@book{077eeb076a19470c8d333f06991ed1df,
title = "Improvisoi! Organisaation kehitt{\"a}minen interventiotutkimuksen ja vuorovaikutuskoulutuksen metodeilla",
abstract = "Julkaisussa kuvataan Improvisoi!-projektin l{\"a}ht{\"o}kohtia ja tavoitteita, toteutustapaa sek{\"a} vaikutusta hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden toimintaan. Hanke toteutettiin vuosina 2010-2011. Hankkeen tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} organisaatioiden sis{\"a}ist{\"a} ja ulkoista kommunikointikyky{\"a} koordinoidusti organisaation kehitt{\"a}misen ja improvisaatiokoulutuksen menetelmill{\"a}. Organisaation kehitt{\"a}misen keski{\"o}ss{\"a} olivat organisaation palveluteht{\"a}v{\"a}t sek{\"a} toimintaohjelmat ja -k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}t. Vuorovaikutuskoulutus pyrki parantamaan rakentavaa vuorovaikutusta ty{\"o}yhteis{\"o}n sis{\"a}ll{\"a}. VTT vastasi hankkeen kokonaiskoordinoinnista, organisaation kehitt{\"a}miseen liittyv{\"a}st{\"a} puolesta ja raportoinnista. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen improvisaatiokouluttajat vastasivat vuorovaikutuskoulutuksesta. Tutkijat tekiv{\"a}t osallistuvaa havainnointia hankkeen kaikissa vaiheissa. Improvisoi!-hanke koostui kolmesta erillisest{\"a}, eri kaupunkien ja kuntaorganisaatioiden piiriss{\"a} toteutetusta osahankkeesta. Niist{\"a} ensimm{\"a}inen toimi koko kaupungin mittakaavassa j{\"a}rjestetyn esimieskoulutuksen osana. Toisessa kaupungissa hanke toteutettiin kaupungin aluekirjaston piiriss{\"a}. Kolmannen osahankkeen kehitysty{\"o}n kohteena oli vanhustenhuollon yksikk{\"o}. Jatkotutkimuksen ja vastaavanlaisten interventioiden kannalta on keskeist{\"a}, mit{\"a} hankkeesta voidaan oppia. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja kouluttajien toteuttamat kehitt{\"a}misinterventiot saivat kaikissa tapauksissa my{\"o}nteisen vastaanoton. Kaikki asiakasyhteis{\"o}t vaikuttuivat koulutuksesta ja kehitysty{\"o}st{\"a} kuitenkin omalla erityisell{\"a}, osin ulkopuolisten asiantuntijoiden odotuksista ja oletuksista poikkeavalla tavalla. Tutkimus vahvistaa n{\"a}kemyst{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} organisaatiot ovat autonomisia ja operatiivisesti sulkeutuneita (autopoieettisia, itseens{\"a} viittaavia) j{\"a}rjestelmi{\"a}, joiden toimintaan ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}ihin ei ole mahdollista vaikuttaa ulkoap{\"a}in mill{\"a}{\"a}n suoralla, kausaalisella tai lineaarisella tavalla. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n tiet{\"a}myst{\"a} tai informaatiota ei ole mahdollista {"}importoida{"} organisaatioiden sis{\"a}lle. Viime k{\"a}dess{\"a} organisaatiot oppivat ja kehittyv{\"a}t omien rajanvetojensa, ratkaisujensa ja p{\"a}{\"a}t{\"o}stens{\"a} mukaisella tavalla. Organisaatioiden oppimista ja kehityst{\"a} voidaan tukea ja nopeuttaa Improvisoi! hankkeen tapaan luomalla suotuisat edellytykset ja konteksti.",
keywords = "Organizational learning and development, intervention research, interaction design, innovation and change management, autopoietic systems",
author = "Tapio Koivisto and Jouko Myllyoja",
note = "Project code: 71303 ",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7767-5",
series = "VTT Publications",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "779",
address = "Finland",
}