Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin

Translated title of the contribution: Information Service Model: Generic model for information system services

Research output: Book/ReportReport

Abstract

VTT:n kehittämään tietopalveluiden arviointijärjestelmään kuuluva palvelumalli on tarkoitettu tietopalveluiden arvioinnin ja kehittämisen apuvälineeksi. Palvelumallin lähtökohtana on ollut koko palvelujärjestelmän näkökulma. Palvelumallin yleistä kuvaustapaa voidaan soveltaa tapauskohtaisesti. Sen avulla pystytään kuvaamaan havainnollisesti koko palvelujärjestelmä sekä palvelun toimintaperiaatteet ja sen toteuttamiseen käytettävät tekniikat. Palvelumalli kattaa kolme tasoa: Palveluverkkoverkkoluonnos kuvaa toimijoiden väliset riippuvuussuhteet, joita voivat olla tieto- tai rahavirrat, muut taloudelliset hyödyt, viranomaissääntely ja hallinnolliset suhteet. Palveluprosessissa kuvataan toimijat ja toiminnot sekä liitynnät muihin prosesseihin ja niiden väliset virrat (esim. tieto- ja rahavirrat). Palveluprosessi antaa kokonaiskuvan palvelun toteutuksesta. Palveluprosessi perustuu pääasiassa Suomen telematiikka-arkkitehtuuriin (TelemArk). Teknologianäkymä on symbolein kuvattu yksinkertainen yleiskuva käytetyistä tekniikoista. Palveluprosessi on kuvauksista kattavin, ja se sisältää myös muiden tasojen tiedot. Palveluverkkoluonnos ja teknologianäkymä auttavat kuitenkin hahmottamaan ja havainnollistamaan kuvattavaa palvelua. Näin ollen kaikkien kolmen tason käyttö palvelumallissa on suositeltavaa. Palvelumalli on käyttökelpoinen etenkin palvelun organisoinnin suunnittelun ja koko palvelujärjestelmää koskevien arviointien työkaluna, mutta sitä voidaan käyttää myös rajatummissa arvioinneissa. Palvelumalli sopii käytettäväksi palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa tehtävissä arvioinneissa, mutta eniten hyötyä siitä on todennäköisesti palvelujen konseptisuunnitteluvaiheessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages29
ISBN (Electronic)978-951-38-6619-8
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number68

Fingerprint

information services
information systems
Olla

Keywords

  • information services
  • service models
  • value network
  • evaluation
  • service processes
  • technology view
  • service architecture

Cite this

Eckhardt, J., Öörni, R., Hautala, R., Lehtonen, M. J., & Leviäkangas, P. (2007). Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 68
Eckhardt, Jenni ; Öörni, Risto ; Hautala, Raine ; Lehtonen, Mikko J ; Leviäkangas, Pekka. / Tietopalvelumalli : Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 29 p. (VTT Working Papers; No. 68).
@book{1c359e89d2444b0fac683800bc1eef86,
title = "Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalveluj{\"a}rjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin",
abstract = "VTT:n kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n tietopalveluiden arviointij{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n kuuluva palvelumalli on tarkoitettu tietopalveluiden arvioinnin ja kehitt{\"a}misen apuv{\"a}lineeksi. Palvelumallin l{\"a}ht{\"o}kohtana on ollut koko palveluj{\"a}rjestelm{\"a}n n{\"a}k{\"o}kulma. Palvelumallin yleist{\"a} kuvaustapaa voidaan soveltaa tapauskohtaisesti. Sen avulla pystyt{\"a}{\"a}n kuvaamaan havainnollisesti koko palveluj{\"a}rjestelm{\"a} sek{\"a} palvelun toimintaperiaatteet ja sen toteuttamiseen k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}t tekniikat. Palvelumalli kattaa kolme tasoa: Palveluverkkoverkkoluonnos kuvaa toimijoiden v{\"a}liset riippuvuussuhteet, joita voivat olla tieto- tai rahavirrat, muut taloudelliset hy{\"o}dyt, viranomaiss{\"a}{\"a}ntely ja hallinnolliset suhteet. Palveluprosessissa kuvataan toimijat ja toiminnot sek{\"a} liitynn{\"a}t muihin prosesseihin ja niiden v{\"a}liset virrat (esim. tieto- ja rahavirrat). Palveluprosessi antaa kokonaiskuvan palvelun toteutuksesta. Palveluprosessi perustuu p{\"a}{\"a}asiassa Suomen telematiikka-arkkitehtuuriin (TelemArk). Teknologian{\"a}kym{\"a} on symbolein kuvattu yksinkertainen yleiskuva k{\"a}ytetyist{\"a} tekniikoista. Palveluprosessi on kuvauksista kattavin, ja se sis{\"a}lt{\"a}{\"a} my{\"o}s muiden tasojen tiedot. Palveluverkkoluonnos ja teknologian{\"a}kym{\"a} auttavat kuitenkin hahmottamaan ja havainnollistamaan kuvattavaa palvelua. N{\"a}in ollen kaikkien kolmen tason k{\"a}ytt{\"o} palvelumallissa on suositeltavaa. Palvelumalli on k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen etenkin palvelun organisoinnin suunnittelun ja koko palveluj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} koskevien arviointien ty{\"o}kaluna, mutta sit{\"a} voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s rajatummissa arvioinneissa. Palvelumalli sopii k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa teht{\"a}viss{\"a} arvioinneissa, mutta eniten hy{\"o}ty{\"a} siit{\"a} on todenn{\"a}k{\"o}isesti palvelujen konseptisuunnitteluvaiheessa.",
keywords = "information services, service models, value network, evaluation, service processes, technology view, service architecture",
author = "Jenni Eckhardt and Risto {\"O}{\"o}rni and Raine Hautala and Lehtonen, {Mikko J} and Pekka Levi{\"a}kangas",
note = "Project code: 4306",
year = "2007",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "68",
address = "Finland",

