Idealiikkeen välitulokset: Yli 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen käyttöön

Petteri Alahuhta, Pekka Abrahamsson, Maaretta Törrö, Teemu Mutanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Innovaatioiden merkitystä Suomelle on kuvattu yhdeksi avaintekijäksi tulevaisuuden globaalin kilpailun muodostamassa liiketoimintakentässä. Avoin innovaatio haastaa yritykset käyttämään hyväksi osaamispääomaa tehokkaasti riippumatta sen lähteestä. Avoimen innovaation periaattein tehtyjä sovelluksia löytyy kirjallisuudesta kuitenkin vielä vähän. VTT toteutti kevään 2006 aikana avoimen innovaation periaatteita noudattavan kampanjan, jonka tarkoitteena oli kerätä kansalaisilta 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen jakeluun. Idealiikkeeksi nimetty hanke onnistui tavoitteissaan, ja huhti-toukokuussa 2006 kerätyt yli 35 000 ideaa julkaistiin avoimeen käyttöön 7.6.2006 osoitteessa http://www.idealiike.fi. Ideapankin sisällölle suoritettiin alustava sisältöanalyysi, jonka tulosten perusteella 7 % ideoista voidaan luokitella erinomaisiksi, 29 % kiinnostaviksi ja 59 % tavanomaisiksi ideoiksi. 4 % esitetyistä ajatuksista ei ollut ideoita. Tämän alustavan tilastollisen analyysin perusteella ideapankissa on yli 2 000 erinomaista ideaa. Ideoiden jalostamisessa ideoiden yksityiskohtainen läpikäynti ja käsittely ovat avainasemassa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages46
    ISBN (Electronic)951-38-6804-4
    ISBN (Print)951-38-6803-6
    Publication statusPublished - 2006
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2346
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • innovation policy
    • open research
    • idea database
    • idea generation process

    Cite this