Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

Translated title of the contribution: Improvise! Supporting organizational learning and innovation by intervention research and interaction training

Tapio Koivisto, Jouko Myllyoja

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages121
    ISBN (Electronic)978-951-38-7768-2
    ISBN (Print)978-951-38-7767-5
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Publications
    Number779
    ISSN1235-0621

    Fingerprint

    Organizational Innovation
    Learning
    Research

    Keywords

    • Organizational learning and development
    • intervention research
    • interaction design
    • innovation and change management
    • autopoietic systems

    Cite this

    Koivisto, T., & Myllyoja, J. (2011). Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Publications, No. 779
    Koivisto, Tapio ; Myllyoja, Jouko. / Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).
    @book{077eeb076a19470c8d333f06991ed1df,
    title = "Improvisoi! Organisaation kehitt{\"a}minen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla",
    abstract = "Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin l{\"a}ht{\"o}kohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sek{\"a} vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} organisaatioiden sis{\"a}ist{\"a} ja ulkoista kommunikointikyky{\"a} koordinoidusti organisaation kehitt{\"a}misen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmill{\"a}. Organisaation kehitt{\"a}misen keski{\"o}ss{\"a} olivat organisaation palveluteht{\"a}v{\"a}t sek{\"a} toimintaohjelmat ja -k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}t. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta ty{\"o}yhteis{\"o}n sis{\"a}ll{\"a}. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehitt{\"a}miseen liittyv{\"a}st{\"a} puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekiv{\"a}t osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisest{\"a}, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piiriss{\"a} toteutetusta osahankkeesta. Niist{\"a} ensimm{\"a}inen toimi koko kaupungin mittakaavassa j{\"a}rjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piiriss{\"a}. Kolmannen osahankkeen kehitysty{\"o}n kohteena oli vanhustenhuollon yksikk{\"o}. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeist{\"a}, mit{\"a} hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehitt{\"a}misinterventiot saivat kaikissa tapauksissa my{\"o}nteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteis{\"o}t vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitysty{\"o}st{\"a} kuitenkin omalla erityisell{\"a}, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa n{\"a}kemyst{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseens{\"a} viittaavia) j{\"a}rjestelmi{\"a}, joiden toimintaan ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}ihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoap{\"a}in mill{\"a}{\"a}n suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n tiet{\"a}myst{\"a} tai informaatiota ei ole mahdollista {"}importoida{"} organisaatioiden sis{\"a}lle. Viime k{\"a}dess{\"a} organisaatiot oppivat ja kehittyv{\"a}t omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja p{\"a}{\"a}t{\"o}stens{\"a} mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehityst{\"a} voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.",
    keywords = "Organizational learning and development, intervention research, interaction design, innovation and change management, autopoietic systems",
    author = "Tapio Koivisto and Jouko Myllyoja",
    note = "Project code: 71303",
    year = "2011",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7767-5",
    series = "VTT Publications",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "779",
    address = "Finland",

    }

    Koivisto, T & Myllyoja, J 2011, Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. VTT Publications, no. 779, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. / Koivisto, Tapio; Myllyoja, Jouko.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

    AU - Koivisto, Tapio

    AU - Myllyoja, Jouko

    N1 - Project code: 71303

    PY - 2011

    Y1 - 2011

    N2 - Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.

    AB - Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.

    KW - Organizational learning and development

    KW - intervention research

    KW - interaction design

    KW - innovation and change management

    KW - autopoietic systems

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7767-5

    T3 - VTT Publications

    BT - Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Koivisto T, Myllyoja J. Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).