Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla

Translated title of the contribution: Impact of kilometre-based taxation on travelling in the Helsinki region

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten mahdollinen kilometrivero vaikuttaisi liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli rakentaa vaikutusarviokehikko ja tuottaa numeerinen arvio kilometriveron vaikutuksista liikennemääriin ja liikkumiseen hyödyntämällä Liikennelabra-hankkeessa kerättyä aineistoa. Vaikutusarviokehikossa vaikutuksia arvioitiin kolmelle eri matkatyypille (työ- ja opiskelumatkat, muut lyhyet matkat ja pitkät matkat) erikseen vuorokauden liikenteellisesti erilaisina ajankohtina. Mallilla arvioitiin vaikutuksia henkilöauto-, joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen matkojen määriin pääkaupunkiseudulla. Vaikutusarvio perustui kulkutapajakaumaan ko. ajankohtana ko. matkatyypillä ja siihen, millä osuudella kyseisistä matkoista henkilöautolle olisi realistinen vaihtoehto ja kuinka suurella osalla tästä potentiaalista kulkutapaa vaihdettaisiin kilometriveron myötä. Esitetyllä vaikutusarviokehikolla laskettuna kilometriveron vaikutus henkilöautomatkamääriin olisi työmatkoilla -11 %, muilla lyhyillä matkoilla -10 % ja pitkillä matkoilla -5 %. Tuntia kohti laskettuna vaikutus olisi suurin päiväliikenteessä (-12 500 henkilöautomatkaa/tunti) ja iltapäiväruuhkassa (-12 200 henkilöautomatkaa/tunti). Keskimääräinen vaikutus henkilöautomatkoihin olisi -9 % (-161 000 matkaa/vrk). Joukkoliikenteeseen tulisi kilometriveron myötä 9 % lisää matkoja (89 000 matkaa/vrk) ja kevyeen liikenteeseen 5 % (73 000 matkaa/vrk). 5-11 % muutos henkilöautomatkamääriin on suuri. On oletettavaa, että kynnys vaihtaa kulkutapaa on suurempi sellaisilla matkoilla, jolloin matkustaa yksin henkilöautossa, verrattuna niihin matkoihin, jolloin henkilöautossa matkustaa useampi henkilö. Näin ollen vaikutus liikennemääriin voisi olla vielä suurempi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tehty tutkimus osoittaa kilometriveron ohjaavan liikkujia henkilöauton käytöstä joukkoliikenteeseen ja pyöräilemään tai kävele ään. Näin ollen tutkimus vahvistaa mm. HSL:n tiemaksuihin liittyvän tutkimustuloksen johtopäätökset.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages20
ISBN (Electronic)978-951-38-8407-9
Publication statusPublished - 2016
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number254
ISSN2242-1211

Fingerprint

Valsartan
Taxes

Keywords

  • km-based taxation
  • impacts
  • obility
  • number of journeys
  • transport modes

