Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla

Aulis Liljeroos

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen alkuosassa tarkasteltiin koteloinnin meluntorjunnan hyvyyteen vaikuttavia fysikaalisia ilmiöitä, joita käytettiin apuna suunniteltaessa kotelointi ilmajäähdytteiselle dieselgeneraattorille. Koteloinnin rakenne valittiin ja mitoitettiin melun mittaus- ja analyysitulosten perusteella. Suunniteltu metallielementtirakenne toteutettiin ja sen hyvyyttä arvioitiin laskemalla koteloinnin aiheuttama melun tehotason muutos lähtemällä mitatuista äänenpainetasoista. Koteloinnin avulla saavutettiin teoreettisten tarkastelujen mukainen melunvaimennus melutason laskiessa 100 dB(A):stä 75 dB(A):iin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages39
ISBN (Print)951-38-1239-1
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume13
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • noise reduction
  • acoustics
  • engine noise
  • compressor noise
  • motor noise
  • enclosures

Cite this

Liljeroos, A. (1981). Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 13
Liljeroos, Aulis. / Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 39 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 13).
@book{1349a1380aba424f9961affae1e3741e,
title = "Ilmaj{\"a}{\"a}hdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla",
abstract = "Tutkimuksen alkuosassa tarkasteltiin koteloinnin meluntorjunnan hyvyyteen vaikuttavia fysikaalisia ilmi{\"o}it{\"a}, joita k{\"a}ytettiin apuna suunniteltaessa kotelointi ilmaj{\"a}{\"a}hdytteiselle dieselgeneraattorille. Koteloinnin rakenne valittiin ja mitoitettiin melun mittaus- ja analyysitulosten perusteella. Suunniteltu metallielementtirakenne toteutettiin ja sen hyvyytt{\"a} arvioitiin laskemalla koteloinnin aiheuttama melun tehotason muutos l{\"a}htem{\"a}ll{\"a} mitatuista {\"a}{\"a}nenpainetasoista. Koteloinnin avulla saavutettiin teoreettisten tarkastelujen mukainen melunvaimennus melutason laskiessa 100 dB(A):st{\"a} 75 dB(A):iin.",
keywords = "noise reduction, acoustics, engine noise, compressor noise, motor noise, enclosures",
author = "Aulis Liljeroos",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1239-1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Liljeroos, A 1981, Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 13, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla. / Liljeroos, Aulis.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 39 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 13).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla

AU - Liljeroos, Aulis

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tutkimuksen alkuosassa tarkasteltiin koteloinnin meluntorjunnan hyvyyteen vaikuttavia fysikaalisia ilmiöitä, joita käytettiin apuna suunniteltaessa kotelointi ilmajäähdytteiselle dieselgeneraattorille. Koteloinnin rakenne valittiin ja mitoitettiin melun mittaus- ja analyysitulosten perusteella. Suunniteltu metallielementtirakenne toteutettiin ja sen hyvyyttä arvioitiin laskemalla koteloinnin aiheuttama melun tehotason muutos lähtemällä mitatuista äänenpainetasoista. Koteloinnin avulla saavutettiin teoreettisten tarkastelujen mukainen melunvaimennus melutason laskiessa 100 dB(A):stä 75 dB(A):iin.

AB - Tutkimuksen alkuosassa tarkasteltiin koteloinnin meluntorjunnan hyvyyteen vaikuttavia fysikaalisia ilmiöitä, joita käytettiin apuna suunniteltaessa kotelointi ilmajäähdytteiselle dieselgeneraattorille. Koteloinnin rakenne valittiin ja mitoitettiin melun mittaus- ja analyysitulosten perusteella. Suunniteltu metallielementtirakenne toteutettiin ja sen hyvyyttä arvioitiin laskemalla koteloinnin aiheuttama melun tehotason muutos lähtemällä mitatuista äänenpainetasoista. Koteloinnin avulla saavutettiin teoreettisten tarkastelujen mukainen melunvaimennus melutason laskiessa 100 dB(A):stä 75 dB(A):iin.

KW - noise reduction

KW - acoustics

KW - engine noise

KW - compressor noise

KW - motor noise

KW - enclosures

M3 - Report

SN - 951-38-1239-1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Liljeroos A. Ilmajäähdytteisten dieselkoneikkojen melun vaimennus koteloimalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 39 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 13).