@book{7dcd4fb7910f41518c084ba472ddcd6c,
title = "Idealiikkeen v{\"a}litulokset: Yli 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n",
abstract = "Innovaatioiden merkityst{\"a} Suomelle on kuvattu yhdeksi avaintekij{\"a}ksi tulevaisuuden globaalin kilpailun muodostamassa liiketoimintakent{\"a}ss{\"a}. Avoin innovaatio haastaa yritykset k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n hyv{\"a}ksi osaamisp{\"a}{\"a}omaa tehokkaasti riippumatta sen l{\"a}hteest{\"a}. Avoimen innovaation periaattein tehtyj{\"a} sovelluksia l{\"o}ytyy kirjallisuudesta kuitenkin viel{\"a} v{\"a}h{\"a}n. VTT toteutti kev{\"a}{\"a}n 2006 aikana avoimen innovaation periaatteita noudattavan kampanjan, jonka tarkoitteena oli ker{\"a}t{\"a} kansalaisilta 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen jakeluun. Idealiikkeeksi nimetty hanke onnistui tavoitteissaan, ja huhti-toukokuussa 2006 ker{\"a}tyt yli 35 000 ideaa julkaistiin avoimeen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n 7.6.2006 osoitteessa http://www.idealiike.fi. Ideapankin sis{\"a}ll{\"o}lle suoritettiin alustava sis{\"a}lt{\"o}analyysi, jonka tulosten perusteella 7 % ideoista voidaan luokitella erinomaisiksi, 29 % kiinnostaviksi ja 59 % tavanomaisiksi ideoiksi. 4 % esitetyist{\"a} ajatuksista ei ollut ideoita. T{\"a}m{\"a}n alustavan tilastollisen analyysin perusteella ideapankissa on yli 2 000 erinomaista ideaa. Ideoiden jalostamisessa ideoiden yksityiskohtainen l{\"a}pik{\"a}ynti ja k{\"a}sittely ovat avainasemassa.",
keywords = "innovation policy, open research, idea database, idea generation process",
author = "Petteri Alahuhta and Pekka Abrahamsson and Maaretta T{\"o}rr{\"o} and Teemu Mutanen",
note = "Project code: 3951 ",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6803-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2346",
address = "Finland",
}