matalilla laatoilla. Mitoitettaessa vastaavasti haat ottamaan rasitus yksin{\"a}{\"a}n kapasiteetti voidaan laskea 30°:n kaltevuuden omaavan katkaistun kartion sivupintaa leikkaavien hakojen tehokkuuskertoimella kerrotun yhteenlasketun kapasiteetin mukaan. Tehokkuuskertoimeksi saatiin koekuormituksilla 0,75 teoreettiseen arvoon verrattuna. Holvivoiman vaikutusta l{\"a}pileikkautumiskapasiteettiin tutkittiin kokeellisesti est{\"a}m{\"a}ll{\"a} laatan sivusiirtym{\"a} laatan reunoilla. Koetulosten perusteella todettiin, ett{\"a} sivusiirtym{\"a}n ollessa estetty laatta toimi taivutuksessa j{\"a}ykemmin kuin silloin, kun reuna oli vapaa siirtym{\"a}{\"a}n. L{\"a}pileikkautumiskapasiteettia holvivoima ei kuitenkaan niin olennaisesti suurentanut, ett{\"a} se voitaisiin ottaa huomioon mitoituksessa.",
keywords = "concrete construction, concrete structures, concrete slabs, structural members, reinforcing steels, punching shear, shear stress, design",
author = "Seppo Huovinen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3708-4",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Huovinen, S 1990, I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 687, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa. / Huovinen, Seppo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 687).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa

AU - Huovinen, Seppo

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Tutkimuksessa käsitellään teräsbetonilaatan läpileikkautumista ja mitoitusta käyttäen leikkausraudoituksena I-hakaa, joka on varustettu molemmista päistään kahdella poikittaistangolla, jotka on hitsattu hakaan ja jotka ankkuroituvat tukeutumalla taivutusteräksiin. Haan toimintaa tutkittiin koekuormittamalla laattoja, jotka oli varustettu haoilla. Lisäksi vertailulaatat olivat haoittamattomia. Kokeiden tuloksena todettiin tutkitun haan olevan tehokas leikkausraudoite. Lisäksi se on helposti asennettava. Haan tehokkaan toiminnan edellytyksenä on poikittaistankojen sijainti samalla kohdalla varsinaista hakaa sen molemmissa päissä, jolloin ne tukeutuvat taivutusteräksiin tasaisesti ja haan päät eivät pääse liukumaan. Lisäksi poikittaistangoilta edellytetään, että hitsaus varsinaiseen hakaan on riittävän luja, jotta haka voi myötää ankkuroinnin pettämättä. Hakojen vetokokeiden perusteella todettiin, että kun haka täyttää edellä esitetyt vaatimukset, haka saavuttaa myötövaiheen pienellä liukumalla. Läpileikkautumismitoitus voidaan suorittaa joko mitoittamalla yksinomaan betoni tai yksinomaan haat ottamaan rasitus. Tällöin haoille voidaan käyttää kapasiteettia laskettaessa niiden myötölujuutta. Kun betoni mitoitetaan ottamaan rasitus yksinään, voidaan läpileikkautumiskapasiteetti laskea Suomen rakentamismääräyskokoelman osan B4 leikkausraudoittamattoman rakenteen menetelmällä ottamalla huomioon, että viranomaisohjeiden kaava yliarvioi tehtyjen koekuormituksien perusteella jonkin verran betonin osuutta matalilla laatoilla. Kaavan kapasiteetti tulisi kokeiden tulosten perusteella alentaa 20 %:lla matalilla laatoilla. Mitoitettaessa vastaavasti haat ottamaan rasitus yksinään kapasiteetti voidaan laskea 30°:n kaltevuuden omaavan katkaistun kartion sivupintaa leikkaavien hakojen tehokkuuskertoimella kerrotun yhteenlasketun kapasiteetin mukaan. Tehokkuuskertoimeksi saatiin koekuormituksilla 0,75 teoreettiseen arvoon verrattuna. Holvivoiman vaikutusta läpileikkautumiskapasiteettiin tutkittiin kokeellisesti estämällä laatan sivusiirtymä laatan reunoilla. Koetulosten perusteella todettiin, että sivusiirtymän ollessa estetty laatta toimi taivutuksessa jäykemmin kuin silloin, kun reuna oli vapaa siirtymään. Läpileikkautumiskapasiteettia holvivoima ei kuitenkaan niin olennaisesti suurentanut, että se voitaisiin ottaa huomioon mitoituksessa.

