Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä

Translated title of the contribution: Improvement of fire safety in underground spaces

Simo Hostikka, Esko Mikkola, Tuomo Rinne, Kati Tillander, Henry Weckman

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä julkaisussa esitetään taustatietoja ja perusteita maanalaisia tiloja koskevien palo-turvallisuuden arvioinnin ohjeiden ja vaatimustasojen pohjaksi. Liikenneväylien tunneleita ei käsitellä lyhyitä viittauksia lukuun ottamatta. Yhteenvedossa esitellään seuraaviin osa-alueisiin liittyviä menetelmiä ja työkaluja: syttymien estäminen, palon kehittyminen, poistumis- ja pelastamisturvallisuus sekä sammutuksen ja savunpoiston vaatimukset. Julkaisussa kuvataan maanalaisten tilojen tulipalojen erityispiirteitä, esitetään tilastotietoja myös muista vastaavankaltaisista tiloista, tuodaan esimerkkikohteiden avulla esiin paloturvallisuusanalyyseissa oleellisia tekijöitä, yleistetään yhteenvedossa analyyseihin ja paloturvallisuuden parantamiseen liittyviä keskeisiä asioita sekä esitetään lopuksi jatkotoimenpiteitä. Neljästä eri tyyppiä edustavasta maanalaisesta rakennuskohteesta esitetään tehtyjen palo- ja poistumissimulointilaskelmien tulokset. Esimerkkikohteet olivat pysäköintihallina käytetty väestösuoja, urheiluhallina käytetty väestösuoja, metroasema ja yhteiskäyttötunneli. Maanalaisten tilojen palosimuloinnit tulee yleensä tehdä virtauslaskentaan perustuvilla simulointiohjelmilla, jotka pystyvät ottamaan huomioon virtauksen liikemäärän vaikutuksen tunnelimaisessa geometriassa, erilaisten puhaltimien vaikutuksen sekä geometrian monimutkaisuuden. Joissakin yksinkertaisissa tilanteissa, kuten hallimaisen tilan savulla täyttymisen laskennassa, voidaan kuitenkin käyttää vyöhykemalleja. Ihmisten käyttäytymisestä maanalaisissa tiloissa tapahtuvissa tulipaloissa on olemassa varsin niukasti tieteellistä tutkimustietoa. Maanalaisiin tiloihin liittyy joitakin erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Tällaisia ovat mm. vaikeudet hahmottaa maanalainen tila ja tilan eri osien keskinäisiä yhteyksiä, mikä voi vaikeuttaa lyhimmän turvaan johtavan kulkureitin löytämistä. Savukaasujen nouseminen ylöspäin porrashuoneisiin voi myös vaikeuttaa poistumista, ellei porrashuoneiden suunnittelussa asiaan ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Esitetyt tulokset luovat pohjan henkilöturvallisuuden parantamiselle ennaltaehkäisyn keinoin pyrittäessä vähentämään tulipaloriskejä, joita aiheutuu maanalaisissa tiloissa työskenteleville sekä tilapäisesti asioiville ja pelastustoimintaan osallistuville.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
Number of pages160
ISBN (Electronic)951-38-6756-0
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2318
ISSN1235-0605

    Fingerprint

Keywords

  • fire safety
  • safety assessments
  • Requirements
  • underground spaces
  • parking facilities
  • underground stations
  • service tunnels
  • Evacuation
  • resque safety
  • fire simulation

Cite this

Hostikka, S., Mikkola, E., Rinne, T., Tillander, K., & Weckman, H. (2005). Henkilöturvallisuuden kehittäminen maanalaisissa tiloissa paloriskejä pienentämällä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2318