Cite this

Innamaa, S., & Malin, F. (2016). Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 254
Innamaa, Satu ; Malin, Fanny. / Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 20 p. (VTT Technology; No. 254).
@book{85a55f63cd92438fba6ae0225ca4b752,
title = "Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin, miten mahdollinen kilometrivero vaikuttaisi liikkumiseen p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Tavoitteena oli rakentaa vaikutusarviokehikko ja tuottaa numeerinen arvio kilometriveron vaikutuksista liikennem{\"a}{\"a}riin ja liikkumiseen hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} Liikennelabra-hankkeessa ker{\"a}tty{\"a} aineistoa. Vaikutusarviokehikossa vaikutuksia arvioitiin kolmelle eri matkatyypille (ty{\"o}- ja opiskelumatkat, muut lyhyet matkat ja pitk{\"a}t matkat) erikseen vuorokauden liikenteellisesti erilaisina ajankohtina. Mallilla arvioitiin vaikutuksia henkil{\"o}auto-, joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen matkojen m{\"a}{\"a}riin p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Vaikutusarvio perustui kulkutapajakaumaan ko. ajankohtana ko. matkatyypill{\"a} ja siihen, mill{\"a} osuudella kyseisist{\"a} matkoista henkil{\"o}autolle olisi realistinen vaihtoehto ja kuinka suurella osalla t{\"a}st{\"a} potentiaalista kulkutapaa vaihdettaisiin kilometriveron my{\"o}t{\"a}. Esitetyll{\"a} vaikutusarviokehikolla laskettuna kilometriveron vaikutus henkil{\"o}automatkam{\"a}{\"a}riin olisi ty{\"o}matkoilla -11 {\%}, muilla lyhyill{\"a} matkoilla -10 {\%} ja pitkill{\"a} matkoilla -5 {\%}. Tuntia kohti laskettuna vaikutus olisi suurin p{\"a}iv{\"a}liikenteess{\"a} (-12 500 henkil{\"o}automatkaa/tunti) ja iltap{\"a}iv{\"a}ruuhkassa (-12 200 henkil{\"o}automatkaa/tunti). Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen vaikutus henkil{\"o}automatkoihin olisi -9 {\%} (-161 000 matkaa/vrk). Joukkoliikenteeseen tulisi kilometriveron my{\"o}t{\"a} 9 {\%} lis{\"a}{\"a} matkoja (89 000 matkaa/vrk) ja kevyeen liikenteeseen 5 {\%} (73 000 matkaa/vrk). 5-11 {\%} muutos henkil{\"o}automatkam{\"a}{\"a}riin on suuri. On oletettavaa, ett{\"a} kynnys vaihtaa kulkutapaa on suurempi sellaisilla matkoilla, jolloin matkustaa yksin henkil{\"o}autossa, verrattuna niihin matkoihin, jolloin henkil{\"o}autossa matkustaa useampi henkil{\"o}. N{\"a}in ollen vaikutus liikennem{\"a}{\"a}riin voisi olla viel{\"a} suurempi. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksen{\"a} voidaan todeta, ett{\"a} tehty tutkimus osoittaa kilometriveron ohjaavan liikkujia henkil{\"o}auton k{\"a}yt{\"o}st{\"a} joukkoliikenteeseen ja py{\"o}r{\"a}ilem{\"a}{\"a}n tai k{\"a}vele {\"a}{\"a}n. N{\"a}in ollen tutkimus vahvistaa mm. HSL:n tiemaksuihin liittyv{\"a}n tutkimustuloksen johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset.",
keywords = "km-based taxation, impacts, obility, number of journeys, transport modes",
author = "Satu Innamaa and Fanny Malin",
year = "2016",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "254",
address = "Finland",

}

Innamaa, S & Malin, F 2016, Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. VTT Technology, no. 254, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. / Innamaa, Satu; Malin, Fanny.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 20 p. (VTT Technology; No. 254).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla

