TY - BOOK
T1 - Imukokoojavaunun turpeentuotantoteho ja pölypäästöt
AU - Kallio, Markku
AU - Nylander, Kari
AU - Järvinen, Timo
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka imakokoojavaunulla
kerätyn turpeen määrä ja laatu vaihtelevat, kun
tuotanto-olosuhteet (jyrsösparametrit ja imuvaunun
ajoparametrit) muuttuvat. Lisäksi tutkittiin imuvaunun
puhaltimen poistoilman mukana virtaavan turvepölyn
määrällisiä ja laadullisia muutoksia eri
tuotanto-olosuhteissa. Jotta tutkimus voitiin suorittaa
menestyksellisesti, kehitettiin ja kokeiltiin uusia
mittalaitteita.Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa
määriteltiin ilmavirtaamat pahaltimen kierrosluvan
funktiona Ramet HIK-300 -imuvaunun eri osissa ja
selvitettiin puhaltimen tehontarve. Tuloksia käytettiin
hyväksi kenttäkokeissa.
Kenttäkokeet suoritettiin Haukkasuolla vähän maatuneella
(H4) ja maatuneella (H7) saralla. Imuvaunun
keruuominaisuuksia tutkittiin eri ajonopeuksilla (4,0,
5,0 6,5 km/h) ja imunopeuksilla (33, 25 m/s). Ennen
imukokoamista jyrsöksen ominaisauksista määrättiin
jyrsöspaksuus, -kosteus, -irtotiheys ja -raejakauma.
Irtotiheyttä lukuunottamatta mitattiin vastaavat
ominaisuudet imukokoamisen jälkeen jäännösjyrsöksestä.
Tuotetusta turpeesta määritettiin irtotiheys, kosteus ja
raaekokojakauma.
Suurimmat tuotokset (kg/m2) ilmoitettuna kuiva-aineena
saatiin paksusta vähän maatuneesta jyrsöksestä ja
kuivasta, ohuesta maatuneesta jyrsöksestä.
Keruukosteuskiloina suurimmat tuotokset (kg/m2) kerättiin
paksuista (yli 20 mm) jyrsöksistä. Tuloksen perusteella
ainakin pitkien poutajaksojen aikana kannattaisi jyrsiä
yli 20 mm paksu jyrsös. Imunopeuden pieneneminen 33
m/s:stä 25 m/s:iin aibeutti selvän vähenemisen
tuotoksessa. Jyrsöksen ja kerätyn jyrsinturpeen
kosteusero vaihteli eri kokeissa. Kun säro kerättiin
ohuesta jyrsöksestä (alle 15 mm), oli jyrsinturve aumalla
keskimäärin 8 %-yksikköä kuivempaa kuin jyrsöksessä.
Vastaavasti paksummalla jyrsöksellä (yli 20 mm) ero oli
keskimäärin 14 %-yksikköä. Keskiraekoko pysyi suurin
piirtein muuttumattomana ennen imukokoamista ja
purkauspaikalta otettujen näytteiden välillä.
Puhaltimen poistoilman turvepölypitoisuus oli yleensä
alle 3 % kerätyn jyrsinturpeen määrästä. Määrällisesti
suurimmat pölypitoisuudet olivat ohuesta ja kuivasta
jyrsöksestä kerätyllä turpeella. Suurin osa poistoilmassa
olevasta pölystä oli raekooltaan hienompaa kuin 0,125 mm.
Teknisenä ratkaisuna imuvaunua voidaan kehittää vielä
monella tavalla. Teknisen kehitystyön lisäksi tarvitaan
tietoa tuotanto-olosuhteiden vaikutuksesta tuotetun
turpeen määrään ja laatuun. Tuotokset vaihtelevat
kymmeniä prosentteja tuorantoparametrien muuttuessa.
