Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

Translated title of the contribution: Improvise! Supporting organizational learning and innovation by intervention research and interaction training

Tapio Koivisto, Jouko Myllyoja

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages121
ISBN (Electronic)978-951-38-7768-2
ISBN (Print)978-951-38-7767-5
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Publications
PublisherVTT
No.779
ISSN (Print)1235-0621
ISSN (Electronic)1455-0849

Fingerprint

Organizational Innovation
Learning
Research

Keywords

  • Organizational learning and development
  • intervention research
  • interaction design
  • innovation and change management
  • autopoietic systems

Cite this

Koivisto, T., & Myllyoja, J. (2011). Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Publications, No. 779
Koivisto, Tapio ; Myllyoja, Jouko. / Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).
@book{077eeb076a19470c8d333f06991ed1df,
title = "Improvisoi! Organisaation kehitt{\"a}minen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla",
abstract = "Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin l{\"a}ht{\"o}kohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sek{\"a} vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} organisaatioiden sis{\"a}ist{\"a} ja ulkoista kommunikointikyky{\"a} koordinoidusti organisaation kehitt{\"a}misen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmill{\"a}. Organisaation kehitt{\"a}misen keski{\"o}ss{\"a} olivat organisaation palveluteht{\"a}v{\"a}t sek{\"a} toimintaohjelmat ja -k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}t. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta ty{\"o}yhteis{\"o}n sis{\"a}ll{\"a}. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehitt{\"a}miseen liittyv{\"a}st{\"a} puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekiv{\"a}t osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisest{\"a}, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piiriss{\"a} toteutetusta osahankkeesta. Niist{\"a} ensimm{\"a}inen toimi koko kaupungin mittakaavassa j{\"a}rjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piiriss{\"a}. Kolmannen osahankkeen kehitysty{\"o}n kohteena oli vanhustenhuollon yksikk{\"o}. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeist{\"a}, mit{\"a} hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehitt{\"a}misinterventiot saivat kaikissa tapauksissa my{\"o}nteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteis{\"o}t vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitysty{\"o}st{\"a} kuitenkin omalla erityisell{\"a}, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa n{\"a}kemyst{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseens{\"a} viittaavia) j{\"a}rjestelmi{\"a}, joiden toimintaan ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}ihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoap{\"a}in mill{\"a}{\"a}n suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n tiet{\"a}myst{\"a} tai informaatiota ei ole mahdollista {"}importoida{"} organisaatioiden sis{\"a}lle. Viime k{\"a}dess{\"a} organisaatiot oppivat ja kehittyv{\"a}t omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja p{\"a}{\"a}t{\"o}stens{\"a} mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehityst{\"a} voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.",
keywords = "Organizational learning and development, intervention research, interaction design, innovation and change management, autopoietic systems",
author = "Tapio Koivisto and Jouko Myllyoja",
note = "Project code: 71303",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7767-5",
series = "VTT Publications",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "779",
address = "Finland",

}

Koivisto, T & Myllyoja, J 2011, Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. VTT Publications, no. 779, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. / Koivisto, Tapio; Myllyoja, Jouko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

AU - Koivisto, Tapio

AU - Myllyoja, Jouko

N1 - Project code: 71303

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.

AB - Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.

KW - Organizational learning and development

KW - intervention research

KW - interaction design

KW - innovation and change management

KW - autopoietic systems

M3 - Report

SN - 978-951-38-7767-5

T3 - VTT Publications

BT - Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Koivisto T, Myllyoja J. Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 121 p. (VTT Publications; No. 779).