AU - Innamaa, Satu

AU - Malin, Fanny

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten mahdollinen kilometrivero vaikuttaisi liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli rakentaa vaikutusarviokehikko ja tuottaa numeerinen arvio kilometriveron vaikutuksista liikennemääriin ja liikkumiseen hyödyntämällä Liikennelabra-hankkeessa kerättyä aineistoa. Vaikutusarviokehikossa vaikutuksia arvioitiin kolmelle eri matkatyypille (työ- ja opiskelumatkat, muut lyhyet matkat ja pitkät matkat) erikseen vuorokauden liikenteellisesti erilaisina ajankohtina. Mallilla arvioitiin vaikutuksia henkilöauto-, joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen matkojen määriin pääkaupunkiseudulla. Vaikutusarvio perustui kulkutapajakaumaan ko. ajankohtana ko. matkatyypillä ja siihen, millä osuudella kyseisistä matkoista henkilöautolle olisi realistinen vaihtoehto ja kuinka suurella osalla tästä potentiaalista kulkutapaa vaihdettaisiin kilometriveron myötä. Esitetyllä vaikutusarviokehikolla laskettuna kilometriveron vaikutus henkilöautomatkamääriin olisi työmatkoilla -11 %, muilla lyhyillä matkoilla -10 % ja pitkillä matkoilla -5 %. Tuntia kohti laskettuna vaikutus olisi suurin päiväliikenteessä (-12 500 henkilöautomatkaa/tunti) ja iltapäiväruuhkassa (-12 200 henkilöautomatkaa/tunti). Keskimääräinen vaikutus henkilöautomatkoihin olisi -9 % (-161 000 matkaa/vrk). Joukkoliikenteeseen tulisi kilometriveron myötä 9 % lisää matkoja (89 000 matkaa/vrk) ja kevyeen liikenteeseen 5 % (73 000 matkaa/vrk). 5-11 % muutos henkilöautomatkamääriin on suuri. On oletettavaa, että kynnys vaihtaa kulkutapaa on suurempi sellaisilla matkoilla, jolloin matkustaa yksin henkilöautossa, verrattuna niihin matkoihin, jolloin henkilöautossa matkustaa useampi henkilö. Näin ollen vaikutus liikennemääriin voisi olla vielä suurempi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tehty tutkimus osoittaa kilometriveron ohjaavan liikkujia henkilöauton käytöstä joukkoliikenteeseen ja pyöräilemään tai kävele ään. Näin ollen tutkimus vahvistaa mm. HSL:n tiemaksuihin liittyvän tutkimustuloksen johtopäätökset.

AB - Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten mahdollinen kilometrivero vaikuttaisi liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Tavoitteena oli rakentaa vaikutusarviokehikko ja tuottaa numeerinen arvio kilometriveron vaikutuksista liikennemääriin ja liikkumiseen hyödyntämällä Liikennelabra-hankkeessa kerättyä aineistoa. Vaikutusarviokehikossa vaikutuksia arvioitiin kolmelle eri matkatyypille (työ- ja opiskelumatkat, muut lyhyet matkat ja pitkät matkat) erikseen vuorokauden liikenteellisesti erilaisina ajankohtina. Mallilla arvioitiin vaikutuksia henkilöauto-, joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen matkojen määriin pääkaupunkiseudulla. Vaikutusarvio perustui kulkutapajakaumaan ko. ajankohtana ko. matkatyypillä ja siihen, millä osuudella kyseisistä matkoista henkilöautolle olisi realistinen vaihtoehto ja kuinka suurella osalla tästä potentiaalista kulkutapaa vaihdettaisiin kilometriveron myötä. Esitetyllä vaikutusarviokehikolla laskettuna kilometriveron vaikutus henkilöautomatkamääriin olisi työmatkoilla -11 %, muilla lyhyillä matkoilla -10 % ja pitkillä matkoilla -5 %. Tuntia kohti laskettuna vaikutus olisi suurin päiväliikenteessä (-12 500 henkilöautomatkaa/tunti) ja iltapäiväruuhkassa (-12 200 henkilöautomatkaa/tunti). Keskimääräinen vaikutus henkilöautomatkoihin olisi -9 % (-161 000 matkaa/vrk). Joukkoliikenteeseen tulisi kilometriveron myötä 9 % lisää matkoja (89 000 matkaa/vrk) ja kevyeen liikenteeseen 5 % (73 000 matkaa/vrk). 5-11 % muutos henkilöautomatkamääriin on suuri. On oletettavaa, että kynnys vaihtaa kulkutapaa on suurempi sellaisilla matkoilla, jolloin matkustaa yksin henkilöautossa, verrattuna niihin matkoihin, jolloin henkilöautossa matkustaa useampi henkilö. Näin ollen vaikutus liikennemääriin voisi olla vielä suurempi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tehty tutkimus osoittaa kilometriveron ohjaavan liikkujia henkilöauton käytöstä joukkoliikenteeseen ja pyöräilemään tai kävele ään. Näin ollen tutkimus vahvistaa mm. HSL:n tiemaksuihin liittyvän tutkimustuloksen johtopäätökset.

KW - km-based taxation

KW - impacts

KW - obility

KW - number of journeys

KW - transport modes

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Innamaa S, Malin F. Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen pääkaupunkiseudulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 20 p. (VTT Technology; No. 254).