Improvisoi! Organisaation kehittäminen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla

Translated title of the contribution: Improvise! Supporting organizational learning and innovation by intervention research and interaction training

Tapio Koivisto, Jouko Myllyoja

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin lähtökohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sekä vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää organisaatioiden sisäistä ja ulkoista kommunikointikykyä koordinoidusti organisaation kehittämisen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmillä. Organisaation kehittämisen keskiössä olivat organisaation palvelutehtävät sekä toimintaohjelmat ja -käytännöt. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehittämiseen liittyvästä puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekivät osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisestä, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piirissä toteutetusta osahankkeesta. Niistä ensimmäinen toimi koko kaupungin mittakaavassa järjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piirissä. Kolmannen osahankkeen kehitystyön kohteena oli vanhustenhuollon yksikkö. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeistä, mitä hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehittämisinterventiot saivat kaikissa tapauksissa myönteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteisöt vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitystyöstä kuitenkin omalla erityisellä, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa näkemystä siitä, että organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseensä viittaavia) järjestelmiä, joiden toimintaan ja käytäntöihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoapäin millään suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. Myöskään tietämystä tai informaatiota ei ole mahdollista "importoida" organisaatioiden sisälle. Viime kädessä organisaatiot oppivat ja kehittyvät omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja päätöstensä mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehitystä voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.
    Translated title of the contributionImprovise! Supporting organizational learning and innovation by intervention research and interaction training
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages121
    ISBN (Electronic)978-951-38-7768-2
    ISBN (Print)978-951-38-7767-5
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Publications
    Number779
    ISSN1235-0621

    Keywords

    • Organizational learning and development
    • intervention research
    • interaction design
    • innovation and change management
    • autopoietic systems

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Improvise! Supporting organizational learning and innovation by intervention research and interaction training'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this