Tietopalvelumalli: Yleinen malli tietopalvelujärjestelmien kuvaamiseen ja arviointiin

Translated title of the contribution: Information Service Model: Generic model for information system services

Jenni Eckhardt, Risto Öörni, Raine Hautala, Mikko J Lehtonen, Pekka Leviäkangas

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    VTT:n kehittämään tietopalveluiden arviointijärjestelmään kuuluva palvelumalli on tarkoitettu tietopalveluiden arvioinnin ja kehittämisen apuvälineeksi. Palvelumallin lähtökohtana on ollut koko palvelujärjestelmän näkökulma. Palvelumallin yleistä kuvaustapaa voidaan soveltaa tapauskohtaisesti. Sen avulla pystytään kuvaamaan havainnollisesti koko palvelujärjestelmä sekä palvelun toimintaperiaatteet ja sen toteuttamiseen käytettävät tekniikat. Palvelumalli kattaa kolme tasoa: Palveluverkkoverkkoluonnos kuvaa toimijoiden väliset riippuvuussuhteet, joita voivat olla tieto- tai rahavirrat, muut taloudelliset hyödyt, viranomaissääntely ja hallinnolliset suhteet. Palveluprosessissa kuvataan toimijat ja toiminnot sekä liitynnät muihin prosesseihin ja niiden väliset virrat (esim. tieto- ja rahavirrat). Palveluprosessi antaa kokonaiskuvan palvelun toteutuksesta. Palveluprosessi perustuu pääasiassa Suomen telematiikka-arkkitehtuuriin (TelemArk). Teknologianäkymä on symbolein kuvattu yksinkertainen yleiskuva käytetyistä tekniikoista. Palveluprosessi on kuvauksista kattavin, ja se sisältää myös muiden tasojen tiedot. Palveluverkkoluonnos ja teknologianäkymä auttavat kuitenkin hahmottamaan ja havainnollistamaan kuvattavaa palvelua. Näin ollen kaikkien kolmen tason käyttö palvelumallissa on suositeltavaa. Palvelumalli on käyttökelpoinen etenkin palvelun organisoinnin suunnittelun ja koko palvelujärjestelmää koskevien arviointien työkaluna, mutta sitä voidaan käyttää myös rajatummissa arvioinneissa. Palvelumalli sopii käytettäväksi palvelun elinkaaren kaikissa vaiheissa tehtävissä arvioinneissa, mutta eniten hyötyä siitä on todennäköisesti palvelujen konseptisuunnitteluvaiheessa.
    Translated title of the contributionInformation Service Model: Generic model for information system services
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages29
    ISBN (Electronic)978-951-38-6619-8
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number68

    Keywords

    • information services
    • service models
    • value network
    • evaluation
    • service processes
    • technology view
    • service architecture

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Information Service Model: Generic model for information system services'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this