Omalta osaltaan tässä työssä on pyritty kartoittamaan eri
tuotantoparametrien vaikutusta tuotokseen ja esittämään
mielekkäin tapa tuottaa jyrsinturvetta imuvaunuilla eri
tilanteissa.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka imakokoojavaunulla
kerätyn turpeen määrä ja laatu vaihtelevat, kun
tuotanto-olosuhteet (jyrsösparametrit ja imuvaunun
ajoparametrit) muuttuvat. Lisäksi tutkittiin imuvaunun
puhaltimen poistoilman mukana virtaavan turvepölyn
määrällisiä ja laadullisia muutoksia eri
tuotanto-olosuhteissa. Jotta tutkimus voitiin suorittaa
menestyksellisesti, kehitettiin ja kokeiltiin uusia
mittalaitteita.Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa
määriteltiin ilmavirtaamat pahaltimen kierrosluvan
funktiona Ramet HIK-300 -imuvaunun eri osissa ja
selvitettiin puhaltimen tehontarve. Tuloksia käytettiin
hyväksi kenttäkokeissa.
Kenttäkokeet suoritettiin Haukkasuolla vähän maatuneella
(H4) ja maatuneella (H7) saralla. Imuvaunun
keruuominaisuuksia tutkittiin eri ajonopeuksilla (4,0,
5,0 6,5 km/h) ja imunopeuksilla (33, 25 m/s). Ennen
imukokoamista jyrsöksen ominaisauksista määrättiin
jyrsöspaksuus, -kosteus, -irtotiheys ja -raejakauma.
Irtotiheyttä lukuunottamatta mitattiin vastaavat
ominaisuudet imukokoamisen jälkeen jäännösjyrsöksestä.
Tuotetusta turpeesta määritettiin irtotiheys, kosteus ja
raaekokojakauma.
Suurimmat tuotokset (kg/m2) ilmoitettuna kuiva-aineena
saatiin paksusta vähän maatuneesta jyrsöksestä ja
kuivasta, ohuesta maatuneesta jyrsöksestä.
Keruukosteuskiloina suurimmat tuotokset (kg/m2) kerättiin
paksuista (yli 20 mm) jyrsöksistä. Tuloksen perusteella
ainakin pitkien poutajaksojen aikana kannattaisi jyrsiä
yli 20 mm paksu jyrsös. Imunopeuden pieneneminen 33
m/s:stä 25 m/s:iin aibeutti selvän vähenemisen
tuotoksessa. Jyrsöksen ja kerätyn jyrsinturpeen
kosteusero vaihteli eri kokeissa. Kun säro kerättiin
ohuesta jyrsöksestä (alle 15 mm), oli jyrsinturve aumalla
keskimäärin 8 %-yksikköä kuivempaa kuin jyrsöksessä.
Vastaavasti paksummalla jyrsöksellä (yli 20 mm) ero oli
keskimäärin 14 %-yksikköä. Keskiraekoko pysyi suurin
piirtein muuttumattomana ennen imukokoamista ja
purkauspaikalta otettujen näytteiden välillä.
Puhaltimen poistoilman turvepölypitoisuus oli yleensä
alle 3 % kerätyn jyrsinturpeen määrästä. Määrällisesti
suurimmat pölypitoisuudet olivat ohuesta ja kuivasta
jyrsöksestä kerätyllä turpeella. Suurin osa poistoilmassa
olevasta pölystä oli raekooltaan hienompaa kuin 0,125 mm.
Teknisenä ratkaisuna imuvaunua voidaan kehittää vielä
monella tavalla. Teknisen kehitystyön lisäksi tarvitaan
tietoa tuotanto-olosuhteiden vaikutuksesta tuotetun
turpeen määrään ja laatuun. Tuotokset vaihtelevat
kymmeniä prosentteja tuorantoparametrien muuttuessa.
Omalta osaltaan tässä työssä on pyritty kartoittamaan eri
tuotantoparametrien vaikutusta tuotokseen ja esittämään
mielekkäin tapa tuottaa jyrsinturvetta imuvaunuilla eri
tilanteissa.
KW - peat
KW - peat production
KW - production rate
KW - vacuum apparatus
KW - peat dust
M3 - Report
SN - 951-38-2162-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Imukokoojavaunun turpeentuotantoteho ja pölypäästöt
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -