Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

Translated title of the contribution: Improvement of fire safety in underground spaces

Simo Hostikka, Esko Mikkola, Tuomo Rinne, Kati Tillander, Henry Weckman

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä julkaisussa esitetään taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikenneväylien tunneleita ei käsitellä lyhyitä viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitellään seuraaviin osa-alueisiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja: syttymien estäminen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sekä sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteitä, esitetään tilastotietoja myös muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekijöitä, yleistetään yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyviä keskeisiä asioita sekä esitetään lopuksi jatkotoimenpiteitä. Neljästä eri tyyppiä edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitetään tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleensä tehdä virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyvät ottamaan huomioon virtauksen liikemäärän vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sekä geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla täyttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin käyttää vyöhykemalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkilöturvallisuuden parantamiselle ennaltaehkäisyn keinoin pyrittäessä vähentämään tulipaloriskejä, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa työskenteleville sekä tilapäisesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
Number of pages160
ISBN (Electronic)951-38-6756-0
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2318
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Safety

Keywords

  • fire safety
  • safety assessments
  • Requirements
  • underground spaces
  • parking facilities
  • underground stations
  • service tunnels
  • Evacuation
  • resque safety
  • fire simulation

Cite this

Hostikka, S., Mikkola, E., Rinne, T., Tillander, K., & Weckman, H. (2005). Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. Espoo. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2318
Hostikka, Simo ; Mikkola, Esko ; Rinne, Tuomo ; Tillander, Kati ; Weckman, Henry. / Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. Espoo, 2005. 160 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2318).
@book{d9c6698dd59f49bf80ea25ae6ccc7040,
title = "Henkil{\"o}turvallisuuden kehitt{\"a}minen maanalaisissa tiloissa paloriskej{\"a} pienent{\"a}m{\"a}ll{\"a}",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikennev{\"a}ylien tunneleita ei k{\"a}sitell{\"a} lyhyit{\"a} viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitell{\"a}{\"a}n seuraaviin osa-alueisiin liittyvi{\"a} menetelmi{\"a} ja ty{\"o}kaluja: syttymien est{\"a}minen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sek{\"a} sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteit{\"a}, esitet{\"a}{\"a}n tilastotietoja my{\"o}s muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekij{\"o}it{\"a}, yleistet{\"a}{\"a}n yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyvi{\"a} keskeisi{\"a} asioita sek{\"a} esitet{\"a}{\"a}n lopuksi jatkotoimenpiteit{\"a}. Nelj{\"a}st{\"a} eri tyyppi{\"a} edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitet{\"a}{\"a}n tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pys{\"a}k{\"o}intihallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, urheiluhallina k{\"a}ytetty v{\"a}est{\"o}suoja, metroasema ja yhteisk{\"a}ytt{\"o}tunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleens{\"a} tehd{\"a} virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyv{\"a}t ottamaan huomioon virtauksen liikem{\"a}{\"a}r{\"a}n vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sek{\"a} geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla t{\"a}yttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vy{\"o}hykemalleja. Ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a} maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellist{\"a} tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteit{\"a}, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. T{\"a}llaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskin{\"a}isi{\"a} yhteyksi{\"a}, mik{\"a} voi vaikeuttaa lyhimm{\"a}n turvaan johtavan kulkureitin l{\"o}yt{\"a}mist{\"a}. Savukaasujen nouseminen yl{\"o}sp{\"a}in porrashuoneisiin voi my{\"o}s vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riitt{\"a}v{\"a}sti huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkil{\"o}turvallisuuden parantamiselle ennaltaehk{\"a}isyn keinoin pyritt{\"a}ess{\"a} v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n tulipaloriskej{\"a}, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa ty{\"o}skenteleville sek{\"a} tilap{\"a}isesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.",
keywords = "fire safety, safety assessments, Requirements, underground spaces, parking facilities, underground stations, service tunnels, Evacuation, resque safety, fire simulation",
author = "Simo Hostikka and Esko Mikkola and Tuomo Rinne and Kati Tillander and Henry Weckman",
note = "Project code: R4SU00443",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6755-2",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT",
number = "2318",

}

Hostikka, S, Mikkola, E, Rinne, T, Tillander, K & Weckman, H 2005, Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2318, Espoo.

Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. / Hostikka, Simo; Mikkola, Esko; Rinne, Tuomo; Tillander, Kati; Weckman, Henry.

Espoo, 2005. 160 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2318).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

AU - Hostikka, Simo

AU - Mikkola, Esko

AU - Rinne, Tuomo

AU - Tillander, Kati

AU - Weckman, Henry

N1 - Project code: R4SU00443

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Tässä julkaisussa esitetään taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikenneväylien tunneleita ei käsitellä lyhyitä viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitellään seuraaviin osa-alueisiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja: syttymien estäminen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sekä sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteitä, esitetään tilastotietoja myös muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekijöitä, yleistetään yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyviä keskeisiä asioita sekä esitetään lopuksi jatkotoimenpiteitä. Neljästä eri tyyppiä edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitetään tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleensä tehdä virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyvät ottamaan huomioon virtauksen liikemäärän vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sekä geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla täyttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin käyttää vyöhykemalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkilöturvallisuuden parantamiselle ennaltaehkäisyn keinoin pyrittäessä vähentämään tulipaloriskejä, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa työskenteleville sekä tilapäisesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.

AB - Tässä julkaisussa esitetään taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikenneväylien tunneleita ei käsitellä lyhyitä viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitellään seuraaviin osa-alueisiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja: syttymien estäminen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sekä sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteitä, esitetään tilastotietoja myös muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekijöitä, yleistetään yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyviä keskeisiä asioita sekä esitetään lopuksi jatkotoimenpiteitä. Neljästä eri tyyppiä edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitetään tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleensä tehdä virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyvät ottamaan huomioon virtauksen liikemäärän vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sekä geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla täyttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin käyttää vyöhykemalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkilöturvallisuuden parantamiselle ennaltaehkäisyn keinoin pyrittäessä vähentämään tulipaloriskejä, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa työskenteleville sekä tilapäisesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.

KW - fire safety

KW - safety assessments

KW - Requirements

KW - underground spaces

KW - parking facilities

KW - underground stations

KW - service tunnels

KW - Evacuation

KW - resque safety

KW - fire simulation

M3 - Report

SN - 951-38-6755-2

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

CY - Espoo

ER -

Hostikka S, Mikkola E, Rinne T, Tillander K, Weckman H. Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. Espoo, 2005. 160 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2318).