@book{1349a1380aba424f9961affae1e3741e,
title = "Ilmaj{\"a}{\"a}hdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla",
abstract = "Tutkimuksen alkuosassa tarkasteltiin koteloinnin meluntorjunnan hyvyyteen vaikuttavia fysikaalisia ilmi{\"o}it{\"a}, joita k{\"a}ytettiin apuna suunniteltaessa kotelointi ilmaj{\"a}{\"a}hdytteiselle dieselgeneraattorille. Koteloinnin rakenne valittiin ja mitoitettiin melun mittaus- ja analyysitulosten perusteella. Suunniteltu metallielementtirakenne toteutettiin ja sen hyvyytt{\"a} arvioitiin laskemalla koteloinnin aiheuttama melun tehotason muutos l{\"a}htem{\"a}ll{\"a} mitatuista {\"a}{\"a}nenpainetasoista. Koteloinnin avulla saavutettiin teoreettisten tarkastelujen mukainen melunvaimennus melutason laskiessa 100 dB(A):st{\"a} 75 dB(A):iin.",
keywords = "noise reduction, acoustics, engine noise, compressor noise, motor noise, enclosures",
author = "Aulis Liljeroos",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1239-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "13",
address = "Finland",
}