Abstract
Liikennesektorille kohdistetut kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitteet ovat hyvin haastavia. Tämän vuoksi on tärkeää pohtia ja arvioida minkälaisia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia liikenteen tulevaisuuskuvia asetetut tavoitteet edellyttävät ja edelleen, millaisilla liikenteeseen kohdistuvilla toimilla ja toimenpidekokonaisuuksilla asetetut tavoitteet ja olisivat saavutettavissa.
Sektoritutkimuksen ilmastopolitiikkaa tukevan tutkimuskokonaisuuden (SETUILMU) ILARI projektissa (2010-2012) laadittiin Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehityksen uusi Baseline-ennuste sekä hiilidioksidipäästöjen kahdeksan tulevaisuuden visiota asiantuntijoiden delfoi-tutkimukseen sekä lukiolaisnuorten esseisiin ja kyselyyn perustuen. Työssä kehitettiin menetelmä ilmastonmuutoksen hillinnän toimenpidekokonaisuuksien laatimiseksi sekä arvioitiin mahdollisten toimenpidekokonaisuuksien potentiaalia kahden tulevaisuuden vision (Urbaani syke ja Runsaudensarvi) saavuttamisessa.
Työn pääasiallisena tarkoituksena oli luodata mahdollisia tulevaisuuden suuntia, ei luoda tarkkoja ennusteita. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että mahdollisuudet pitkän aikavälin CO2-tavoitteiden saavuttamiselle ovat olemassa, tosin tavoitteiden saavuttaminen vaatii merkittäviä investointeja. Visioinnin ja laskennallisen vaikutusarvioinnin yhdistäminen onnistui ILARI-projektissa hyvin ja tuotti lopputuloksena uudenlaisen menetelmäkokonaisuuden, jota on mahdollista hyödyntää erilaisissa tulevaisuuden hankkeissa ja eri sektoreilla. Pitkän aikavälin vaikutusarvioinneissa tunnistettiin myös monia haasteita, jotka vaativat systemaattista kehitystyötä.
Sektoritutkimuksen ilmastopolitiikkaa tukevan tutkimuskokonaisuuden (SETUILMU) ILARI projektissa (2010-2012) laadittiin Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehityksen uusi Baseline-ennuste sekä hiilidioksidipäästöjen kahdeksan tulevaisuuden visiota asiantuntijoiden delfoi-tutkimukseen sekä lukiolaisnuorten esseisiin ja kyselyyn perustuen. Työssä kehitettiin menetelmä ilmastonmuutoksen hillinnän toimenpidekokonaisuuksien laatimiseksi sekä arvioitiin mahdollisten toimenpidekokonaisuuksien potentiaalia kahden tulevaisuuden vision (Urbaani syke ja Runsaudensarvi) saavuttamisessa.
Työn pääasiallisena tarkoituksena oli luodata mahdollisia tulevaisuuden suuntia, ei luoda tarkkoja ennusteita. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että mahdollisuudet pitkän aikavälin CO2-tavoitteiden saavuttamiselle ovat olemassa, tosin tavoitteiden saavuttaminen vaatii merkittäviä investointeja. Visioinnin ja laskennallisen vaikutusarvioinnin yhdistäminen onnistui ILARI-projektissa hyvin ja tuotti lopputuloksena uudenlaisen menetelmäkokonaisuuden, jota on mahdollista hyödyntää erilaisissa tulevaisuuden hankkeissa ja eri sektoreilla. Pitkän aikavälin vaikutusarvioinneissa tunnistettiin myös monia haasteita, jotka vaativat systemaattista kehitystyötä.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | Liikenne- ja viestintäministeriö |
Number of pages | 61 |
ISBN (Print) | 978-952-243-316-9 |
Publication status | Published - 2012 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja |
---|---|
Volume | 15/2012 |
ISSN | 1457-7488 |
Keywords
- Ilmastonmuutos
- toimenpidekokonaisuudet
- visiot
- Baseline-kehitys