Idealiikkeen välitulokset: Yli 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen käyttöön

Petteri Alahuhta, Pekka Abrahamsson, Maaretta Törrö, Teemu Mutanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Innovaatioiden merkitystä Suomelle on kuvattu yhdeksi avaintekijäksi tulevaisuuden globaalin kilpailun muodostamassa liiketoimintakentässä. Avoin innovaatio haastaa yritykset käyttämään hyväksi osaamispääomaa tehokkaasti riippumatta sen lähteestä. Avoimen innovaation periaattein tehtyjä sovelluksia löytyy kirjallisuudesta kuitenkin vielä vähän. VTT toteutti kevään 2006 aikana avoimen innovaation periaatteita noudattavan kampanjan, jonka tarkoitteena oli kerätä kansalaisilta 35 000 mobiilipalveluideaa vapaaseen jakeluun. Idealiikkeeksi nimetty hanke onnistui tavoitteissaan, ja huhti-toukokuussa 2006 kerätyt yli 35 000 ideaa julkaistiin avoimeen käyttöön 7.6.2006 osoitteessa http://www.idealiike.fi. Ideapankin sisällölle suoritettiin alustava sisältöanalyysi, jonka tulosten perusteella 7 % ideoista voidaan luokitella erinomaisiksi, 29 % kiinnostaviksi ja 59 % tavanomaisiksi ideoiksi. 4 % esitetyistä ajatuksista ei ollut ideoita. Tämän alustavan tilastollisen analyysin perusteella ideapankissa on yli 2 000 erinomaista ideaa. Ideoiden jalostamisessa ideoiden yksityiskohtainen läpikäynti ja käsittely ovat avainasemassa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages46
ISBN (Electronic)951-38-6804-4
ISBN (Print)951-38-6803-6
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2346
ISSN1235-0605

Keywords

  • innovation policy
  • open research
  • idea database
  • idea generation process

Cite this