AB - Tutkimuksessa käsitellään teräsbetonilaatan läpileikkautumista ja mitoitusta käyttäen leikkausraudoituksena I-hakaa, joka on varustettu molemmista päistään kahdella poikittaistangolla, jotka on hitsattu hakaan ja jotka ankkuroituvat tukeutumalla taivutusteräksiin. Haan toimintaa tutkittiin koekuormittamalla laattoja, jotka oli varustettu haoilla. Lisäksi vertailulaatat olivat haoittamattomia. Kokeiden tuloksena todettiin tutkitun haan olevan tehokas leikkausraudoite. Lisäksi se on helposti asennettava. Haan tehokkaan toiminnan edellytyksenä on poikittaistankojen sijainti samalla kohdalla varsinaista hakaa sen molemmissa päissä, jolloin ne tukeutuvat taivutusteräksiin tasaisesti ja haan päät eivät pääse liukumaan. Lisäksi poikittaistangoilta edellytetään, että hitsaus varsinaiseen hakaan on riittävän luja, jotta haka voi myötää ankkuroinnin pettämättä. Hakojen vetokokeiden perusteella todettiin, että kun haka täyttää edellä esitetyt vaatimukset, haka saavuttaa myötövaiheen pienellä liukumalla. Läpileikkautumismitoitus voidaan suorittaa joko mitoittamalla yksinomaan betoni tai yksinomaan haat ottamaan rasitus. Tällöin haoille voidaan käyttää kapasiteettia laskettaessa niiden myötölujuutta. Kun betoni mitoitetaan ottamaan rasitus yksinään, voidaan läpileikkautumiskapasiteetti laskea Suomen rakentamismääräyskokoelman osan B4 leikkausraudoittamattoman rakenteen menetelmällä ottamalla huomioon, että viranomaisohjeiden kaava yliarvioi tehtyjen koekuormituksien perusteella jonkin verran betonin osuutta matalilla laatoilla. Kaavan kapasiteetti tulisi kokeiden tulosten perusteella alentaa 20 %:lla matalilla laatoilla. Mitoitettaessa vastaavasti haat ottamaan rasitus yksinään kapasiteetti voidaan laskea 30°:n kaltevuuden omaavan katkaistun kartion sivupintaa leikkaavien hakojen tehokkuuskertoimella kerrotun yhteenlasketun kapasiteetin mukaan. Tehokkuuskertoimeksi saatiin koekuormituksilla 0,75 teoreettiseen arvoon verrattuna. Holvivoiman vaikutusta läpileikkautumiskapasiteettiin tutkittiin kokeellisesti estämällä laatan sivusiirtymä laatan reunoilla. Koetulosten perusteella todettiin, että sivusiirtymän ollessa estetty laatta toimi taivutuksessa jäykemmin kuin silloin, kun reuna oli vapaa siirtymään. Läpileikkautumiskapasiteettia holvivoima ei kuitenkaan niin olennaisesti suurentanut, että se voitaisiin ottaa huomioon mitoituksessa.

KW - concrete construction

KW - concrete structures

KW - concrete slabs

KW - structural members

KW - reinforcing steels

KW - punching shear

KW - shear stress

KW - design

M3 - Report

SN - 951-38-3708-4

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Huovinen S. I-haan toiminta teräsbetonilaatan läpileikkautumisessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 687).