}

Eckhardt, J, Öörni, R, Hautala, R, Lehtonen, MJ & Leviäkangas, P 2007, Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin. VTT Working Papers, no. 68, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tietopalvelumalli : Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin. / Eckhardt, Jenni; Öörni, Risto; Hautala, Raine; Lehtonen, Mikko J; Leviäkangas, Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 29 p. (VTT Working Papers; No. 68).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tietopalvelumalli

T2 - Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin

AU - Eckhardt, Jenni

AU - Öörni, Risto

AU - Hautala, Raine

AU - Lehtonen, Mikko J

AU - Leviäkangas, Pekka

N1 - Project code: 4306

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - VTT:n kehittämään tietopalveluiden arviointijärjestelmään kuuluva palvelumalli on tarkoitettu tietopalveluiden arvioinnin ja kehittämisen apuvälineeksi. Palvelumallin lähtökohtana on ollut koko palvelujärjestelmän näkökulma. Palvelumallin yleistä kuvaustapaa voidaan soveltaa tapauskohtaisesti. Sen avulla pystytään kuvaamaan havainnollisesti koko palvelujärjestelmä sekä palvelun toimintaperiaatteet ja sen toteuttamiseen käytettävät tekniikat. Palvelumalli kattaa kolme tasoa: Palveluverkkoverkkoluonnos kuvaa toimijoiden väliset riippuvuussuhteet, joita voivat olla tieto- tai rahavirrat, muut taloudelliset hyödyt, viranomaissääntely ja hallinnolliset suhteet. Palveluprosessissa kuvataan toimijat ja toiminnot sekä liitynnät muihin prosesseihin ja niiden väliset virrat (esim. tieto- ja rahavirrat). Palveluprosessi antaa kokonaiskuvan palvelun toteutuksesta. Palveluprosessi perustuu pääasiassa Suomen telematiikka-arkkitehtuuriin (TelemArk). Teknologianäkymä on symbolein kuvattu yksinkertainen yleiskuva käytetyistä tekniikoista. Palveluprosessi on kuvauksista kattavin, ja se sisältää myös muiden tasojen tiedot. Palveluverkkoluonnos ja teknologianäkymä auttavat kuitenkin hahmottamaan ja havainnollistamaan kuvattavaa palvelua. Näin ollen kaikkien kolmen tason käyttö palvelumallissa on suositeltavaa. Palvelumalli on käyttökelpoinen etenkin palvelun organisoinnin suunnittelun ja koko palvelujärjestelmää koskevien arviointien työkaluna, mutta sitä voidaan käyttää myös rajatummissa arvioinneissa. Palvelumalli sopii käytettäväksi palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa tehtävissä arvioinneissa, mutta eniten hyötyä siitä on todennäköisesti palvelujen konseptisuunnitteluvaiheessa.

AB - VTT:n kehittämään tietopalveluiden arviointijärjestelmään kuuluva palvelumalli on tarkoitettu tietopalveluiden arvioinnin ja kehittämisen apuvälineeksi. Palvelumallin lähtökohtana on ollut koko palvelujärjestelmän näkökulma. Palvelumallin yleistä kuvaustapaa voidaan soveltaa tapauskohtaisesti. Sen avulla pystytään kuvaamaan havainnollisesti koko palvelujärjestelmä sekä palvelun toimintaperiaatteet ja sen toteuttamiseen käytettävät tekniikat. Palvelumalli kattaa kolme tasoa: Palveluverkkoverkkoluonnos kuvaa toimijoiden väliset riippuvuussuhteet, joita voivat olla tieto- tai rahavirrat, muut taloudelliset hyödyt, viranomaissääntely ja hallinnolliset suhteet. Palveluprosessissa kuvataan toimijat ja toiminnot sekä liitynnät muihin prosesseihin ja niiden väliset virrat (esim. tieto- ja rahavirrat). Palveluprosessi antaa kokonaiskuvan palvelun toteutuksesta. Palveluprosessi perustuu pääasiassa Suomen telematiikka-arkkitehtuuriin (TelemArk). Teknologianäkymä on symbolein kuvattu yksinkertainen yleiskuva käytetyistä tekniikoista. Palveluprosessi on kuvauksista kattavin, ja se sisältää myös muiden tasojen tiedot. Palveluverkkoluonnos ja teknologianäkymä auttavat kuitenkin hahmottamaan ja havainnollistamaan kuvattavaa palvelua. Näin ollen kaikkien kolmen tason käyttö palvelumallissa on suositeltavaa. Palvelumalli on käyttökelpoinen etenkin palvelun organisoinnin suunnittelun ja koko palvelujärjestelmää koskevien arviointien työkaluna, mutta sitä voidaan käyttää myös rajatummissa arvioinneissa. Palvelumalli sopii käytettäväksi palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa tehtävissä arvioinneissa, mutta eniten hyötyä siitä on todennäköisesti palvelujen konseptisuunnitteluvaiheessa.

KW - information services

KW - service models

KW - value network

KW - evaluation

KW - service processes

KW - technology view

KW - service architecture

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Tietopalvelumalli

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eckhardt J, Öörni R, Hautala R, Lehtonen MJ, Leviäkangas P. Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 29 p. (VTT Working Papers; No. 68).