Ohjeita liikennetärinän arviointiin

Translated title of the contribution: Instructions for assessment of traffic vibrations

Asko Talja

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikenteen aiheuttama rakennuksen tärinä on liikennemelun kaltainen haitta ja se voi häiritä asumista sekä teiden että ratojen läheisyydessä. Liikennetärinän vaikutusten arviointi on nousemassa kaavoituksessa lähes yhtä tärkeäksi tekijäksi kuin liikennemelun vaikutusten arviointi on ollut tähän asti ollut. Siksi maankäytön suunnittelussa on noussut esiin tarve kehittää ja yhdenmukaistaa liikennetärinän arviointia. Julkaisussa ohjeistetaan, miten maaperän värähtely tulisi mitata, mitä tunnuslukuja mittaustuloksista tulisi määrittää, miten tulokset tulisi esittää ja miten mittaustuloksia voidaan hyödyntää sisätilojen tärinän arvioimisessa ja maankäytön suunnittelussa. Asuintiloihin siirtyvän tärinän arvioinnin lähtökohtana on rakennuspaikalta kolmiaksiaalisesti mitattu maaperän värähtely ja sen taajuussisältö. Sen avulla arvioidaan perustukseen siirtyvä värähtely, jonka avulla arvioidaan rungon ja lattioiden värähtely. Rungon ja lattioiden värähtelyn arviointi perustuu kahteen eri lähestymistapaan, joista toinen tarkastelee värähtelyn tasaista voimistumista ja toinen värähtelyn voimistumista rakennuksen rungon tai lattian resonanssi-ilmiön vuoksi. Menetelmän avulla voidaan rakennuksen korkeus ja lattian jänneväli suunnitella siten, että maaperässä esiintyvää värähtely ei voimistu rakennuksessa resonanssi-ilmiön vuoksi. Esitetty yksinkertaistettu arviointimenetelmä on tarkoitettu alustavaan suunnitteluun, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa kehittyneemmillä laskentamenetelmillä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Electronic)978-951-38-7685-2
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2569
ISSN1235-0605

Fingerprint

vibration
traffic

Keywords

  • traffic
  • Vibration
  • traffic-induced vibration
  • land use
  • limit value
  • vibration design
  • magnification
  • resonance
  • frame
  • floor

Cite this

Talja, A. (2011). Ohjeita liikennetärinän arviointiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2569
Talja, Asko. / Ohjeita liikennetärinän arviointiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2569).
@book{06e39d19977341bb89de0def86545d95,
title = "Ohjeita liikennet{\"a}rin{\"a}n arviointiin",
abstract = "Liikenteen aiheuttama rakennuksen t{\"a}rin{\"a} on liikennemelun kaltainen haitta ja se voi h{\"a}irit{\"a} asumista sek{\"a} teiden ett{\"a} ratojen l{\"a}heisyydess{\"a}. Liikennet{\"a}rin{\"a}n vaikutusten arviointi on nousemassa kaavoituksessa l{\"a}hes yht{\"a} t{\"a}rke{\"a}ksi tekij{\"a}ksi kuin liikennemelun vaikutusten arviointi on ollut t{\"a}h{\"a}n asti ollut. Siksi maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelussa on noussut esiin tarve kehitt{\"a}{\"a} ja yhdenmukaistaa liikennet{\"a}rin{\"a}n arviointia. Julkaisussa ohjeistetaan, miten maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htely tulisi mitata, mit{\"a} tunnuslukuja mittaustuloksista tulisi m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a}, miten tulokset tulisi esitt{\"a}{\"a} ja miten mittaustuloksia voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} sis{\"a}tilojen t{\"a}rin{\"a}n arvioimisessa ja maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelussa. Asuintiloihin siirtyv{\"a}n t{\"a}rin{\"a}n arvioinnin l{\"a}ht{\"o}kohtana on rakennuspaikalta kolmiaksiaalisesti mitattu maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htely ja sen taajuussis{\"a}lt{\"o}. Sen avulla arvioidaan perustukseen siirtyv{\"a} v{\"a}r{\"a}htely, jonka avulla arvioidaan rungon ja lattioiden v{\"a}r{\"a}htely. Rungon ja lattioiden v{\"a}r{\"a}htelyn arviointi perustuu kahteen eri l{\"a}hestymistapaan, joista toinen tarkastelee v{\"a}r{\"a}htelyn tasaista voimistumista ja toinen v{\"a}r{\"a}htelyn voimistumista rakennuksen rungon tai lattian resonanssi-ilmi{\"o}n vuoksi. Menetelm{\"a}n avulla voidaan rakennuksen korkeus ja lattian j{\"a}nnev{\"a}li suunnitella siten, ett{\"a} maaper{\"a}ss{\"a} esiintyv{\"a}{\"a} v{\"a}r{\"a}htely ei voimistu rakennuksessa resonanssi-ilmi{\"o}n vuoksi. Esitetty yksinkertaistettu arviointimenetelm{\"a} on tarkoitettu alustavaan suunnitteluun, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa kehittyneemmill{\"a} laskentamenetelmill{\"a}.",
keywords = "traffic, Vibration, traffic-induced vibration, land use, limit value, vibration design, magnification, resonance, frame, floor",
author = "Asko Talja",
note = "Project code: 33452",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2569",
address = "Finland",

}

Talja, A 2011, Ohjeita liikennetärinän arviointiin. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2569, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ohjeita liikennetärinän arviointiin. / Talja, Asko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2569).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ohjeita liikennetärinän arviointiin

AU - Talja, Asko

N1 - Project code: 33452

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Liikenteen aiheuttama rakennuksen tärinä on liikennemelun kaltainen haitta ja se voi häiritä asumista sekä teiden että ratojen läheisyydessä. Liikennetärinän vaikutusten arviointi on nousemassa kaavoituksessa lähes yhtä tärkeäksi tekijäksi kuin liikennemelun vaikutusten arviointi on ollut tähän asti ollut. Siksi maankäytön suunnittelussa on noussut esiin tarve kehittää ja yhdenmukaistaa liikennetärinän arviointia. Julkaisussa ohjeistetaan, miten maaperän värähtely tulisi mitata, mitä tunnuslukuja mittaustuloksista tulisi määrittää, miten tulokset tulisi esittää ja miten mittaustuloksia voidaan hyödyntää sisätilojen tärinän arvioimisessa ja maankäytön suunnittelussa. Asuintiloihin siirtyvän tärinän arvioinnin lähtökohtana on rakennuspaikalta kolmiaksiaalisesti mitattu maaperän värähtely ja sen taajuussisältö. Sen avulla arvioidaan perustukseen siirtyvä värähtely, jonka avulla arvioidaan rungon ja lattioiden värähtely. Rungon ja lattioiden värähtelyn arviointi perustuu kahteen eri lähestymistapaan, joista toinen tarkastelee värähtelyn tasaista voimistumista ja toinen värähtelyn voimistumista rakennuksen rungon tai lattian resonanssi-ilmiön vuoksi. Menetelmän avulla voidaan rakennuksen korkeus ja lattian jänneväli suunnitella siten, että maaperässä esiintyvää värähtely ei voimistu rakennuksessa resonanssi-ilmiön vuoksi. Esitetty yksinkertaistettu arviointimenetelmä on tarkoitettu alustavaan suunnitteluun, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa kehittyneemmillä laskentamenetelmillä.

AB - Liikenteen aiheuttama rakennuksen tärinä on liikennemelun kaltainen haitta ja se voi häiritä asumista sekä teiden että ratojen läheisyydessä. Liikennetärinän vaikutusten arviointi on nousemassa kaavoituksessa lähes yhtä tärkeäksi tekijäksi kuin liikennemelun vaikutusten arviointi on ollut tähän asti ollut. Siksi maankäytön suunnittelussa on noussut esiin tarve kehittää ja yhdenmukaistaa liikennetärinän arviointia. Julkaisussa ohjeistetaan, miten maaperän värähtely tulisi mitata, mitä tunnuslukuja mittaustuloksista tulisi määrittää, miten tulokset tulisi esittää ja miten mittaustuloksia voidaan hyödyntää sisätilojen tärinän arvioimisessa ja maankäytön suunnittelussa. Asuintiloihin siirtyvän tärinän arvioinnin lähtökohtana on rakennuspaikalta kolmiaksiaalisesti mitattu maaperän värähtely ja sen taajuussisältö. Sen avulla arvioidaan perustukseen siirtyvä värähtely, jonka avulla arvioidaan rungon ja lattioiden värähtely. Rungon ja lattioiden värähtelyn arviointi perustuu kahteen eri lähestymistapaan, joista toinen tarkastelee värähtelyn tasaista voimistumista ja toinen värähtelyn voimistumista rakennuksen rungon tai lattian resonanssi-ilmiön vuoksi. Menetelmän avulla voidaan rakennuksen korkeus ja lattian jänneväli suunnitella siten, että maaperässä esiintyvää värähtely ei voimistu rakennuksessa resonanssi-ilmiön vuoksi. Esitetty yksinkertaistettu arviointimenetelmä on tarkoitettu alustavaan suunnitteluun, jota voidaan tarvittaessa tarkentaa kehittyneemmillä laskentamenetelmillä.

KW - traffic

KW - Vibration

KW - traffic-induced vibration

KW - land use

KW - limit value

KW - vibration design

KW - magnification

KW - resonance

KW - frame

KW - floor

M3 - Report

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Ohjeita liikennetärinän arviointiin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Talja A. Ohjeita liikennetärinän arviointiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2569).